Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Magee B., The story of philosophy, London: Dorling Kindersley Ltd, 2001.
Martens E., Schnädelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, WP, Warszawa 1995.
Singer P., Przewodnik po etyce. KiW, Warszawa 2000.
|
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące wykład kursowy zajęcia realizowane innymi metodami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Wykorzystanie multimediów.
|
Literatura: |
Chodubski A., Zagrożenia cywilizacyjne współczesnego świata [http://www.przeglad.wsb.net.pl/uploads/1/0/3/7/10371016/cz_i__1_.pdf]
Papuziński A. (red.): Wprowadzenie do filozoficznych problemów ekologii, Wyd. WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1999.
Papuziński A. (red.): Zrównoważony rozwój. Od utopii do praw człowieka, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2005.Popkin R.H., Stroll A., Filozofia, Zyska i S-ka, Poznań 1994.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1 – 3 .
|
Efekty uczenia się: |
IiZSP_W01 Zna i rozumie podstawową terminologię w obszarze procesów innowacyjności i, a także miejsce tej interdyscyplinarnej problematyki na obszarze filozofii [K_W01].
IiZSP_W02 Zna i rozumie współczesne innowacje społeczne ujawniające się w kontekście fundamentalnych problemów cywilizacji, w tym rozumie także aktualne zmiany społeczne i polityczne oraz ich wpływ na kondycję człowieka i rozwój społeczny [K_W05].
IiZSP_U01 Potrafi badać perspektywy i wyzwania rozwoju społeczeństwa, a w szczególności rozpoznać zjawiska generujące potencjał innowacyjności, dokonać ich krytycznej analizy i interpretacji w celu określenia ich potencjalnych implikacji [K_U02].
IiZSP_K01 Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści w obszarze procesów innowacyjności [K_K01].
IiZSP_K02 Jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów zarządczych w sferze publicznej [K_K02].
|
Metody i kryteria oceniania: |
W pierwszym terminie test zaliczony na poziomie 50% punktów; w drugim terminie możliwość zmiany testu na odpowiedzi na pytania w formie ustnej lub pisemnej.
Kryteria weryfikacji efektów:
- dostateczny: 50% do 60%,
- plus dostateczny: 60,1% do 70%,
- dobry: 70,1% do 80%,
- plus dobry: 80,1% do 90%,
- bardzo dobry: 90,1% do 100% możliwych do zdobycia punktów.
|
Zakres tematów: |
Wprowadzenie do wykładu: rola języka i kultury w kształtowaniu jednostki; rola wartości i idei w tworzeniu bytu społecznego; świat naturalny a świat wyobrażony. Przykłady głównych dylematów współczesności.
Kryzys środowiskowy z perspektywy ekofilozofii i filozofii zrównoważonego rozwoju
Ubóstwo i migracje w świetle teorii sprawiedliwości globalnej
Racjonalność ekonomiczna a komercjalizacja pozarynkowych sfer rzeczywistości.
Sprawiedliwość a sprawiedliwość społeczna.
Wolność nauki a społeczne skutki postępu naukowego.
Robotyzacja a bezrobocie technologiczne.
Dobro wspólne a totalitaryzm.
|