Literatura uzupelniająca: |
-Wiśniewski W., Majkowska H. – Chemia ogólna i nieorganiczna, Wyd. UWM, Olsztyn 2000.
-Krzysztofik B., Krzechowska M, Chęciński J. – Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2000.
-Żołnowski M. Nieorganiczna chemia analityczna cz. 1 Kationy – Skrypt, Warszawski Uniwersytet Medyczny 2011.
-Żołnowski M. Reakcje anionów – skrypt, Warszawski Uniwersytet Medyczny 2011.
|
Literatura: |
-Wojtczak Z., Huppenthal L., Kościelecka A. Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2002.
-Kowalczyk-Dembińska H., Łukaszewicz J. Chemia ogólna i jakościowa analiza chemiczna. Ćwiczenia laboratoryjne. Część II, UMK, Toruń 2008.
-Znamierowska T., Szuszkiewicz W., Beran T Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej i analitycznej, Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2009.
-Bielański A.: Chemia nieorganiczna, Wyd.6, PWN Warszawa 2010.
-Kocjan R.: Chemia analityczna”, tom I i II. Wyd. 2, PZWL Warszawa 2008.
-Minczewski J., Marczenko Z., Chemia analityczna, Tom 1,2, PWN, Warszawa, 2008.
-Bielański A. – Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa 2008.
|
Efekty uczenia się: |
U01 – analizuje jakościowo zarówno roztwory proste jak i złożone, wybranych kationów lub anionów, formułuje odpowiednie wnioski
U02 – potrafi przygotować roztwory wzorcowe i wykonuje proste miareczkowania alkacymetryczne, manganometryczne i jodometryczne, wykazuje zdolność do wyciągania i formułowania wniosków z własnych pomiarów i obliczeń analitycznych
U03 - potrafi pracować samodzielnie i zespołowo, planuje i realizuje proste zadania badawcze
K01 - sumiennie podchodzi do powierzonych zadań jest odpowiedzialny za powierzony sprzęt oraz za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
K02 – rozumie konieczność systematycznej pracy i potrzebę ciągłego doskonalenia się dla realizacji określonych celów
|
Metody i kryteria oceniania: |
1.Pisemne zaliczenie (kolokwium) znajomości zagadnień teoretycznych związanych ze zrealizowanymi zajęciami.
2.Skala oceniania (zgodnie z regulaminem studiów):
od 60% do 65% punktów – dst,
powyżej 65% do 70% punktów – dst+,
powyżej 70% do 80% punktów – db,
powyżej 80% do 90% punktów – db+,
powyżej 90% punktów – bdb.
|
Zakres tematów: |
•Zapoznanie z BHP, programem zajęć, metodami i kryteriami oceniania oraz zalecaną literaturą.
•Szkło laboratoryjne Pomiar objętości kropi wody.
•Analiza jakościowa kationów. Reakcje charakterystyczne kationów V i IV grupy analitycznej. Analiza jakościowa roztworów prostych i złożonych.
•Analiza jakościowa anionów. Reakcje charakterystyczne anionów: Cl-, J-, CO32-, C2O42-, PO43-, NO3-, SO42-. Analiza jakościowa roztworów prostych i złożonych.
•Pehametria Sprawdzanie odczynu roztworów za pomocą wskaźników. Przygotowanie roztworów buforowych oraz pomiar wartości pH przy użyciu pH-metru.
•Alkacymetria Przygotowanie roztworu HCl o stęż. 0.1 mol/1 i nastawienie miana za pomocą Na2CO3.
•Przygotowanie rozt. NaOH o stęż. 0.1 mol/1 i nastawienie miana za pomocą C2H2O4.
•Manganometria. Mianowanie rozt. KMnO4 i oznaczanie zawartości Fe2+.
•Jodometria. Mianowanie rozt. Na2S2O3 za pomocą mianowanego rozt. KMnO4 i oznaczanie zawartości Cu2+.
•Ćwiczenia rachunkowe. Stężenie molowe i procentowe, zadania rachunkowe z alkacymetrii.
|