Liczba godzin: |
45
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
-Wiśniewski W., Majkowska H. – Chemia ogólna i nieorganiczna, Wyd. UWM, Olsztyn 2000.
-Krzysztofik B., Krzechowska M, Chęciński J. – Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2000.
-Langwald M., Maciejewska D. Przewodnik po laboratorium Chemii Organicznej, Wyd. WUM, Warszawa 2008.
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia laboratoryjne
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Prezentacje multimedialne
|
Literatura: |
-Kowalczyk-Dembińska H., Łukaszewicz J. Chemia ogólna i jakościowa analiza chemiczna. Ćwiczenia laboratoryjne. Część II, UMK, Toruń 2008.
-Znamierowska T., Szuszkiewicz W., Beran T Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej i analitycznej, Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2009.
-Bielański A.: Chemia nieorganiczna, Wyd.6, PWN, Warszawa 2010.
-Morrison R.T, Boyd R.T., Chemia organiczna, PWN, Warszawa 2013.
-Karczyński F., Borkowski A. Chemia organiczna dla przyrodników, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2001.
|
Efekty uczenia się: |
U01 - analizuje jakościowo roztwory wybranych kationów lub anionów, formułuje odpowiednie wnioski
U02 - potrafi przygotować roztwory wzorcowe i wykonuje proste miareczkowania, wykazuje zdolność do wyciągania i formułowania wniosków z własnych pomiarów i obliczeń analitycznych
U03 - przeprowadza eksperymenty ilustrujące właściwości związków organicznych
K01 - rozumie ryzyko i zagrożenia związane z pracą z substancjami chemicznymi oraz konieczność przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
K02 - sumiennie wykonuje powierzone zadania, których wyniki służą całemu zespołowi, odpowiada za powierzone mienie (np. sprzęt laboratoryjny)
|
Metody i kryteria oceniania: |
1.Pisemne zaliczenie (kolokwium) znajomości zagadnień teoretycznych związanych ze zrealizowanymi zajęciami.
2.Skala oceniania (zgodnie z regulaminem studiów):
od 60% do 65% punktów – dst,
powyżej 65% do 70% punktów – dst+,
powyżej 70% do 80% punktów – db,
powyżej 80% do 90% punktów – db+,
powyżej 90% punktów – bdb.
|
Zakres tematów: |
•Zapoznanie z BHP, programem zajęć, metodami i kryteriami oceniania oraz zalecaną literaturą.
•Szkło laboratoryjne Pomiar objętości kropi wody.
•Analiza jakościowa kationów. Reakcje charakterystyczne kationów V i IV grupy analitycznej. Analiza jakościowa roztworów prostych.
•Analiza jakościowa anionów. Reakcje charakterystyczne anionów: Cl-, J-, CO32-, C2O42-, PO43-, NO3-, SO42-. Analiza jakościowa roztworów prostych.
•Pehametria Sprawdzanie odczynu roztworów za pomocą wskaźników. Przygotowanie roztworów buforowych oraz pomiar wartości pH przy użyciu pH-metru.
•Alkacymetria Przygotowanie roztworu HCl o stęż. 0.1 mol/1 i nastawienie miana za pomocą Na2CO3.
•Manganometria. Mianowanie rozt. KMnO4 i oznaczanie zawartości Fe2+.
•Stężenie procentowe
Doświadczalne badanie właściwości fizycznych i chemicznych:
•węglowodorów nasyconych i nienasyconych,
•alkoholi,
•aldehydów i ketonów,
•kwasów karboksylowych.
|