Literatura uzupelniająca: |
-Wiśniewski W., Majkowska H. Chemia ogólna i nieorganiczna, Wyd. UWM, Olsztyn 2005.
-Krzysztofik B., Krzechowska M, Chęciński J. Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2000.
-Cotton F.A., Wilkinson G., Gaus P.L. Chemia nieorganiczna, PWN Warszawa 2002
|
Literatura: |
-Wojtczak Z., Huppenthal L., Kościelecka A. Chemia ogólna i analityczna dla studentów biologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2002.
-Kowalczyk-Dembińska H., Łukaszewicz J. Chemia ogólna i jakościowa analiza chemiczna. Ćwiczenia laboratoryjne. Część II, UMK, Toruń 2008.
-Znamierowska T., Szuszkiewicz W., Beran T Ćwiczenia laboratoryjne z chemii ogólnej i analitycznej, Wydawnictwo Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2009.
-Bielański A.: Chemia nieorganiczna, Wyd.6, PWN Warszawa 2010.
-Kocjan R.: Chemia analityczna”, tom I i II. Wyd. 2, PZWL Warszawa 2008.
-Minczewski J., Marczenko Z., Chemia analityczna, Tom 1,2, PWN, Warszawa, 2008
-Bielański A. – Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa 2008.
|
Efekty uczenia się: |
U01 - potrafi dobrać i wykonać proste reakcje chemiczne służące jakościowej
identyfikacji wybranych soli, przygotowuje roztwory wzorcowe i wykonuje proste miareczkowania
U02 - posiada umiejętność obserwacji, samodzielnej interpretacji przeprowadzonych eksperymentów, pomiarów i obliczeń, poprawnie wypełnia sprawozdania
U03 - potrafi pracować zarówno samodzielnie, jak i też w zespole, planuje i realizuje proste zadania badawcze, posługując się podstawowym sprzętem laboratoryjnym i aparaturą badawczą
K01 - sumiennie wykonuje powierzone zadania, których wyniki służą całemu zespołowi, odpowiada za powierzony sprzęt oraz za bezpieczeństwo swoje i zespołu
K02 - rozumie konieczność systematycznej pracy i potrzebę ciągłego doskonalenia się dla realizacji określonych celó
|
Metody i kryteria oceniania: |
1.Oddanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia.
2.Ocena znajomości zagadnień teoretycznych związanych ze zrealizowanymi doświadczeniami (2 kolokwia).
0-50% - ocena niedostateczna;
51-60% - ocena dostateczna;
61-70% - ocena dostateczna plus;
71-80%- ocena dobra;
81-90% - ocena dobra plus;
91-100% - ocena bardzo dobra
|
Zakres tematów: |
•Zapoznanie z regulaminem BHP, programem zajęć, metodami i kryteriami oceniania oraz zalecaną literaturą.
•Pokaz szkła i drobnego sprzętu laboratoryjnego. Pomiar objętości kropi wody (typy pipet, technika pipetowanie).
•ANALIZA JAKOŚCIOWA: kationów
Reakcje charakterystyczne kationów V i IV grupy analitycznej. Analiza jakościowa roztworów prostych (nauka strącania i rodzaje osadów).
•ANALIZA JAKOŚCIOWA: anionów
Podział na grupy analityczne. Reakcje charakterystyczne anionów: Cl-, J-, CO32-, C2O42-, PO43-, NO3, SO42-. Analiza jakościowa roztworów prostych.
•OZNACZANIE KWASOWOŚCI, ROZTWORY BUFOROWE
Sprawdzanie odczynu roztworów za pomocą wskaźników. Przygotowywanie roztworów buforowych oraz pomiar ich wartości pH przy użyciu pH-metru (wykonanie kalibracji pH-metru).
•ALKACYMETRIA
Sporządzanie roztworu NaOH o stęż. 0.1 mol/1 i nastawienie jego miana za pomocą roztworu kwasu szczawiowego (z użyciem klasycznej biurety szklanej).
•REDOKSYMETRIA
Jodometria. Mianowanie roztworu Na2S2O3 za pomocą zmianowanego rozt. KMnO4. Jodometryczne oznaczanie zawartości jonów miedzi(II)
•SPEKTROFOTOMETRIA.
Wyznaczanie widm absorpcji roztworu KMnO4 i określanie maximum absorpcji. Przygotowywanie roztworów wzorcowych i sporządzanie krzywej wzorcowej do oznaczania stężenia KMnO4.
|