Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Z badań nad problematyką narodowościową państw Europy Środkowej i Wschodniej, pod red. J. Albina, J. M. Kupczaka, Wrocław 1998
Granice na pograniczach, pod red. J. Kurczewskiej i H. Bojar, Warszawa 2005
J. Ślusarczyk, Granice Polski w XX wieku, Toruń 1994
H. Dominiczak, Dzieje kresów i granicy państwa polskiego na wschodzie: od czasów najdawniejszych do roku 1945, Toruń 2018
J. Tyranowski, Integralność terytorialna, nienaruszalność granic i samostanowienie w prawie międzynarodowym, Poznań 1990
Granice i pogranicza, pod red. P. Guzowskiego, M. Liedke, W. Walczaka, Białystok 2019
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne
|
Metody dydaktyczne - inne: |
dyskusja, przygotowanie referatu
|
Literatura: |
P. Eberhardt, Polska i jej granice: z historii polskiej geografii politycznej
E. Lewandowski, Pejzaż etniczny Europy, Warszawa 2005
Ewolucja instytucji granicy we współczesnej Europie, pod red. S. M. Grochalskiego, Opole 2010
Granice państwa jako granice jurysdykcji w Unii Europejskiej, pod red. S. M. Grochalskiego, Dąbrowa Górnicza 2012
M. Waldenberg, Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej, Warszawa 2000
J. Ślusarczyk, Obszar i granice Polski (od X do XX wieku), Toruń 1997
|
Efekty uczenia się: |
K_W04 - student ma zaawansowaną wiedzę szczegółową na temat pojęcia granicy, jej funkcji i czynników wpływających na kształtowanie się granic
K_W06 - student ma usystematyzowaną i pogłębioną wiedzę o roli granic w stosunków międzynarodowych, metodach i technikach badawczych w zakresie problematyki granic w XX i XXI w.
K_U05 - student właściwie dobiera metody i narzędzia pracy w celu poznania i opisania problemów granic i ich funkcji, określa związki przyczynowo-skutkowe wpływające na kształtowanie się granic i ich charakter. Potrafi formułować tezy i wnioski w zakresie wpływu różnych czynników wpływających na funkcjonowanie granic
K_U08 - student potrafi praktycznie wykorzystać zdobytą wiedzę, formułować krytyczne opinie na temat granic i ich roli w stosunkach międzynarodowych
K_K06 - student ma poczucie potrzeby ochrony własności intelektualnej i jej przestrzega, wskazując na autorskie ujęcie problematyki granic w XX i XXI w.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w dyskusji, przygotowany referat
5,0 > 91% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty
4,5 = 81-90% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami
4,0 = 71-80% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów
3,5 = 61-70% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami
3,0 = 51-60% - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami
2,0 < 50% - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia
|
Zakres tematów: |
1. Granica państwa jako kategoria geograficzna, prawna polityczna i społeczna
2. Terytorium państwa a status granic
3. Ewolucja funkcji granic a przyszłość państwa narodowego
4. Konsekwencje podziału świata według granic
5. Historia granic
7. Kształtowanie się granic w XX w.
8. Zmiana charakteru granic na przełomie XX i XXI w. – zaliczenie
|