Dydaktyka szczegółowa: Wielokulturowość w resocjalizacji 1100-P-R2DS-ND
Konwersatorium (KON)
Rok akademicki 2021/22
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: | zaliczenie na ocenę |
Literatura uzupelniająca: | J. Nikitrowicz - „Edukacja regionalna i międzykulturowa”; M.Kempny, A. Kopciak, S. Łodziński - „U progu wielokulturowości. Nowe oblicze społeczeństwa polskiego”; M. Kułakowska - „Społeczeństwo wielokulturowe we współczesnym świecie”; A. Ziembicka-Dzido „Regulacje prawne dotyczące imigrantów w Polsce – de lege ferenda” Centralny Zarząd Służby Więziennej – biuletyn informacyjny Ustawa z dnia 8 listopada 2013 roku o cudzoziemcach; E. Ogrodzka-Mazur, A. Szafrańska, J. Malach and M. Chmura: The cultural identity and education of university students in selected East-Central countries. A Polish-Czech comparative study. DOI: 10.14220/ 9783737012546. Publikacja dostępna jest na stronie wydawnictwa: https://www.vr-elibrary.de/doi/book/10.14220/9783737012546 Rembierz Marek. (2017). Kultura intelektualna, wątpliwości metodologiczne i refleksja metapedagogiczna w rozwijaniu teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. "Edukacja Międzykulturowa " (2017), nr 7, s. 37- 67. DOI: 10.15804/em.2017.02.02 Rembierz Marek. (2014). Odkrywanie tożsamości żydowskiej w cieniu Holokaustu a dziedzictwo polskiej wielokulturowości : wyzwania dla edukacji i dialogu międzykulturowego. "Edukacja Międzykulturowa" Nr 3 (2014), s. 39-99 Rembierz Marek. (2018). Edukacja międzykulturowa jako ćwiczenie duchowe. Pedagogiczne wymiary kształtowania kultury duchowej i rozumienia wartości ponadkulturowych w kontekście zróżnicowania religijnego i pluralizmu światopoglądowego. “Edukacja Międzykulturowa” (Nr 2 (2018), s. 90-130), doi 10.15804/em.2018.02.05 Rembierz Marek. (2013). Polskie doświadczenie wielokulturowości w interpretacji Jana Pawła II jako inspiracja dla edukacji międzykulturowej. "Edukacja Międzykulturowa" (2013), nr 2, s. 57-94. |
Metody dydaktyczne: | ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody problemowe |
Metody dydaktyczne - inne: | praca z materiałem źródłowym; wykorzystywanie narzędzi do przygotowywania prezentacji multimedialnych wykorzystanie narzędzi tutorskich podczas konwersatoriów |
Literatura: |
Mamzer H., Tożsamość w podróży : wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki, Poznań : Wydaw. Naukowe UAM, 2003. Szmidt D.T, Mejnartowicz A., Europejska wielokulturowość i wielojęzyczność, INVESTIGATIONES LINGUISTICAE VOL. XVIII, 2009 Kwiatkowska A., Wielokulturowość w ujęciu interdyscyplinarnym. Warszawa: PWN, 2019. Szerląg A., (Nie)bezpieczeństwo kulturowe czynnikiem tożsamościowych i społecznych stratyfikacji – tytułem wprowadzenia Multicultural Studies 1/2018, DOI: 10.23734/mcs.2018.1.007.010 Savidan P., Wielokulturowość. przeł. Ewa Kozłowska. Warszawa : Oficyna Naukowa, 2012. Wysocka E., „My” i „oni” – dlaczego tak trudno być razem? Odpowiedź pedagoga, psychologa i socjologa. [w:] Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość : zderzenie kultur we współczesnym świecie / red. nauk. Danuta Lalak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007. Kurzepa J., Lek przed obcością – strategia „michy” albo Pałki. [w:] Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość : zderzenie kultur we współczesnym świecie / red. nauk. Danuta Lalak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007 Lalak D., „Swoi” i „obcy” w perspektywie antropologiczno-społecznej [w:] Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość : zderzenie kultur we współczesnym świecie / red. nauk. Danuta Lalak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007. Jeznach A.M., Świat „innego”, świat „obcego” – świat uchodźcy [w:] Migracja, uchodźstwo, wielokulturowość : zderzenie kultur we współczesnym świecie / red. nauk. Danuta Lalak. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 2007 Urbanek A., System penitencjarny wobec wyzwań wielokulturowości: studium diagnostyczne Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2018 Piskorski J., Resocjalizacja a wielokulturowość – zagadnienia konstrukcyjne. Humanistyczne Zeszyty Naukowe – Prawa Człowieka nr 1 (20)/2017 Szwarc A.J., Problematyka wielokulturowości w prawie karnym. Multicultural Studies 2/2016, DOI: 10.23734/mcs.2016.2.041.050 Chańko A., Kształcenie kompetencji międzykulturowych kadry instytucji penitencjarnych w Polsce — kontekst pracy z obcokrajowcami przebywającymi w izolacji więziennej [w:] Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. (red.) Tomasz Bajkowski, Krzysztof Sawicki, Urszula Namiotko. Wydawnictwo Żak. Warszawa 2014 Ornowska A., Edukacja penitencjarna a pluralizm kulturowy: współczesne dylematy i przyszłe wyzwania, Konaszewski K., Wybrane aspekty diagnostyczne w praktyce resocjalizacyjnej) [w:] Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. (red.) Tomasz Bajkowski, Krzysztof Sawicki, Urszula Namiotko. Wydawnictwo Żak. Warszawa 2014 Urbanek A., Tożsamość cudzoziemców resocjalizowanych w Polsce [w:] PRZEGLĄD WIĘZIENNICTWA POLSKIEGO Kwartalnik poświęcony zagadnieniom kryminologicznym i penitencjarnym Nr 88 Warszawa 2015 III kwartał 2015, s. 79. Urbanek A., Warunki wykonywania kary pozbawienia wolności wobec muzułmanów. Badanie porównawcze wśród personelu więziennego Polski, Litwy i Czech. [w:] PRZEGLĄD WIĘZIENNICTWA POLSKIEGO Kwartalnik poświęcony zagadnieniom kryminologicznym i penitencjarnym Nr 93 Warszawa 2016 IV kwartał 2016. Sawicki K., Złe dzielnice. Pedagogika miejsca w pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej [w:] Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. (red.) Tomasz Bajkowski, Krzysztof Sawicki, Urszula Namiotko. Wydawnictwo Żak. Warszawa 2014 Urbanek A., Kształtowanie się opinii personelu więziennego wobec skazanych muzułmanów o odmiennych potrzebach kulturowych Multicultural Studies 2/2016 DOI: 10.23734/mcs.2018.1.101.118 Rozbicka P. W drodze do kompromisu. Adaptacja uchodźców w Polsce – studium przypadku 5252 Multicultural Studies 2/2016, DOI: 10.23734/mcs.2016.2.051.061 Aleksiejuk B., Innowacyjne formy pracy w edukacji międzykulturowe [w:] Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości. (red.) Tomasz Bajkowski, Krzysztof Sawicki, Urszula Namiotko. Wydawnictwo Żak. Warszawa 2014 Ustawa z dnia 8 listopada 2013 roku o cudzoziemcach; M. Płatek - „Europejskie Reguły Więzienne a polskie prawo i praktyka więzienna”; Europejskie Reguły Więzienne Centralny Zarząd Służby Więziennej – biuletyn informacyjny Ryszawy Sylwia. (2016). Wielokulturowość - szansa czy zagrożenie dla jednostki i społeczeństwa - opinie studentów pedagogiki. W: J. Nikitorowicz, A. Młynarczuk-Sokołowska, U. Namiotko (red.), "Edukacja w warunkach wielokulturowości : konteksty społeczno- metodyczne" (S. 62-80). Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/7763/4/Ryszawy_Wielokulturowosc_szansa_czy_zagrozenie_dla_jednostki_i_spoleczenstwa.pdf Szczurek-Boruta Alina. (2014). O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości: konteksty, opinie studentów, propozycje. Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/13396/1/Szczurek_Boruta_O_przygotowaniu_nauczycieli_do_pracy.pdf Rembierz Marek. (2020). Między zakorzenieniem w dziedzictwie tradycji a otwartością (na) pogranicza : o kształtowaniu "międzykulturowej tożsamości" i tropach pedagogiczych poszukiwań Jerzego Nikitorowicza. "Edukacja Międzykulturowa" (Nr 12 (2020), s. 19-51), DOI:10.15804/em.2020.01.01, https://secure-web.cisco.com/10J0EAJO9k6wjGQmQp12tLt3-ZBrwuRRcaRVeLbrYVnCmHKrxe2GzWzDP-nMuG7tEdLJPU3HdDPcT6l_QtcOsr63FWliOlsVw08I_iScoL4l4nLU0ROFxqBLiLCR-DRKVrqvMDJXSjj98KYW18-VKNmpjs4tAgMS6aL_U2j7I820Zfs1CRttKgqweB1FPJRj1Dho7SqOpN-wswjBdrqldD2TlKyeE-yj1LafhJGFNepqIg2PjfIhngpVcJMnwi6z9bimhbHof7O_HY6IehA8uHLzzc1qKlY-2u2yNC2JlN47T0WI7cpEz_k16Ohce50Sgw-0CRtyavG5Oa9uLcBCcTjXUqg6jp0SUKoNc45_giFPs0OejadY8ByECCSLQfHxUXawfvXo8Q6-Z1cMin2r1Gg/https%3A%2F%2Frebus.us.edu.pl%2Fhandle%2F20.500.12128%2F18527 Rembierz Marek. (2019). Między wielokulturowością "wieży Babel" a zróżnicowanymi kulturowo pograniczami : pedagogiczne poszukiwania i idee Tadeusza Lewowickiego w zakresie edukacji kształtującej relacje międzykulturowe. "Edukacja Międzykulturowa" (Nr 2 (11), (2019), s. 40-56), doi 10.15804/em.2019.02.02, https://secure-web.cisco.com/1WJvM87-3quWjMGuxaz1Nt7XLSPX9vXEl8iYibhnNB5oMGrtMpXR19qDMGz_6q1XOd1OXh2lZdCKYJK0oHnqm67VWBkd1PnErmGPN9k6vPm6rFhDQng9vAikjCH5E2HQsXwDeVNp3ztEm-3Bhbxe9F4Sg9ZZ0NDalzpxIvE_SzyhsDbWuBtDultv-Lmj3RywaEubiuGuksrxP4TdhkrXAy7UrofWhw6TVPSJO6xEQRZpz8C58peb2Z9QBQvw3fwU8bVb6J_DW1-miFlSW22lHFq9qitXaKMNzE7SEGYyYKABtrpj9VEEgahsjTVvd4q4bjt5seb5cdTo6lmj5iEIoxyyZ8wwgGs1-Z4VtKhwVPxIwfhlVZ1sCz55gXxEw0WuCcpZgH8HXRsp2opZJGXXQbg/https%3A%2F%2Frebus.us.edu.pl%2Fhandle%2F20.500.12128%2F15225 |
Efekty uczenia się: |
W01,W02,U01,U02,K01,K02 W01 - ma pogłębioną wiedzę o wielokulturowości jej rodzajach w kontekście więzi społecznych, o rządzących nimi prawidłowościach oraz występujących w nich zaburzeniach (K_W07) W02-ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów zachodzących we współczesnej rzeczywistości penitencjarnej ( K_W09) U01- potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiada się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień dotyczących wielokulturowości w resocjalizacji ( K_U04) U02 ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście wielokulturowości (K_U07) K01 jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w obszarze kultury (K_K02) K02 jest odpowiedzialny za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata (K_K08) |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie z oceną - W01,W02,U01,U02,K01,K02 Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną. Ocena z materiału prezentowanego na konwersatoriach jest wypadkową ocen następujących zadań. 1. Przygotowanie prezentacji 2. Zaliczenie kolokwium testu 10 pytań zamkniętych 3. Przygotowanie pracy zaliczeniowej (esej) (Esej: Jak budować wielokulturowości w placówkach edukacyjnych(ośrodkach szkolno-wychowawczych, zakładach karnych) instytucjach penitencjarnych ? (ok. 500 słów - dowolny wybór instytucji) 4. Przygotowanie projektu edukacyjnego dotyczącego wielokulturowości 5. Opracowanie mapy myśli z przedstawionych prezentacji podczas zajęć |
Zakres tematów: |
Pojęcie wielokulturowości. Definicje: kultura, wielokulturowość, 2. Rodzaje wielokulturowości. 3. Procesy akulturacji 4. Za i przeciw wielokulturowości. 5. „My” i „oni” , „Swoi” i „obcy”, świat „innego” – podstawy antropologiczno-społeczne. 6. Metamorfoza otwartych drzwi a kontakt z innością. 7. Doświadczenia jednostki – tożsamość 8. Życie codzienne 9. Różnorodność kulturowa populacji więziennej 10. System penitencjarny wobec wyzwań wielokulturowości 11. Strukturalny model funkcjonowania systemu penitencjarnego 12. Problemy praktyki wykonywania kary pozbawienia wolności wobec skazanych 13. Pragmatyka więzienna wobec oczekiwań wynikających z odmienności kulturowej skazanych 14. Przestrzenie uobecniania się zróżnicowania kulturowego w systemie penitencjarnym 15. Edukacja wielokulturowa i międzykulturowa w systemie penitencjarnym 16. Wielokulturowość pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej 17. Personel więzienny a wielokulturowość 18. Formy pracy w edukacji międzykulturowej |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każda sobota, 8:00 - 11:15,
sala 156 |
Aldona Molesztak | 17/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Budynek główny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.