Literatura uzupelniająca: |
Dziecko i dzieciństwo. Wybrane konteksty badań. red. M. Nawrot-Borowska, D. Zając, Bydgoszcz 2017
Dziecko w perspektywie diachronicznej i synchronicznej, red. M. Nawrot-Borowska, D. Zając, Bydgoszcz 2016
Inne, wybrane wraz ze Studentem pozycje, niezbędne do realizacji projektu badawczego.
|
Literatura: |
Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych – konteksty teoretyczne i empiryczne, red. M. Błędowska, J. Michalak, Łódź 2000
Hornowska E., Brzezińska A., Appelt K., Kaliszewska-Czeremska K., Rola środowiska w rozwoju małego dziecka – metody badania, Warawa 2014
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000.
Kubinowski D., Jakościowe badania pedagogiczne, Filozofia – Metodyka – Ewaluacja, Lublin 2010.
Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Kraków 1998.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, Gdańsk 2010
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008
Szulakiewicz W. (red.), Źródła w badaniach naukowych historii edukacji, Toruń 2003.
Śliwerski B., Pedagogika dziecka. Studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007
|
Metody i kryteria oceniania: |
obecność na zajęciach, analiza materiałów źródłowych, prezentacje
projekt - W1, U1, U2, K3
aktywność na zajęciach - W1, U3, K1, K2
Dopuszczalne nauczanie w formie zdalnej i zdalna forma przeprowadzenia ewaluacji studentów (za pośrednictwem platformy Ms Temas).
Zaliczenie pisemne stacjonarnie lub zdalnie, w zależności od sytuacji epidemiologicznej w kraju.
|
Zakres tematów: |
Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych (szerzej - nauk społecznych).
Konstruowanie projektów badań nad dzieckiem i dzieciństwem odpowiadających schematowi badań historycznych.
Obraz dziecka i dzieciństwa w przeszłości. Znaczenie pedagogicznego, psychologicznego i socjologicznego kontekstu badań.
Archiwum, źródła do badań, dokumenty, teksty kultury z przeszłości. Pytanie badawcze i dobór źródeł. Kontekst czasowy, przestrzenny i kulturowy analiz badawczych.
Rzetelność badań i etyczne uwarunkowania postępowania badawczego.
Wybrane schematy w badaniach nad edukacją, w szczególności jej zasadniczego podmiotu, jaki stanowi dziecko.
Projekt badań własnych.
|