Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki 1500-TR11PP-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Nowak M. Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin 1999
Kwieciński Z, Śliwerski B. Pedagogika. Tom I,i II. Warszawa 2003
Dziubka K., Szlachta B., Nijakowski L,M. Idee i ideologie we współczesnym świecie, Warszawa 2008
Appelt K. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: A. I. Brzezińska (red.), "Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa" (s. 259-301). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzezińska A. I., Lutomski G., Smykowski B. (red.). (1995). "Dziecko wśród rówieśników i dorosłych". Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Filipiak E., Szymczak J. (2014). Edukacja szkolna. Środkowy wiek szkolny. W: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria III Edukacja. Tom 4, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Filipiak E., Lemańska-Lewandowska E. (2014). Opieka i wychowanie. Środkowy wiek szkolny. W: A. I. Brzezińska (red.), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria II Opieka i wychowanie. Tom 4, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Janowski A. (2002). Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa: FRASZKA EDUKACYJNA.
Wiliński P. (2005). Wiek szkolny. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. I. Brzezińska (red.), "Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa" (s. 259-301). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Pedagogika. Podręcznik akademicki. B. Śliwerski, Z. Kwieciński, Warszawa 2019
Tchorzewski A., Wstęp do teorii wychowania. Kraków 2018
Molesztak, Trudne wybory współczesnego człowieka, „Przegląd Religioznawczy” 2007, nr 2, s. 87-98.

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody problemowe
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: Wykład treści przedmiotowych z elementami dialogu podczas wyjaśniania treści problemowych. Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej związanej z treściami programowymi.
Literatura:

Kukołowicz T., Nowak M. Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne. Lublin 1997

Melosik Z. Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji. Poznań 1995

Gerald L.Gutek. Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk 2003

B, Śliwierski, Podstawy pedagogiki, Kraków 2019

Efekty uczenia się:

KW1. - zna podstawowe pojęcia i kategorie współczesnej pedagogiki. K_W01

KW2 zna teorie i koncepcje wychowania i edukacji - podstawowe nurty w zakresie ontologii i aksjologii wychowania. K_W02

KW3. zna klasycznych przedstawicieli i twórców pedagogiki w Polsce i na świecie. K_W05

K_W4 posiada wiedzę na temat sposobów wykorzystania najnowszych osiągnięć nauki w obszarze pedagogiki K_W07

KU1 jest przygotowany do rozpoznania współczesnych przemian w zakresie wychowania a także identyfikacji instytucji edukacyjnych. K_U02

KU2. potrafi przeprowadzić badanie pedagogiczne K_U03

KU3 posiada specjalistyczne umiejętności techniczne, manualne i ruchowe niezbędne do planowania, projektowania i realizowania zajęć o charakterze pedagogicznym K_U05

KK1 rozumie konieczność ciągłego podnoszenia kompetencji i kwalifikacji niezbędnych w edukacji K_K01

KK2 potrafi pracować w grupie, K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Ocena stopnia osiągnięcia założonych efektów uczenia się jest wypadkową oceny 3. zadań.

1. Praca indywidualna - przysłanie odpowiedzi na pytania dotyczące każdego zrealizowanego wykładu.

2. Przygotowanie portfolio z wykładów

3. Test złożony z 10 pytań jednokrotnego wyboru.

(zad. 1 obowiązkowe stanowią 50% oceny - dostateczna, zadanie 1,2, - 70% oceny – dobra; zad. 1,2,3 – na ocenę bardzo dobrą)

Zakres tematów:

1. Pedagogika i jej subdyscypliny

2. Podstawowe pojęcia pedagogiczne - wychowanie, nauczanie, kształcenie, uczenie się, edukacja, system oświatowo-wychowawczy) oraz ich wzajemne korelacje

3. Kształtowanie się szkół naukowych - ich przedstawiciele,

4. Instytucjonalizacja pedagogiki,

5. Czołowi twórcy i przedstawiciele - ich poglądy.

6. Współczesne przemiany edukacji.

7. Nieprawidłowości procesu wychowania

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, czwartek (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 18:00 - 19:30, (sala nieznana)
co drugi czwartek (parzyste), 16:15 - 17:45, (sala nieznana)
Aldona Molesztak 40/43 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)