Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia pracy i organizacji 1100-PS3PPO-NJ
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Baczyńska, A., Kosy, K. (2009). Pomoc pracodawcom w zakresie doboru kandydatów do pracy- metody rekrutacji i selekcji. Zeszyt informacyjno-metodyczny doradcy zawodowego Nr 45. Warszawa: Ministerstwo pracy i polityki społecznej. Departament rynku pracy. http://www.eurodoradztwo.praca.gov.pl/?option=com_content&view=article&id=13:zeszyty-informacyjno-metodyczne-doradcy-zawodowego&catid=2:publikacje&Itemid=3
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
wykład konwersatoryjny
Literatura:

Bańka A. (1995). Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Poznań: Print-B. Kwestionariusz lubelski analizy stanowiska pracy. (1992). A. Biela (red). Lublin: Red KUL.

Chmiel, N. (2003). Psychologia pracy i organizacji. Gdańsk: GWP.

Griffin R. (1996). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: PWN.

Hatch, M. (2002). Teoria organizacji. Warszawa, PWN. Psychologiczny model efektywności pracy. (1992).Gliszczyńska X.(red.) Warszawa: PWN.

Kasprzak E. (2013). Poczucie jakości życia pracowników realizujących różne wzory kariery zawodowej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Kasprzak, E., Michalak, M. (2016). Zajęcie, kariera, powołanie - typowa czy specyficzna orientacja zawodowa pracowników z niepełnosprawnością? Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo, nr 2(32), s. 67-85.

Kasprzak, E., Michalak M., Minda, M. (2017) Kwestionariusz kształtowania pracy - KKPracy. Polska adaptacja narzędzia. Psychologia Społeczna - 2017, T. 12, nr 4 (43), s. 459-475.

Kożusznik. B. (2014). Zachowania człowieka w organizacji. Warszawa: PWE

Robbins S.P. (1998). Zachowania w organizacji. Warszawa: PWE.

Stoner J. Wankel Ch. (1992) Kierowanie. Warszawa: PWE.

Schultz, D.P. Schultz,S.E. (2002). Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy. W-wa: PWN.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny zawierający pytania otwarte i zamknięte. Pytania odnosić się będą do treści omawianych podczas zajęć, jak również do zadanej literatury przedmiotu. Próg zaliczenia od 60%.

Zakres tematów:

Psychologia pracy a/i psychologia organizacji. Związek psychologii pracy i organizacji z innymi działami psychologii teoretycznej i praktycznej.

Techniki i metody badawcze w psychologii pracy i organizacji.

Wartość pracy. Sens pracy na przestrzeni wieków. Praca w wybranych koncepcjach psychologicznych.

Naukowa szkoła zarządzania. Szkoła stosunków międzyludzkich. Podejście systemowe. Współczesny rynek pracy, organizacja i gospodarka, generacje pracowników obecnych na rynku pracy.

Pojęcia przywództwa, władzy i kierowania. Teorie efektywności kierowania.

Motywacja do pracy. Teorie motywacji akcentujące aspekt treści motywów Podejście do motywacji od strony procesu Rola płacy w motywowaniu.

Dynamika, przyczyny konfliktu. Reakcje na konflikt. Techniki rozwiązywania konfliktów.

Modele i typy stresu w pracy. Czynniki stresu. Modele reakcje na stres. Skutki stresu.

Psychopatologia pracy: mobbing, wypalenie, stalking, pracoholizm (rodzaje, przejawy)

Fakultatywnie: zadowolenie z pracy, style orientacji zawodowej.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Maciej Michalak 57/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)