Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia informacyjna 1300-ITI11TI-SP
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Durka P. Komputer. Internet. Cyfrowa Rewolucja, PWN SA, Warszawa, 2000.
2. Mirosława Kopertowska ECDL Europejskie Komputerowe Prawo Jazdy ECDL, Wyd. Mikom, Warszawa, 2001.
3. Włodzisław Duch, Fascynujący Świat Komputerów, Wyd. Nakom, Poznań 1997

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
ćwiczenia laboratoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
Metody dydaktyczne - inne: eksperymenty, dyskusja, analiza i elementy projektowania
Literatura:

1. Alicja Żarowska, Waldemar Węglarz, EDCL na skróty, Wydawnictwo naukowe, PWN, Warszawa 2010

2. Steve Schwartz, Po prostu Office 2007 PL, Helion 2008

3. Denise Etheridge, 100 najlepszych sztuczek i trików Excel 2007 PL, Helion 2009

4. Scott Basham, Word 2007 Pl, seria praktyk, Helion 2009

5. Andrew Edney, PowerPoint 2007 PL, seria praktyk, Helion 2009

6. Mirosława Kopertowska-Tomczak, PowerPoint 2007 ćwiczenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010

7. Mirosława Kopertowska-Tomczak, Word 2007 ćwiczenia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010

Efekty uczenia się:

W01 – Student zna podstawy funkcjonowania współczesnych technik informatyczno-komputerowych i ich zastosowań w obszarze nauk technicznych.

W02 – Student zna pojęcia podstawowe: technologia informacyjna, technologia informatyczna, informatyka, informacje, dane, wiedza,

W03 – Student zna zagrożenia związane z technologią informacyjną, manipulacją w sferze świadomości i podświadomości, oddziaływanie na wolę użytkownika technologii, metody sondowania upodobań

W04 – Student zna pojęcia podstawowe z zakresu edycji i formatowania tekstu, prezentacji i arkuszy kalkulacyjnych: pojęcie slajdu, kreator zawartości, szablon, pusta prezentacja, pokaz slajdów, etap u tworzenie pokazu slajdów, wprowadzanie automatycznego czasu odtwarzania slajdów, wstawianie obrazków, animacji, oraz muzyki czy plików filmowych jako tła prezentacji.

U01 – Student potrafi skutecznie dopasować wybrane narzędzie technologii informacyjnej do wspomagania pracy inżynierskiej,

U02 – Student posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania oraz przetwarzania informacji,

U03 – Student potrafi wykonać operacje w arkuszu kalkulacyjnym: zaznaczanie komórek, przenoszenie, kopiowanie, adresy względne i bezwzględne, przenoszenie danych z innych programów, import pliku tekstowego; wykonywanie obliczeń na danych - pisanie formuł, wykorzystanie funkcji standardowych (logicznych, statystycznych, tekstowych); formatowanie danych; filtrowanie danych; wizualizacja obliczeń przy użyciu wykresów - formatowanie wykresów,

U04 – Student posiada umiejętność przetwarzania tekstu (MS Word), arkusz kalkulacyjny (MS Excel),grafika prezentacyjna/menadżerska (MS Power Point): Edytowanie dokumentu, formatowanie tekstu, prezentowanie informacji w tabelach i kolumnach, dołączanie grafiki do tekstu, tworzenie konspektów, spisy bibliograficzne, korespondencja seryjna, dostosowywanie interfejsu aplikacji do wymagań użytkownika –pasek narzędzi,

K01 – Student umie samodzielnie rozwiązywać problemy oraz potrafi w sposób metodologicznie poprawny zaplanować i przeprowadzić własny projekt badawczy, powiązany z działalnością naukową,

K02 – Student jest aktywny w poszukiwaniu nowej wiedzy, potrafi pracować w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium, zaliczenie sprawozdań (forma elektroniczna, tekstowa), prezentacje multimedialne.

Zakres tematów:

1. Przygotowanie środowiska pracy z edytorem tekstu Word. Rozmieszczanie tekstu. Tworzenie dokumentu z obiektami graficznymi.

2. Praca nad dłuższym tekstem – konspekt. Praca nad tekstem w dobrym stylu – stosowanie własnych stylów.

3. Automatyzacja prac redakcyjnych – szablony. Tworzenie spisu treści i hipertekstu. Dodatkowe możliwości edytora tekstu – zapisywanie wzorów.

4. Wypełnianie i formatowanie tabeli w arkuszu Excel. Pobieranie danych do tabeli, w tym z Internetu. Wykorzystanie pełnych możliwości kreatora wykresów – Tworzenie typowych i nietypowych wykresów.

5. Graficzna prezentacja funkcji. Krzywa trendu i jej zastosowania Obliczenia finansowe, inżynierskie i bankowe.

6. Lista w arkuszu Excel jako baza danych. Konwersja danych tekstowych na tabelę w edytorze i arkuszu. Korespondencja seryjna.

7. Tworzenie Layout’u w PowerPoint według koncepcji „złotej proporcji”

8. Tworzenie slajdów. Uatrakcyjnianie prezentacji. Przedstawienie prezentacji. Przenoszenie prezentacji do dokumentu w edytorze Word i na stronę WWW.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (parzyste), 9:15 - 10:45, sala 145 (PK)
Piotr Augustyn 13/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)