Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
Bechtel W., Graham G. (red.), A Companion to Cognitive Science, Blackwell, 1999
Jakubiec M. i in., Wprowadzenie do filozofii umysłu i kognitywistyki, Copernicus College [ https://www.copernicuscollege.pl/podreczniki/wprowadzenie-do-filozofii-umyslu-i-kognitywistyki ].
Magee B., The story of philosophy, London: Dorling Kindersley Ltd, 2001.
Martens E., Schnädelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, WP, Warszawa 1995.
|
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny zajęcia realizowane innymi metodami
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Prezentacje multimedialne
|
Literatura: |
Bremer J. (red.), Przewodnik po kognitywistyce, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.
Duch W., Czym jest kognitywistyka [ https://kpbc.umk.pl/Content/30075/PDF/kongnitywistyka.pdf ].
Popkin R.H., Stroll A., Filozofia, Zyska i S-ka, Poznań 1994.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1 – 3 .
|
Efekty uczenia się: |
Cd_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między społeczno-historycznymi paradygmatami poznania i procesem rozwoju społecznego [K_W01].
Cd_U01 Potrafi wyjaśniać zachowania człowieka i zjawiska zachodzące w życiu realnym i wirtualnym w kontekście różnych społeczno-historycznych paradygmatów poznania – w świetle poglądów na to, czym jest poznanie, na czym polega i czemu służy [K_U01].
Cd_U01 Potrafi analizować procesy rozwojowe w odniesieniu do cyberprzestrzeni, wykorzystując przy tym pracę indywidualną i zespołową [K_U03].
Cd_U02 Potrafi wskazywać wartości charakterystyczne dla cyberspołeczeństwa [K_U06]
|
Metody i kryteria oceniania: |
W pierwszym terminie test zaliczony na poziomie 50% punktów; w drugim terminie możliwość zmiany testu na odpowiedzi na pytania w formie ustnej lub pisemnej.
Kryteria weryfikacji efektów:
- dostateczny: 50% do 60%,
- plus dostateczny: 60,1% do 70%,
- dobry: 70,1% do 80%,
- plus dobry: 80,1% do 90%,
- bardzo dobry: 90,1% do 100% możliwych do zdobycia punktów
|
Zakres tematów: |
Charakterystyka sylabusa i idei wykładu
Narodziny filozofii – paradygmaty poznania z perspektywy społecznego tworzenia rzeczywistości.
Przedmiot, definicja i ewolucja filozofii – filozofia jako nowy typ poznania.
Kognitywistyka – narodziny, rozwój, stanowiska, definicja, problematyka filozoficzna.
Filozofia starożytna – antyutylitarno-ontologiczny paradygmat poznania niesprzecznego. Wątek główny: czym jest poznanie.
Filozofia chrześcijańska wieków średnich – poznanie a wiara. Wątek główny: po co poznanie.
Filozofia renesansu – poznanie jako narzędzie doskonalenie rzeczywistości. Wątek główny: po co poznanie.
Filozofia nowożytna – utylitarno-mentalistyczny paradygmat poznania. Wątek główny: rodzaje poznania.
|