Historia muzyki 1600-EA11HM-SP
Wykład (WYK)
Semestr zimowy 2020/21
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | 1. Barber D. W., Bach, Beethoven i inne chłopaki czyli historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan Warszawa 2005 2. Barber D. W., Kiedy gruba dama śpiewa czyli historia opery wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan Warszawa 2005 3. Barber D. W., Baletki i baleriny czyli historia baletu wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan Warszawa 2005 4. Barber David W., Zygzakiem przez muzykę, czyli następna historia muzyki wyłożona wreszcie jak należy, Wydawnictwo Adamantan, Warszawa 2007 5. Beylin P., O muzyce i wokół muzyki, PWM Kraków 1975 6. Cegiełła J., Przeboje mistrzów, Wyd. radia i telewizji Warszawa 1987 7. Chodna B., Płyty dla klas V-VI, PZWS Warszawa 1969 8. Chodna B., Przygotowanie do pracy z płytoteką, PZWS Warszawa 1973 9. Chomiński J. (red.), Słownik muzyków polskich., Kraków 1964, PWM (t. I), 1967 (t. II) 10. Cieślak L., Historia muzyki cz. II, Łódź 2003 11. Drobner M., Systemy i skale muzyczne, Warszawa 1982 12. Gwizdalanka D., Muzyka. Podręcznik dla szkół średnich, Warszawa 1997 13. Habela J., Słowniczek muzyczny, PWM Kraków 1969 14. Jacobs A., Słownik muzyczny, Delta Bydgoszcz 1993 15. Jasiński R., Rozmaitości muzyczne, Warszawa 1989 16. Joteyko T., Historia muzyki polskiej i powszechnej w zarysie, Wydawnictwo M. Arcta Warszawa 1916 17. Joteyko T., Nowy podręcznik do nauki muzyki w szkołach ogólnokształcących, Warszawa-Kraków-Lublin-Łódź-Paryż-Poznań-Wilno-Zakopane 1926 18. Kerrigan Michael, Starożytni o sobie, czyli tajemnice inskrypcji od egipskich hieroglifów po rzymskie graffiti, Świat Książki Warszawa 2011 19. Kisielewski S., Gwiazdozbiór muzyczny, PWM Kraków 1958 20. Komorowska M., Spotkanie z płytą, COMUK Warszawa 1974 21. Komorowska M., Zaproszenie do muzyki, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych Warszawa 1973 22. Kreiner-Bogdańska, W krainie muzyki, Kraków 2006 23. Marchwica W. (red.), Słownik muzyki, Kraków 2006 24. McKitterick Rosamond (red.), Wczesne Średniowiecze, Świat Książki Warszawa 2011 25. Michels K., Atlas muzyki, Warszawa 2002 26. Muchenberg B., Literatura, PWM Kraków 1989 27. Muchenberg B., Pogadanki o muzyce cz. I i II, PWM Kraków 1988 28. Muchenberg B., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy II Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1975 29. Niziurski M., Prelekcje muzyczne, Kielce 1994 30. Nowosad J. (opr.), Dowcipy o muzykach, Wydawnictwo SUPERPRESS Warszawa 1994 31. Panek W., Hymny polskie, Warszawa 1997 32. Powera Daniela (red.), Rozkwit Średniowiecza, Świat Książki Warszawa 2011 33. Reiss J., Mała historia muzyki, PWM Kraków 1987 34. Reiss J., Mała encyklopedia muzyki, PWN Kraków 1968 35. Reiss J., Najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska, PWM Kraków1958 36. Rieger S., Glenn Gould czyli sztuka fugi, Gdańsk 1997 37. Rudziński W., O muzyce przy głośniku, PWM Kraków 1985 38. Schäffer B., Dźwięki i znaki, PWN Warszawa 1969 39. Schaeffer B., Dzieje muzyki, Warszawa 1983 40. Schaeffer B., Muzyka. Dzieje kultury muzycznej. Podręcznik dla klas I-III szkół średnich, Warszawa 1987 41. Schweitzer Albert, J. S. Bach, PWM, Kraków 1972 42. Shamir I., Skrzypce Hitlera, Warszawa 2010 43. Sherman R. Seldon P., Muzyka klasyczna dla żółtodziobów czyli wszystko, co powinieneś wiedzieć o ... , Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2000 44. Sławiec-Domagata D., Z zagadnień twórczości J. S. Bacha, Kielce 2001 45. Stankiewicz Z. Suzin A., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy I Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1975 46. Stankiewicz Z. Suzin A., Wychowanie muzyczne – podręcznik dla klasy III Liceum Ogólnokształcącego, WSiP Warszawa 1980 47. Stokowska M., Płyty dla klas VII-VIII, PZWS Warszawa 1969 48. Szlagowska D., Kultura muzyczna antyku, Gdańsk 1996 49. Śledzińska S. (red.), Mała encyklopedia muzyki, PWN Warszawa 1995 50. Święcicki M., Jazz – rytm XX wieku, PZWS Warszawa 1972 51. Tinco Henri, Katolicy, Media Lazar NADIR Warszawa 2010 52. Wade-Matthews M., Thompson W. (red.), Encyklopedia muzyki, Warszawa 2007 53. Waldorff J., Sekrety Polihymni, Iskry Warszawa 1957 54. Waldorff J., Diabły i anioły, PWM Kraków 1971 55. Wojciechowski G., Dzień dobry historio. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy 5 – Nowa Era Poznań 2000 56. Woźniak J., Polski folklor muzyczny, skrypty i podręczniki 25, Akademia Muzyczna Gdańska 1995 57. Zavarsky E., Jan Sebastian Bach, PWM Kraków 1973 58. Zięba S., Bóg w życiu wielkich kompozytorów, Wyd. „Bernardinum” Pelplin-Gdańsk 2001 59. Zganiacz-Mazur L., 100 słynnych kompozytorów, Warszawa 2003 60. Zganiacz-Mazur L., Tańce, Warszawa 2004 61. Zganiacz-Mazur L., Słowniczek muzyczny, Warszawa 2004 62. Zganiacz-Mazur L., Leksykon kompozytorów, Warszawa 2007 63. Żuchowski H. R., Anegdoty na pięciolinii, Lublin 1993 |
Metody dydaktyczne: | metody pracy ze źródłami wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne - inne: | Ze szkolenia dotyczącego Narzędzi informatycznych wykorzystywanych w dydaktyce na przykładzie systemu USOSweb!!! wykorzystałam: 1. przekazywanie treści i materiałów dydaktycznych z wykorzystaniem technologii informatycznych; 2. utrzymywanie kontaktu z grupą za pomocą systemu informatycznego. 3. treści można odnaleźć na platformie MS Teams i USOSmail. metody wykorzystane na zajęciach zdalnych: -metoda podająca – wykład; -aktywizujące metody nauczania - dyskusja, pogadanka; burza mózgów -analiza dokumentów; -analiza materiałów źródłowych; -analiza i interpretacja tekstów źródłowych; - praca z książką; -prezentacje multimedialne. |
Literatura: |
1. Bukofzer M., Muzyka w okresie baroku, Warszawa 1983 2. Burowska Z., Wprowadzenie w kulturę muzyczną, WSiP Warszawa 1991 3. Chodkowski A. (red), Encyklopedia muzyki, Warszawa 4. Chomiński J. Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki. Cz. I i II, PWM Kraków 1989 5. Chomiński J. M. Lissa Z. (red.), Historia muzyki powszechnej, PWM Kraków 1957 6. Fangorowa K., Zarys historii muzyki. Cz. I od muzyki ludów pierwotnych do klasycyzmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001 7. Fangorowa K., Zarys historii muzyki. Komentarz do treści i metod pracy, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2001 8. Feicht H., Studia nad muzyką polskiego średniowiecza, Kraków 1975 9. Feicht H., Polifonia renesansu, Warszawa 1976 10. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. I – Podręcznik do szkół muzycznych. Starożytność, Średniowiecze, Renesans, Barok, PWM SA Kraków 2005 11. Gwizdalanka D., Historia muzyki. Cz. II – Podręcznik do szkół muzycznych, PWM SA Kraków 2005 12. Hinz E., Nurt religijny w muzyce różnych epok, Wydawnictwo Bernardinum Pelplin 2003 13. Hinz E., Chorał gregoriański 14. Historia muzyki, Średniowiecze, repetytorium dla uczniów średnich szkół muzycznych, Rzeszów 1999 15. Jastrzębska A., Z dziejów myśli o muzyce, Musica Jagiellonica Kraków 2002 16. Kowalska M., ABC historii muzyki, Musica Jagellonica Kraków 2001 17. Krawczyk D., Mała historia muzyki kościelnej, Wydawnictwo „M” Kraków 2003 18. Ochlewski T. (red.), Dzieje muzyki polskiej, Interpress Warszawa 1983 19. Reiss J. W., Mała historia muzyki, PWM Warszawa 1960 20. Szlagowska D., Muzyka baroku, Gdańsk 1998 21. Śmiechowski B., Z muzyką przez wieki i kraje – historia muzyki, DELTA Warszawa 1995 22. Zganiacz-Mazur L., ABC historii muzyki, Wyd. Muzyczne CONTRA Warszawa 2003 23. Wozaczyńska M., Muzyka Średniowiecza – skrypt AM w Gdańsku 1985 24. Wozaczyńska M., Muzyka renesansu, Gdańsk 1996 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K1_W01Posiada ogólną znajomość literatury muzycznej K1_W02Zna repertuar muzyczny w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych K1_W08Zna zarys historii muzyki od starożytności do XXI wieku K1_W15Posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej w stopniu podstawowym Umiejętności K1_U03Rozpoznaje struktury i formy dzieł muzycznych, charakterystyczne dla poszczególnych epok K1_U25Swobodnie wypowiada się w mowie i piśmie na tematy związane z historią i zasadami muzyki oraz szeroko pojętą kulturą muzyczną Kompetencje społeczne K1_K01Potrafi gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje K1_K18Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się K1_K19Dokonuje stałej samooceny swoich kompetencji |
Metody i kryteria oceniania: |
Aby uzyskać zakładane efekty ocenie będą podlegały następujące zadania: Nauczanie zdalne - obecność i aktywność na wykładach - Część teoretyczna: 1. Referaty w ramach konwersatorium (wszystkie terminy zostaną ustalone w trakcie zajęć): prezentacje przygotowane w grupach 4- osobowych dotyczące Starożytności - Egipt, Chiny, Japonia, Indie, Izrael 2. Pozostałe zadania mogą być realizowane w trakcie zajęć na bieżąco 2. Każdy student wykonuje pracę pisemną zaliczeniową nt. Hildegardy z Bingen. Termin nadsyłania prac 20.12.2020 na platformę CM Teams albo na adres poczty UKW (do ustalenia w trakcie zajęć) 3. Kolokwium pisemne w formie testu na platformie Microsoft Teams po każdej przerobionej epoce. Informuję, że kolokwium pisemne w formie testu może być zrealizowane nawet z kilku tematów w trakcie omawianego okresu. - Część praktyczna: śpiew chorału gregoriańskiego, m.in.: Pater Noster, Litania do Wszystkich Świętych, Veni Sancte Spiritus, Msza VIII De Angelis To zadania realizujemy w taki sposób: otóż każdy student nagrywa swoje wykonanie śpiewu chorałowego (musi być widoczna osoba, która śpiewa, czyli nie audio, ale video) i przesyła na platformę CM Teams albo na adres poczty UKW (do ustalenia w trakcie zajęć) w trakcie semestru zostaną zaprezentowane przykłady chorału gregoriańskiego, tytuły ich zostaną podane po łacinie i po polsku – następnie odbędzie się test słuchowy na platformie ze znajomości słuchowej chorału gregoriańskiego Ze szkolenia dotyczącego Narzędzi informatycznych wykorzystywanych w dydaktyce na przykładzie systemu USOSweb!!! wykorzystałam przekazywanie informacji o postępach i ocenach za pomocą systemu informatycznego. |
Zakres tematów: |
1.Starożytność – tło historyczne, periodyzacja dziejów muzyki, hipotezy. Muzyka ludów pierwotnych. Muzyka krajów o początkach kultury muzycznej (Mezopotamia, Sumerowie, Asyria i Babilonia). Muzyka krajów o początkach kultury muzycznej (Egipt, Etruskowie, Chiny). Muzyka krajów o początkach kultury muzycznej (Japonia, Indie, Izrael, Indianie – Aztekowie – Makowie – Inkowie). Muzyka świata antycznego Starożytnej Grecji. Muzyka świata antycznego Starożytnego Rzymu 2.Średniowiecze: Formy religijne i świeckie. Chorał gregoriański, tropy, sekwencje, msza. Skale. Początki wielogłosowości. Rozwój motetu. Guidon z Arezzo. Szkoły – średniowieczne ośrodki muzyczne. Hildegarda z Bingen. 3.Ars antiqua. Kompozytorzy: Leoninus i Perotinus. Formy świeckie w ars antiqua: organum, początki polifonii, discantus, conductus. 4.Ars nova. Traktat muzyczny Filipa de Vitry. Formy świeckie w ars nova: motet, ballada, ronda, madrygał, ballata, caccia. Kompozytorzy: Guillaume de Machault, Johannes de Grocheo. 5.Średniowieczna muzyka świecka. Świeckie formy: msza wielogłosowa, madrygał, canzona, chanson, caccia, chale, caza, ballada, virelai, ballata. Wykonawcy średniowiecznej muzyki świeckiej: trubadurzy, truwerzy, minnesingerzy, meistersingerzy, minstrele, waganci, skaldowie, skomorochy, rybałtowie, igrce. Muzyka instrumentalna XIII-XIV wiek. 6.Polska muzyka epoki średniowiecza. Najstarsze zabytki literatury. Zabytki muzyki polskiej. Polska muzyka jednogłosowa. Polska muzyka wielogłosowa. Reprezentant polskiej muzyki średniowiecza – Mikołaj z Radomia. Prezentacja Piotra z Grudziądza. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy poniedziałek, 16:15 - 17:45,
(sala nieznana)
|
Beata Kamińska-Kłos | 26/27 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.