Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoretyczne podstawy kształcenia zawodowego 1100-P-DZHR24TPK-SP
Wykład (WYK) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1. Davies A., Fidler D., Gorbis M., Future Work Skills 2020, Institute for the Future for University of Phoenix Research Institute, Phoenix
2011.
2. Denek K., Ku dobrej edukacji, Wyższa Szkoła Humanistyczna w Lesznie, Toruń-Leszno 2005.
3. OECD, Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie uczącym się, Warszawa 2000.
4. Rifikin J., Trzecia rewolucja przemysłowa. Jak lateralny model władzy inspiruje całe pokolenie i zmienia oblicza świata, Katowice 2012.
5. Robinson K., Aronica L., Uchwycić Żywioł. O tym, jak znalezienie pasji zmienia wszystko, Kraków 2012.
6. Robinson K., Aronica L., Kreatywne szkoły. Oddolna rewolucja, która zmienia edukację, Kraków 2015.
7. Raporty na temat kształcenia zawodowego.
8. Rozporządzenia ministerialne.
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: wykład z użyciem multimediów
Literatura:

Literatura jest dostępna w Bibliotece Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego i/lub u wykładowcy:

1. Bogaj A., Kwiatkowski S.M. (red.), Szkoła a rynek pracy, Warszawa 2006.

2. Europejskie Centrum Kształcenia i Szkolenia Zawodowego, Kształcenie i szkolenie zawodowe w Polsce. Charakterystyka ogólna, Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2011.

3. Furmanek W., Edukacja a przemiany cywilizacyjne, Rzeszów 2010.

4. Gerlach R., (red)., Edukacja zawodowa w aspekcie przemian społeczno-gospodarczych, Bydgoszcz 2007.

5. Gerlach R., Pozaszkolna edukacja zawodowa wobec zmian cywilizacyjnych. Nowe trendy i wyzwania, Bydgoszcz 2012.

6. Gerlach R., Tomaszewska-Lipiec R. (red)., Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2017.

7. Gerlach R., R. Tomaszewska-Lipiec (red)., Edukacja dla przyszłości w perspektywie orientacji na rynek pracy. Debaty, szkice, refleksje

polsko-ukraińskie, Bydgoszcz 2017.

8. Kwiatkowski S.M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Warszawa 2007.

9. Kwiatkowski S.M. (red)., Pedagogika pracy- tradycja i wyzwania współczesności, Radom-Warszawa-Bydgoszcz 2012.

10. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Badanie funkcjonowania systemu kształcenia zawodowego w Polsce. Raport końcowy, Warszawa, luty 2011.

11. Pachociński R., Oświata i praca w erze globalizacji, Warszawa 2006.

12. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005.

13. Wiatrowski Z. (red)., Pedagogika pracy i andragogika w konstelacji europejskiej i globalnej, Włocławek 2006.

Efekty uczenia się:

W01

W02

W03

U03

Metody i kryteria oceniania:

Pisemny egzamin w formie pytań testowych obejmujący treści programowe z wykładów i konwersatoriów.

Egzamin składa się z 10 zadań. Zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym wymaga uzyskania co najmniej 60% ogólnej liczby punktów.

W roku akademickim 2021/2022 zajęcia realizowane zgodnie z Rozporządzeniami JM Rektora ze względu na pandemię Covid -19.

Zakres tematów:

1. Określenie oraz cele, funkcje i zadania kształcenia zawodowego.

2. Kształcenie zawodowe w systemie edukacji.

3. Proces kształcenia zawodowego i jego elementy.

4. Nauczyciel w kształceniu zawodowym.

5. Gospodarka oparta na wiedzy wzywaniem dla kształcenia zawodowego.

6. Kwalifikacje i kompetencje jako cel kształcenia zawodowego.

7. Szkolnictwo wyższe jako forma kształcenia zawodowego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 12:15 - 13:00, (sala nieznana)
Ryszard Gerlach 12/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)