Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Flis J. 2006: Szkolny słownik geograficzny, WSiP, Warszawa.
Jaroszewski W., Marks L., Radomski A., 1985: Słownik geologii dynamicznej, Wyd. Geologiczne, Warszawa.
Plit F., Kicińska B., Łęcka I., Plit J., Podgórski Z., Szewczyk I., Wrona J., 2004, Wiesz, że umiesz. Geografia – repetytorium dla maturzystów i kandydatów na wyższe uczelnie, Wyd. WSiP, Warszawa (lub inne repetytorium z zakresu geografii)
|
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Wykład multimedialny, praca z książką
|
Literatura: |
Flis J. 1998: Wstęp do geografii fizycznej, WSiP, Warszawa.
Kalesnik S., 1975: Podstawy geografii fizycznej, PWN, Warszawa..
Podgórski Z., Marszelewski W., Becker K., 2007, Zarys wiedzy o Ziemi. WSiP, Warszawa (lub inny podręcznik z geografii fizycznej ogólnej w zakresie rozszerzonym).
|
Efekty uczenia się: |
W01 - Ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej (w tym przed wszystkim geograficznej) oraz ma znajomość rozwoju geografii i stosowanych w niej metod badawczych,
W02 - Rozumie podstawowe zjawiska
i procesy zachodzące w środowisku geograficznym,
W03 - Ma ogólną wiedzę z zakresu nauk ścisłych niezbędną dla zrozumienia zjawisk
i procesów zachodzących w środowisku geograficznym,
U01- Potrafi uczyć się samodzielnie w sposób ukierunkowany,
K01 - Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie,
K02 - Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemne zaliczenie wykładów.
Zasady oceniania:
Procent prawidłowych Ocena
Odpowiedzi
55% – dostateczny (3)
60% – dostateczny + (3,5)
70% – dobry (4)
80% – dobry + (4,5)
90% – bardzo dobry (5)
|
Zakres tematów: |
Poznanie i opanowanie ogólnego zarysu rozwoju geografii jako nauki oraz podstaw geografii fizycznej ogólnej.
Geografia jako nauka. Dawne pojmowanie geografii jako nauki. Idea „czystej geografii”. Zaranie współczesnej geografii. Pierwsze uniwersyteckie katedry geografii. Szkoły geograficzne i współczesne nurty. Ziemia jako jedna z planet Układu Słonecznego. Dzieje Ziemi. Geosfery i ich budowa. Funkcjonowanie systemu przyrodniczego Ziemi. Geofizyczne podstawy budowy Ziemi. Struktury tektoniczne. Teoria tektoniki płyt i ruchy litosfery. Plutonizm i zjawiska sejsmiczne. Zjawiska wulkaniczne i ich rozmieszczenie na Ziemi. Formy ukształtowania powierzchni lądów i dna oceanów. Wietrzenie. Procesy stokowe. Procesy glacjalne. Procesy fluwialne. Procesy eoliczne. Procesy brzegowe. Stadia rozwoju rzeźby terenu. Czynniki i procesy kształtujące pogodę i klimat. Klasyfikacja, rozmieszczenie, cechy charakterystyczne stref klimatycznych. Zmiany klimatyczne, skutki ekstremalnych zjawisk atmosferycznych oraz badanie pogody i klimatu. Wszechocean. Wody podziemne. Rzeki i dorzecza. Jeziora, mokradła i sztuczne zbiorniki wodne. Lądolody, lodowce górskie i wieloletnia zmarzlina. Gleby – geneza i klasyfikacja. Roślinność kontynentów. Zwierzęta lądów i oceanów. Różnorodność środowiska przyrodniczego Ziemi – strefowe środowiska przyrodnicze. Różnorodność środowiska przyrodniczego Ziemi – astrefowe środowiska przyrodnicze.
|