Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia 1400-Fil11P-SD
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1. Aronson E., Wilson T., Akert R.M. : Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, Poznań 1997
2. Oatley E., Jenkins J.M. : Zrozumieć emocje. PWN, Warszawa 2003
3. Pervin L.A. : Psychologia osobowości. GWP, Gdańsk 2002
4. Sternberg R.J. : Psychologia poznawcza. WSiP , Gdańsk 2001
5. Damasio A. R. Tajemnice świadomości, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań, 2000.
6. Gorzelańczyk E. J Pamięć, świadomość, język. Zastosowanie algorytmu optymalizującego odstępy między powtórkami w glottodydaktyce, 2000, Oficyna Wydawnicza Medsystem, Poznań.
7. Gorzelańczyk E. J., Nowakowski P. Pamięć, świadomość i biologiczne podłoże pochodzenia języka. Investigationes Linguisticae, 1999, 7, 161–172.
8. Oiszczenko W. Geny i środowisko a wychowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
9. Ridley M. Czerwona królowa. Płeć a ewolucja natury ludzkiej, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań, 2001
10. Wilson E.O. Socjobiologia
11. Jenkins J.M. : Zrozumieć emocje. PWN, Warszawa 2003

Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
wykład konwersatoryjny
wykład w toku problemowym
Literatura:

1. Pilecka W., Rudkowska G., Wrona L. : Podstawy psychologii. Wyd. II (rozdz. I – VIII, XII). Wyd. Nauk. AP, Kraków 2004

2. Zimbardo P.: Psychologia i życie (fragm.). PWN, Warszawa 2001

Efekty uczenia się:

W01 ma elementarną wiedzę o psychologicznych podstawach zachowania i rozwoju człowieka w kontekście jego społ. funkcjonowania

Metody i kryteria oceniania:

ustne zaliczenie z oceną; rozmowa zaliczeniowa na jeden z wybranych tematów

Zakres tematów:

• Pojęcie psychologii. Miejsce psychologii w nauce

• Psychologia jako nauka. Subdyscypliny (główne działy) w psychologii. Psychologia jako nauka interdyscyplinarna

• Psychologia rozwojowa. koncepcje rozwojowe. Fazy i dynamika rozwoju. okresy rozwojowe i co się w nich dzieje szczególnie w jaki sposób procesy rozwojowe wpływają na rozwój psychiczny i psychomotoryczny.

• Metody badawcze psychologii rozwojowej. zaburzenia rozwojowe. problemy psychologiczne związane z urodzeniem się niepełnosprawnego dziecka. problemy związane z procesami starzenia się.

• Psycholog a pacjent. Zachowanie przy łóżku chorego. Współpraca psychologa z lekarzem, fizjoterapeutą, pielęgniarzem. Stosunek do choroby. Poczucie własnej wartości. Depresja i ból.

• Popędy pierwotne i wtórne. Konflikty zewnętrzne i wewnętrzne. Mechanizmy obronne. Regresja, introjekcja, racjonalizacja, substytucja.

• Osobowość. Temperament. Fizjologiczne podłoże temperamentu. Koncepcja wielkiej piątki.

• Procesy poznawcze. Pamięć. Fazy procesów pamięciowych. Rodzaje pamięci. Mechanizmy pamięci. Cechy pamięci.

• Myślenie. Operacje myślenia. Reguły myślenia.

• Sytuacje problemowe. Rozwiązywanie sytuacji problemowych. Fazy rozwiązywania problemów.

• Zdolności i umiejętności.

• Inteligencja. Pomiar inteligencji. Inteligencja emocjonalna.

• Samoświadomość. Samoregulacja. Empatia. Umiejętności społeczne.

• Emocje. Znak emocji. Rodzaje emocji.

• Frustracja. Stres biologiczny i stres psychologiczny. Deprywacja.

• Motywacja. Warunki procesu motywacyjnego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 9:15 - 11:30, sala 510
Edward Gorzelańczyk 8/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Ogińskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)