Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia muzyki i technik kompozytorskich 1600-EA11HMZL-SD
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Krzysztof Baculewski, Polska twórczość kompozytorska 1945-1984. Kraków 1987.
Encyklopedia Muzyczna PWM. Część biograficzna. T. 1-12, red. E. Dziębowska, Kraków 1979-2012
Maciej Gołąb, Dodekafonia. Bydgoszcz 1987.
Zofia Helman, Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku. Kraków 1985.
Alicja Jarzębska, Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku
Alicja Jarzębska, Idee relacji serialnych w muzyce XX wieku. Kraków 1995.
Kompozytorzy polscy 1918-2000, T 1 i 2. Red. M. Podhajski, Warszawa – Gdańsk 2005
Małgorzata Kowalska, ABC historii muzyki. Musica Iagellonica, Kraków 2001.
Olivier Messiaen, Technika mojego języka muzycznego, "Res Facta" nr 7, Kraków 1973
Jadwiga Paja-Stach, Dzieła otwarte w twórczości kompozytorów XX wieku. UJ, Kraków 1992.
Zbigniew Skowron, Nowa muzyka amerykańska. Musica Iagellonica, Kraków 2011.
Mieczysław Tomaszewski, Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Kraków 2000.

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody kooperatywne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, prezentacja partytur, nagrań CD i DVD, analiza fragmentów dzieł muzycznych, kształcenie zdalne
Literatura:

Elliott Antokoletz, Muzyka XX wieku. Wyd. POZKAL, Inowrocław 2009.

Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki., T. 3, PWM SA, Kraków 2009.

Danuta Gwizdalanka, Historia muzyki. Przemiany kultury muzycznej XX wieku. T. 4, PWM SA, Kraków 2011.

Tomasz Jasiński, Krótki wykład o muzyce XX wieku. Kompendium dydaktyczne. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia Vol. XII, 2 Sectio L, 2014, http://artes.annales.umcs.pl/

Monika Karwaszewska, Z badań nad muzyczną „transawangardą”: Przyczynek do dyskusji nad terminologią historiografii muzyki polskiej XX wieku (AVANT, wol. VII, nr 1/2016 ISSN: 2082-6710 avant.edu.pl/en DOI: 10.26913/70102016.0111.0009).

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K2_W01 Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie literatury i repertuaru muzycznego w odniesieniu do poszczególnych epok stylistycznych

K2_W03 Posiada pogłębioną znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów

K2_W06 Ma rozszerzoną wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (książki, nagrania, materiały nutowe, katalogi, Internet) oraz ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób

K2_W10 Zna style muzyczne i związane z nimi tradycje wykonawcze w stopniu zaawansowanym

K2_W15 Ma wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej

UMIEJĘTNOŚCI

K2_U02 Biegle rozpoznaje struktury i formy dzieł muzycznych charakterystycznych dla poszczególnych epok

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K2_K01 Potrafi samodzielnie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu uwarunkowane jest uczęszczaniem na zajęcia (kontrola obecności) oraz osiągnięciem wszystkich założonych efektów kształcenia (w minimalnym akceptowalnym stopniu – w wysokości powyżej 50%).

Metody ocenienia:

testy ewaluacyjne wiedzy, realizacja zleconego zadania, kolokwium z wysłuchanych dzieł muzycznych, ćwiczenie z zakresu technik kompozytorskich XX wieku

Zakres tematów:

1. Prolegomena do muzyki XX i XXI wieku – terminologia, historiografia

2. Od impresjonizmu do sonoryzmu. Rola kolorystyki w muzyce. Impresjonizm a symbolizm. Twórcy: Claude Debussy, Maurice Ravel, Paul Dukas, Manuel de Falla, Ottorino Respighi, Karol Szymanowski.

3. Inspiracje tradycją – neoklasycyzm. Twórcy: Igor Strawiński, Sergiusz Prokofiew, Bela Bartok, Paul Hindemith, Grupa Sześciu.

4. Od Gesualdo da Venosy do ekspresjonizmu przełomu XIX i XX wieku. Ekspresjonizm jako postawa twórcza. Twórcy: Richard Wagner, Richard Strauss, Gustav Mahler, Aleksandr Skriabin, Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern.

5. Matematyczna i geometryczna struktura muzyki – od dodekafonii Arnolda Schönberga do muzyki stochastycznej Iannisa Xenakisa. Twórcy: Arnold Schönberg, Alban Berg, Anton Webern, Olivier Messiaen, Karlheinz Stockhausen, Iannis Xenakis.

6. Muzyka polska przełomu XIX i XX wieku oraz I połowy XX wieku – Młoda Polska, Mieczysław Karłowicz, Karol Szymanowski.

LISTA DZIEŁ MUZYCZNYCH DO WYSŁUCHANIA:

C. Debussy – Popołudnie fauna; Preludia (tom I: nr 1 Tancerki delfickie, nr 2 Żagle, nr 7 Co powiedział zachodni wiatr, nr 8 Dziewczyna o włosach jak len, nr 10 Zatopiona katedra, tom II: nr 12 Sztuczne ognie); Nokturny; Światło księżyca (III część Suite bergamasque);

M. Ravel – Koncert fortepianowy G-dur; Bolero; Kwartet smyczkowy F-dur;

M. Karłowicz – Stanisław i Anna Oświecimowie; Odwieczne pieśni; Koncert skrzypcowy A-dur; pieśni (Pamiętam ciche jasne, złote dnie; Zasmuconej; Zaczarowana królewna; Skąd pierwsze gwiazdy);

I.J. Paderewski – Koncert fortepianowy a-moll; Krakowiak fantastyczny; Menuet G-dur;

K. Szymanowski – I Koncert skrzypcowy; Źródło Aretuzy z cyklu Mity; Stabat Mater; Mazurki op. 50 (nr 4, 18, 19); Etiuda b-moll op. 4; III Symfonia Pieśń o nocy; IV Symfonia koncertująca; Harnasie (nr 3 Marsz zbójnicki, nr 8 Napad Harnasiów. Taniec.);

A. Skriabin – Prometeusz — poemat ognia na orkiestrę, chór i fortepiano op. 60.

I. Strawiński – Le sacre du printemps; Petrushka (Premier tableau; Deuxième tableau); Symfonia psalmów (III część); L'Histoire du soldat (Marche du soldat, Danse du diable); Koncert hebanowy;

S. Prokofiew – Symfonia klasyczna D-dur; Romeo i Julia (suita nr 1); I Koncert fortepianowy Des-dur;

B. Bartók – Koncert na orkiestrę; Allegro barbaro; Muzyka na smyczki, perkusję i czelestę;

P. Hindemith – Kammermusik No. 1;

A. Honegger – Pacific 231;

A. Schönberg – Pierrot lunaire; Fünf Klavierstücke,

A. Berg – Trzy utwory na orkiestrę op. 6; Wozzeck (akt 1, scena 4; akt 3, scena 5); Koncert skrzypcowy.

A. Webern – Wariacje fortepianowe op. 27, Symfonia na małą orkiestrę op. 21;

E. Varèse – Ionisation;

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 16:15 - 17:45, (sala nieznana)
Anna Szarapka 19/21 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)