Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie fizyczne specjalne 1500-WF12WFS-SD
Wykład (WYK) Semestr Letni 2022/23

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: 1. Buryn U. i wsp. Mój uczeń nie słyszy. MEN, Warszawa 2001.

2. Gawlik K. Wpływ dysfunkcji narządu wzroku na wybrane aspekty rozwoju somatycznego i motorycznego dzieci i młodzieży. AWF, Katowice 2008.

3. Zwierzchowska A. Głuchota a uwarunkowania rozwoju morfofunkcjonalnego i motorycznego dzieci i młodzieży. AWF, Katowice 2009.
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
Literatura:

1. Gawlik K, Zwierzchowska A. Wychowanie fizyczne niewidomych i słabo widzących. AWF, Katowice 2004.

2. Gawlik K, Zwierzchowska A. Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. AWF, Katowice 2004.

3. Kielin J. (red.) Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne, Gdańsk 2000.

4. Knill M., Knill Ch. Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa 1997.

5. Tkaczyk G., Serafin T. (red.): Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. MEN, Warszawa 2001.

6. Zwierzchowska A., Gawlik K. Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży niesłyszącej i słabo słyszącej. AWF, Katowice 2005.

Efekty uczenia się:

W01, W02, W03

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny

Zakres tematów:

1. Wprowadzenie do Pedagogiki Specjalnej -terminologia, klasyfikacje, etiopatogeneza niepełnosprawności (intelektualnej, wzroku, słuchu)

2. Kompensacja zmysłowa-wybrane zagadnienia.

3.Specyfika metodologii w badaniach osób z niepełnosprawnością. Ocena rozwoju fizycznego i motoryczny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością zmysłowa i intelektualną.

4. Geneza , historia i ewolucja Programu Olimpiad Specjalnych -Igrzyska olimpiad specjalnych

5. Geneza, historia programu ruchu paraolimpijskiego, charakterystyka dyscyplin sportowych.

6. Zaburzenia przetwarzania dźwięku -niedosłuch centralny a Głuchota.

7. Rozwój fizyczny i motoryczny dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością zmysłową ( wzrok, słuch) i intelektualną.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co druga środa (parzyste), 16:45 - 18:15, sala 105 - budynek C
Łukasz Pabianek 26/32 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Sportowej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2 (2025-04-29)