Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe 1100-P-DZHR24SEM-SP
Seminarium (SEM) Semestr letni 2021/22

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie
Literatura uzupelniająca: Literatura specjalistyczna i metodologiczna - do wyboru przez Studenta zgodnie z wybranym tematem pracy dyplomowej.
Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody seminaryjne
Metody dydaktyczne - inne: Dyskusja, krytyczna analiza i ocena zgromadzonej literatury, dokumentów, materiałów źródłowych, danych z badań empirycznych
własnych oraz innych autorów.
Literatura:

1. J. Apanowicz, Metodologia nauk, Wyd. Dom Organizatora, Toruń 2003

2. E. Babbie, Podstawy nauk społecznych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2013

3. J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu

Jagiellońskiego, Kraków 2013

4. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001

5. K. Konarzewski, Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, Warszawa 2000

6. B.R. Kuc, Funkcje nauki, Wstęp do metodologii, Wydawnictwo PTM, Warszawa 2012

7. M. Łobocki, Metody i techniki badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007

8. M. Łobocki, Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007

9. S. Palka, Metodologia badania. Praktyka pedagogiczna, Gdańsk 2006

10. T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 1998

11. K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne Spółka z o.o. Warszawa 2008

12. Z. Skorny, Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki: przewodnik metodologiczny dla studiujących nauczycieli, Wydawnictwa

Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1984

13. J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydaw. "Śląsk”, Katowice 1995

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia

W zakresie wiedzy student:

W01 -ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu poznawania rzeczywistości, typów badań naukowych oraz procedur badawczych

(procedury badań ilościowych i jakościowych; poprawnie definiuje i wyjaśnia wszystkie podstawowe elementy strukturalne niezbędne przy

formułowaniu założeń metodologicznych badań (K_W12);

W02 -ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad etycznych, zwłaszcza rzetelności i uczciwości, w podejmowaniu i prowadzeniu badań

naukowych (K_W19);

W03 -ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony własności intelektualnej –autorskich praw osobistych i majątkowych, prawa cytatu oraz

przywłaszczania sobie autorstwa cudzego utworu lub jego części (K_W23);

W zakresie umiejętności student:

U01 -potrafi samodzielnie korzystać z literatury naukowej, docierając do właściwych, z punktu widzenia prowadzonych badań, źródeł, w

tym do baz danych utrzymywanych on-line (K_U04);

U02 -potrafi, zgodnie z kryteriami poprawności metodologicznej i wymogami etycznymi, zorganizować i przeprowadzić badania

empiryczne/badania źródłowe, poddać analizie zgromadzone wyniki, opisać je wyprowadzić wnioski dla teorii oraz praktyki edukacyjnej

(K_U05);

U03 -potrafi samodzielnie, sugerując się wskazówkami opiekuna naukowego, gromadzić literaturę przedmiotu badań, krytycznie ją

analizować i wykorzystywać w konstruowaniu płaszczyzny teoretycznej, metodologicznej i analitycznej własnej pracy (K_U08);

U04 -potrafi wybrać właściwą (adekwatną) do przedmiotu, celów i problemu badawczego procedurę badań oraz trafnie dobiera

instrumentarium badawcze (K_U09);

U05 -potrafi rozpoznawać różne rodzaje opracowań i tekstów źródłowych, dostrzegać różnicę między nimi, przeprowadzać ich krytyczną

analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod (K_U17);

W zakresie kompetencji społecznych student:

K01 -ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności metodologicznych, preferowanej orientacji badawczej (ilościowej lub jakościowej) oraz

znaczenia rzetelnego podejścia do badań naukowych (K_K01);

K02 ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasady rzetelności oraz uczciwości w prowadzeniu badań dotyczących

rzeczywistości społecznej (K_K06).

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na seminariach + systematyczne, pisemne postępy w przygotowaniu pracy dyplomowej pozytywnie oceniane i zatwierdzane

przez promotora.

Po pierwszym semestrze seminarium (4 semestr): uzasadnienie wyboru problemu badawczego, zgromadzona i poddana wstępnej

analizie literatura, wyjaśnione kategorie konstytutywne, przygotowany zarys struktury pracy.

Po drugim semestrze (5 semestr): przygotowany rozdział teoretyczny pracy, przygotowany rozdział metodologiczny pracy, przygotowana

wstępna wersja instrumentarium badawczego.

Po semestrze trzecim (6 semestr) opracowana całościowa wersja pracy dyplomowej w wersji papierowej oraz elektronicznej, pozytywnie

zaopiniowana przez promotora. Uzyskanie pozytywnego wyniku sprawdzania antyplagiatowego pracy dyplomowej.

Zakres tematów:

Semestr 4

Ustalenie pojęć centralnych – zdefiniowanie badanego zjawiska; określanie dziedziny zainteresowań badawczych.

Poszukiwania literaturowe (krytyczna analiza źródeł).

Poszukiwania różnych stanowisk teoretycznych, paradygmatu badawczego, ustalenia odnośnie do etyki badań, pojęcia i zasady z

zakresu ochrony własności intelektualnej.

Określanie procedury badawczej (dla prac empirycznych).

Redagowanie części metodologicznej, formułowanie problemów badawczych, projekt narzędzia lub adaptacja.

Opracowanie koncepcji badań (wybór metody i technik).

Charakterystyka analizowanego środowiska (badań – dla prac empirycznych)

Prezentacja draftu projektu badań (dla prac empirycznych) na forum grupy, dyskusja, komentarz do zagadnień metodologicznych.

Semestr 5

Realizacja projektu (w tym badań dla prac empirycznych) według planu. Korekta planu.

Redakcja części teoretycznej pracy.

Przedstawienie stanowiska teoretycznego.

Zebranie danych empirycznych.

Dyskusja na forum grupy nad wybranymi problemami badawczymi.

Próba konfrontacji teorii z próbą badań.

Semestr 6

Analiza i interpretacja wyników działań (badań dla prac empirycznych).

Odniesienia uzyskanych rezultatów (badawczych) do literatury.

Opracowanie wniosków.

Aplikacje dla praktyk edukacyjnych.

Analiza zagadnień dyplomowych: kluczowe treści, literatura, opracowania

Złożenie pracy dyplomowej i opracowane streszczenia (z uwzględnieniem wyniku sprawdzania antyplagiatowego).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:45 - 13:15, sala 25 A
Łukasz Brzeziński 12/13 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)