1. Powstanie i rozwój socjologii jako nauki na tle innych nauk.
2. Przedmiot badań socjologii i stosowane metody na gruncie tej nauki wraz z ich charakterystyką oraz przedmiot i zakres badań innych nauk pomocnych w pracy socjalnej.
3. Funkcje socjologii jako nauki. Powiązania tych funkcji z funkcjami innych nauk pomocnych w pracy socjalnej.
4. Podstawy życia społecznego (warunki przyrodnicze, warunki społeczne, ekonomiczno- gospodarcze, polityczne, demograficzne i zdrowotne oraz-kulturowo – cywilizacyjne, a w nich indywidualne funkcjonowanie ludzi oraz grup i zbiorowości społecznych).
5.Człowiek jako istota: bio-fizjologiczna, psycho-intelektualna, społeczna i kulturowo-cywilizacyjna a wynikające z tego pozytywne oraz negatywne skutki, a także możliwości i ograniczenia płynące dla pracowników socjalnych.
6. Socjalizacja jednostki jej uwarunkowania (ogólne informacje o socjalizacji, szerokie i wąskie ujęcie socjalizacji, wzajemne oddziaływania otoczenia na jednostkę i jednostki na otoczenie z uwzględnieniem oddziaływań bezrefleksyjnych, tradycjonalnych, utylitarnych i płynących z tych faktów konsekwencji dla jednostki, otoczenia i podejmowanych oddziaływań w pracy socjalnej).
7. Wybrane komponenty środowiska i ich znaczenie w procesach socjalizacji.
8. Rodzina i jej znaczenie w życiu indywidualnym i społecznym. Pomoc rodzinom dysfunkcyjnym, możliwości i ograniczenia w tym zakresie. Inne grupy społeczne wraz z ich charakterystyką.
9. Zbiorowości społeczne oraz więzi społeczne i ich istota- podstawowe zagadnienia. Zróżnicowania społeczne, nierówności społeczne i indywidualne oraz płynące z tego konsekwencje.
10. Instytucje społeczne i ich rola w życiu zbiorowym i indywidualnym.
11. Kultura- subkultury, podkultury - cechy wspólne i rozbieżne a kultura indywidualna ludzi.
12. Potrzeba znajomości środowiska społecznego w pracy socjalnej oraz konieczność pogłębiania, rozszerzania, wiedzy, umiejętności i kompetencji, aby móc pomóc ludziom szczególnej troski.
|