Opanowanie podstawowego zakresu wiadomości o zmianach środowiska wywołanych działalnością człowieka w układzie przestrzennym i czasowym. Wymiary globalności a wymiary środowiska. Podstawy badań procesów i zjawisk fizycznogeograficznych w skali globalnej. Globalne zmiany środowiska – ich ziemskie oraz pozaziemskie przyczyny. Procesy i cykle obiegu energii i materii na Ziemi. Interakcje ocean – atmosfera - kontynent. Globalne zmiany atmosfery – skutki dla hydrosfery, biosfery, gleb, rzeźby powierzchni Ziemi i działalności człowieka. Globalne zmiany obiegu wody w środowisku.
Zmiany środowiska u schyłku ostatniego zlodowacenia. Społeczności prehistoryczne jako czynnik zmian środowiska. Zmiany środowiska w okresie historycznym.
Zmiany i degradacja gleb. Różnorodność biologiczna: jej oceny, ryzyko i zagrożenia, tendencje zmian. Wymieranie (ekstyncja) gatunków: przyczyny i tempo. Fragmentacja krajobrazu: jej przyczyny i skutki. Dynamika ekosystemów lasów tropikalnych. Pustynnienie i stepowienie – przyczyny, skutki, przeciwdziałania. Wyczerpywanie i antropogeniczna degradacja zasobów Ziemi.
Klęski żywiołowe (zdarzenia ekstremalne) – globalne konsekwencje. Przyczyny i klasyfikacja zdarzeń. ekstremalnych. Przykłady klęsk żywiołowych wywołanych czynnikami egzogenicznymi (deszcze nawalne, cyklony, powodzie) oraz czynnikami endogenicznymi (trzęsienia ziemi, tsunami, erupcje wulkaniczne). Przykłady wykorzystania badań naukowych do prognozowania zjawisk ekstremalnych (np. deszczy nawalnych, cyklonów, trzęsień ziemi). Społeczne i gospodarcze skutki klęsk żywiołowych w różnych częściach świata (susz, powodzi, pożarów lasów itp.) - przeciwdziałanie stratom, usuwanie skutków z uwzględnieniem obszaru Polski.
Organizacje międzynarodowe i pozarządowe specjalizujące się w pomocy ofiarom klęsk żywiołowych (np. susz, powodzi, pożarów lasów itp.) oraz formy tej pomocy. Obszary Polski narażone na występowanie klęsk żywiołowych, degradacji gleb, zagrożeń bioróżnorodności, pustynnienia.
Prognozowanie globalnych zmian środowiska przyrodniczego.
|