Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do filozofii i kognitywistyki 1400-Cd11WFK-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Bechtel W., Graham G. (red.), A Companion to Cognitive Science, Blackwell, 1999
Jakubiec M. i in., Wprowadzenie do filozofii umysłu i kognitywistyki, Copernicus College [ https://www.copernicuscollege.pl/podreczniki/wprowadzenie-do-filozofii-umyslu-i-kognitywistyki ].
Magee B., The story of philosophy, London: Dorling Kindersley Ltd, 2001.
Martens E., Schnädelbach H. (red.), Filozofia. Podstawowe pytania, WP, Warszawa 1995.

Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Prezentacje multimedialne
Literatura:

Bremer J. (red.), Przewodnik po kognitywistyce, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.

Duch W., Czym jest kognitywistyka [ https://kpbc.umk.pl/Content/30075/PDF/kongnitywistyka.pdf ].

Popkin R.H., Stroll A., Filozofia, Zyska i S-ka, Poznań 1994.

Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1 – 3 .

Efekty uczenia się:

Cd_W01 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między społeczno-historycznymi paradygmatami poznania i procesem rozwoju społecznego [K_W01].

Cd_U01 Potrafi wyjaśniać zachowania człowieka i zjawiska zachodzące w życiu realnym i wirtualnym w kontekście różnych społeczno-historycznych paradygmatów poznania – w świetle poglądów na to, czym jest poznanie, na czym polega i czemu służy [K_U01].

Cd_U01 Potrafi analizować procesy rozwojowe w odniesieniu do cyberprzestrzeni, wykorzystując przy tym pracę indywidualną i zespołową [K_U03].

Cd_U02 Potrafi wskazywać wartości charakterystyczne dla cyberspołeczeństwa [K_U06]

Metody i kryteria oceniania:

W pierwszym terminie test zaliczony na poziomie 50% punktów; w drugim terminie możliwość zmiany testu na odpowiedzi na pytania w formie ustnej lub pisemnej.

Kryteria weryfikacji efektów:

- dostateczny: 50% do 60%,

- plus dostateczny: 60,1% do 70%,

- dobry: 70,1% do 80%,

- plus dobry: 80,1% do 90%,

- bardzo dobry: 90,1% do 100% możliwych do zdobycia punktów

Zakres tematów:

Charakterystyka sylabusa i idei wykładu

Narodziny filozofii – paradygmaty poznania z perspektywy społecznego tworzenia rzeczywistości.

Przedmiot, definicja i ewolucja filozofii – filozofia jako nowy typ poznania.

Kognitywistyka – narodziny, rozwój, stanowiska, definicja, problematyka filozoficzna.

Filozofia starożytna – antyutylitarno-ontologiczny paradygmat poznania niesprzecznego. Wątek główny: czym jest poznanie.

Filozofia chrześcijańska wieków średnich – poznanie a wiara. Wątek główny: po co poznanie.

Filozofia renesansu – poznanie jako narzędzie doskonalenie rzeczywistości. Wątek główny: po co poznanie.

Filozofia nowożytna – utylitarno-mentalistyczny paradygmat poznania. Wątek główny: rodzaje poznania.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi wtorek (nieparzyste), 7:30 - 9:00, sala 108
Andrzej Papuziński 17/19 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Poniatowskiego
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)