Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szczegółowa: Wielokulturowość w resocjalizacji 1100-P-R2DS-ND
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: J. Nikitrowicz - „Edukacja regionalna i międzykulturowa”;
M.Kempny, A. Kopciak, S. Łodziński - „U progu wielokulturowości. Nowe oblicze społeczeństwa polskiego”;
M. Kułakowska - „Społeczeństwo wielokulturowe we współczesnym świecie”;
A. Ziembicka-Dzido „Regulacje prawne dotyczące imigrantów w Polsce – de lege ferenda”
Centralny Zarząd Służby Więziennej – biuletyn informacyjny
Ustawa z dnia 8 listopada 2013 roku o cudzoziemcach;
E. Ogrodzka-Mazur, A. Szafrańska, J. Malach and M. Chmura: The cultural identity and education of university students in selected East-Central countries. A Polish-Czech comparative study. DOI: 10.14220/ 9783737012546.
Publikacja dostępna jest na stronie wydawnictwa:
https://www.vr-elibrary.de/doi/book/10.14220/9783737012546
Rembierz Marek. (2017). Kultura intelektualna, wątpliwości
metodologiczne i refleksja metapedagogiczna w rozwijaniu teorii i praktyki
edukacji międzykulturowej. "Edukacja Międzykulturowa " (2017), nr 7, s. 37-
67. DOI: 10.15804/em.2017.02.02
Rembierz Marek. (2014). Odkrywanie tożsamości żydowskiej w cieniu Holokaustu a dziedzictwo polskiej wielokulturowości : wyzwania dla edukacji i dialogu międzykulturowego. "Edukacja Międzykulturowa" Nr 3 (2014), s. 39-99
Rembierz Marek. (2018). Edukacja międzykulturowa jako ćwiczenie duchowe. Pedagogiczne wymiary kształtowania kultury duchowej i rozumienia wartości ponadkulturowych w kontekście zróżnicowania religijnego i pluralizmu światopoglądowego. “Edukacja Międzykulturowa” (Nr 2 (2018), s. 90-130), doi 10.15804/em.2018.02.05
Rembierz Marek. (2013). Polskie doświadczenie wielokulturowości w interpretacji Jana Pawła II jako inspiracja dla edukacji międzykulturowej. "Edukacja Międzykulturowa" (2013), nr 2, s. 57-94.


Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody problemowe
Metody dydaktyczne - inne: praca z materiałem źródłowym;
wykorzystywanie narzędzi do przygotowywania prezentacji multimedialnych
wykorzystanie narzędzi tutorskich podczas konwersatoriów
Literatura:

Mamzer H., Tożsamość w podróży : wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki, Poznań : Wydaw. Naukowe UAM, 2003.

Szmidt D.T, Mejnartowicz A., Europejska wielokulturowość i wielojęzyczność, INVESTIGATIONES LINGUISTICAE VOL. XVIII, 2009

Kwiatkowska A., Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym. Warszawa: PWN, 2019.

Szerląg A., (Nie)bezpieczeństwo kulturowe czynnikiem tożsamościowych i społecznych stratyfikacji – tytułem wprowadzenia Multicultural Studies 1/2018, DOI: 10.23734/mcs.2018.1.007.010

Savidan P., Wielokulturowość. przeł. Ewa Kozłowska. Warszawa : Oficyna Naukowa, 2012.

Wysocka E., „My” i „oni” – dlaczego tak trudno być razem? Odpowiedź pedagoga, psychologa i socjologa. [w:] Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość : zderzenie kultur we współczesnym świecie / red. nauk. Danuta Lalak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007.

Kurzepa J., Lek przed obcością – strategia „michy” albo Pałki. [w:] Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość : zderzenie kultur we współczesnym świecie / red. nauk. Danuta Lalak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007

Lalak D., „Swoi” i „obcy” w perspektywie antropologiczno-społecznej [w:] Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość : zderzenie kultur we współczesnym świecie / red. nauk. Danuta Lalak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007.

Jeznach A.M., Świat „innego”, świat „obcego” – świat uchodźcy [w:] Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość : zderzenie kultur we współczesnym świecie / red. nauk. Danuta Lalak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007

Urbanek A., System penitencjarny wobec wyzwań wielokulturowości: studium diagnostyczne Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2018

Piskorski J., Resocjalizacja a wielokulturowość – zagadnienia konstrukcyjne. Humanistyczne Zeszyty Naukowe – Prawa Człowieka nr 1 (20)/2017

Szwarc A.J., Problematyka wielokulturowości w prawie karnym. Multicultural Studies 2/2016, DOI: 10.23734/mcs.2016.2.041.050

Chańko A., Kształcenie kompetencji międzykulturowych kadry instytucji penitencjarnych w Polsce — kontekst pracy z obcokrajowcami przebywającymi w izolacji więziennej [w:] Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. (red.) Tomasz Bajkowski, Krzysztof Sawicki, Urszula Namiotko. Wydawnictwo Żak. Warszawa 2014

Ornowska A., Edukacja penitencjarna a pluralizm kulturowy: współczesne dylematy i przyszłe wyzwania,

Konaszewski K., Wybrane aspekty diagnostyczne w praktyce resocjalizacyjnej) [w:] Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. (red.) Tomasz Bajkowski, Krzysztof Sawicki, Urszula Namiotko. Wydawnictwo Żak. Warszawa 2014

Urbanek A., Tożsamość cudzoziemców resocjalizowanych w Polsce [w:] PRZEGLĄD WIĘZIENNICTWA POLSKIEGO Kwartalnik poświęcony zagadnieniom kryminologicznym i penitencjarnym Nr 88 Warszawa 2015 III kwartał 2015, s. 79.

Urbanek A., Warunki wykonywania kary pozbawienia wolności wobec muzułmanów. Badanie porównawcze wśród personelu więziennego Polski, Litwy i Czech. [w:] PRZEGLĄD WIĘZIENNICTWA POLSKIEGO Kwartalnik poświęcony zagadnieniom kryminologicznym i penitencjarnym Nr 93 Warszawa 2016 IV kwartał 2016.

Sawicki K., Złe dzielnice. Pedagogika miejsca w pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej [w:] Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. (red.) Tomasz Bajkowski, Krzysztof Sawicki, Urszula Namiotko. Wydawnictwo Żak. Warszawa 2014

Urbanek A., Kształtowanie się opinii personelu więziennego wobec skazanych muzułmanów o odmiennych potrzebach kulturowych Multicultural Studies 2/2016 DOI: 10.23734/mcs.2018.1.101.118

Rozbicka P. W drodze do kompromisu. Adaptacja uchodźców w Polsce – studium przypadku 5252 Multicultural Studies 2/2016, DOI: 10.23734/mcs.2016.2.051.061

Aleksiejuk B., Innowacyjne formy pracy w edukacji międzykulturowe [w:] Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. (red.) Tomasz Bajkowski, Krzysztof Sawicki, Urszula Namiotko. Wydawnictwo Żak. Warszawa 2014

Ustawa z dnia 8 listopada 2013 roku o cudzoziemcach;

M. Płatek - „Europejskie Reguły Więzienne a polskie prawo i praktyka więzienna”;

Europejskie Reguły Więzienne

Centralny Zarząd Służby Więziennej – biuletyn informacyjny

Ryszawy Sylwia. (2016). Wielokulturowość - szansa czy

zagrożenie dla jednostki i społeczeństwa - opinie studentów pedagogiki. W: J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko (red.), "Edukacja w warunkach wielokulturowości : konteksty społeczno-

metodyczne" (S. 62-80). Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/7763/4/Ryszawy_Wielokulturowosc_szansa_czy_zagrozenie_dla_jednostki_i_spoleczenstwa.pdf

Szczurek-Boruta Alina. (2014). O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości: konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/13396/1/Szczurek_Boruta_O_przygotowaniu_nauczycieli_do_pracy.pdf

Rembierz Marek. (2020). Między zakorzenieniem w dziedzictwie tradycji a otwartością (na) pogranicza : o kształtowaniu "międzykulturowej tożsamości" i tropach pedagogiczych poszukiwań Jerzego Nikitorowicza. "Edukacja Międzykulturowa" (Nr 12 (2020), s. 19-51), DOI:10.15804/em.2020.01.01, https://secure-web.cisco.com/10J0EAJO9k6wjGQmQp12tLt3-ZBrwuRRcaRVeLbrYVnCmHKrxe2GzWzDP-nMuG7tEdLJPU3HdDPcT6l_QtcOsr63FWliOlsVw08I_iScoL4l4nLU0ROFxqBLiLCR-DRKVrqvMDJXSjj98KYW18-VKNmpjs4tAgMS6aL_U2j7I820Zfs1CRttKgqweB1FPJRj1Dho7SqOpN-wswjBdrqldD2TlKyeE-yj1LafhJGFNepqIg2PjfIhngpVcJMnwi6z9bimhbHof7O_HY6IehA8uHLzzc1qKlY-2u2yNC2JlN47T0WI7cpEz_k16Ohce50Sgw-0CRtyavG5Oa9uLcBCcTjXUqg6jp0SUKoNc45_giFPs0OejadY8ByECCSLQfHxUXawfvXo8Q6-Z1cMin2r1Gg/https%3A%2F%2Frebus.us.edu.pl%2Fhandle%2F20.500.12128%2F18527

Rembierz Marek. (2019). Między wielokulturowością "wieży Babel" a zróżnicowanymi kulturowo pograniczami : pedagogiczne poszukiwania i idee Tadeusza Lewowickiego w zakresie edukacji kształtującej relacje międzykulturowe. "Edukacja Międzykulturowa" (Nr 2 (11), (2019), s. 40-56), doi 10.15804/em.2019.02.02, https://secure-web.cisco.com/1WJvM87-3quWjMGuxaz1Nt7XLSPX9vXEl8iYibhnNB5oMGrtMpXR19qDMGz_6q1XOd1OXh2lZdCKYJK0oHnqm67VWBkd1PnErmGPN9k6vPm6rFhDQng9vAikjCH5E2HQsXwDeVNp3ztEm-3Bhbxe9F4Sg9ZZ0NDalzpxIvE_SzyhsDbWuBtDultv-Lmj3RywaEubiuGuksrxP4TdhkrXAy7UrofWhw6TVPSJO6xEQRZpz8C58peb2Z9QBQvw3fwU8bVb6J_DW1-miFlSW22lHFq9qitXaKMNzE7SEGYyYKABtrpj9VEEgahsjTVvd4q4bjt5seb5cdTo6lmj5iEIoxyyZ8wwgGs1-Z4VtKhwVPxIwfhlVZ1sCz55gXxEw0WuCcpZgH8HXRsp2opZJGXXQbg/https%3A%2F%2Frebus.us.edu.pl%2Fhandle%2F20.500.12128%2F15225

Efekty uczenia się:

W01,W02,U01,U02,K01,K02

W01 - ma pogłębioną wiedzę o wielokulturowości jej rodzajach w kontekście więzi społecznych, o rządzących nimi prawidłowościach oraz występujących w nich zaburzeniach (K_W07)

W02-ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów zachodzących we współczesnej rzeczywistości penitencjarnej ( K_W09)

U01- potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiada się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień dotyczących wielokulturowości w resocjalizacji ( K_U04)

U02 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście wielokulturowości (K_U07)

K01 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w obszarze kultury (K_K02)

K02 jest odpowiedzialny za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata (K_K08)

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie z oceną - W01,W02,U01,U02,K01,K02

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Ocena z materiału prezentowanego na konwersatoriach jest wypadkową ocen następujących zadań.

1. Przygotowanie prezentacji

2. Zaliczenie kolokwium testu 10 pytań zamkniętych

3. Przygotowanie pracy zaliczeniowej (esej) (Esej: Jak budować wielokulturowości w placówkach edukacyjnych(ośrodkach szkolno-wychowawczych, zakładach karnych) instytucjach penitencjarnych ? (ok. 500 słów - dowolny wybór instytucji)

4. Przygotowanie projektu edukacyjnego dotyczącego wielokulturowości

5. Opracowanie mapy myśli z przedstawionych prezentacji podczas zajęć

Zakres tematów:

Pojęcie wielokulturowości. Definicje: kultura, wielokulturowość,

2. Rodzaje wielokulturowości.

3. Procesy akulturacji

4. Za i przeciw wielokulturowości.

5. „My” i „oni” , „Swoi” i „obcy”, świat „innego” – podstawy antropologiczno-społeczne.

6. Metamorfoza otwartych drzwi a kontakt z innością.

7. Doświadczenia jednostki – tożsamość

8. Życie codzienne

9. Różnorodność kulturowa populacji więziennej

10. System penitencjarny wobec wyzwań wielokulturowości

11. Strukturalny model funkcjonowania systemu penitencjarnego

12. Problemy praktyki wykonywania kary pozbawienia wolności wobec skazanych

13. Pragmatyka więzienna wobec oczekiwań wynikających z odmienności kulturowej skazanych

14. Przestrzenie uobecniania się zróżnicowania kulturowego w systemie penitencjarnym

15. Edukacja wielokulturowa i międzykulturowa w systemie penitencjarnym

16. Wielokulturowość pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej

17. Personel więzienny a wielokulturowość

18. Formy pracy w edukacji międzykulturowej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 8:00 - 11:15, sala 156
Aldona Molesztak 17/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)