Liczba godzin: |
10
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
1) Seredyński A. Akrobatyka Sportowa (2008): Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
2) Kaczyński A. (2000): Zabawowe formy ćwiczeń zręcznościowo – akrobatycznych. AWF Wrocław.
3) Kochanowicz K., Karniewicz J. (2002): Ćwiczenia wolne w gimnastyce sportowej. Centralny Ośrodek Sportu, Warszawa.
4) Zasada M. (2009): Przygotowanie fizyczne specjalne gimnastyków w procesie treningu sportowego. Wydawnictwo UKW Bydgoszcz.
oraz artykuły:
1) Kochanowicz A., Kochanowicz K., Pilewska W.(2013): Physical development and physical fitness of 6 - 12-year-old gymnasts/rozwój fizyczny a sprawność fizyczna gimnastyków w wieku 6 – 12 lat. [w]: Journal of Health Sciences, 2013; 2013;3(16): s. 307-323. ISSN 1429-9623 / 2300-665X.
2) Kremnický J., Pilewska W., Pilewski R. (2013): Ūroveň gymnastických zručností z akrobacie žiakov a žiačok 9. ročníka na základnej škole Spojová v Banskej Bystrici. Exercitatio Corporis - Motus - Salus : [in] Slovak Journal of Sports Sciences - 2013, no 2, s. 46-55 p-ISSN: 1337-7310
3) Pilewska W., Pilewski R. (2012): Rozwój zdolności siłowych oraz ich znaczenie w osiąganiu wyniku sportowego młodych gimnastyków /Development of strength capabilities and their significance in the sport result of young gymnast. [w]: Zdrowie - prawidłowe funkcjonowanie człowieka we wszystkich sferach życia. Health - the proper functioning of man in all spheres of life.Tom I. Vol I. Bydgoska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy. Bydgoszcz University in Bydgoszcz s. 77-86.
4) Pilewska W., Pilewski R., Barczewska A. (2015): Specifics of morphological factor among girls practicing artistic gymnastics at the stage of basic training (2015): [in] Baltic Journal of Health and Physical Activity Vol. 7, no 4, s. 49-59 p-ISSN: 2080-1297 e-ISSN: 2080-9999
5) Pilewska W., Pilewski R., Barczewska A. (2015): The importance of morphological features at the stage of initial and targeted sports training in female sporting gymnastics. [in]:Science of Gymnastics Journal Vol. 7, iss. 3, suppl., s. 140 e-ISSN: 1855-7171
6) Supińska, A. Jacek Perliński J., Kruczkowski D. (2015): Testowanie wybranych składowych procesu doboru i selekcji w gimnastyce sportowej dziewcząt w wieku 7-9 lat. Wydanie I, na płycie. ISBN: 978-83-89113-53-5, Wydawnictwo EUH-E
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia laboratoryjne metody nauczania ruchu metody realizacji zadań ruchowych
|
Metody dydaktyczne - inne: |
Metody utrwalania: powtarzanie strukturalne, syntetyczne, metoda problemowa;
Metody nauczania nowych czynności ruchowych: metoda nauczania czynności ruchowych całości, metoda nauczania czynności ruchowych częściami, metoda „od całości przez szczegół do całości”. Metoda zadaniowa ścisła.
|
Literatura: |
1) Jezierski R., Rybicka A. (2002) : Gimnastyka. Teoria i metodyka, AWF Wrocław.
2) Krystian Karkosz K. (2006) Gimnastyka : systematyka technika i metodyka wybranych ćwiczeń. Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach, Katowice
3) Szot Z., Tomczak M., Proczek A., Paterek J. (2013): Ćwiczenia zwinnościowo-akrobatyczne, dwójkowe i piramidy. Podtytuł: Nauczanie programowane. Oficyna Wydawnicza "Impuls".
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
W01 - (K_W08)
W02 - (K_W10)
Umiejętności:
U01 - (K_U12)
U02 - (K_U08)
Kompetencje:
K01 - (K_K01)
K02 - (K_K02)
K03 - (K_K13)
|
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa jest średnią ocen uzyskanych przez studenta za:
1. Samodzielnie opracowanie i prezentację układów gimnastycznych oraz piramid akrobatycznych.
Ocena: umiejętności oraz technika wykonania elementów i układów gimnastycznych. Dobór elementów, stopień trudności, kompozycja układu. Stosowanie odpowiedniego nazewnictwa, sposobów asekuracji i ochrony.
2. Znajomość gimnastycznych testów oceny sprawności fizycznej - praca pisemna
3. Aktywność studenta na zajęciach
Ocena: praca własna, umiejętność współpracy w grupie, umiejętność organizacji pracy własnej i innych, umiejętność prawidłowego korzystania ze sprzętu i przyrządów gimnastycznych, zachowywanie zasad BHP.
Udział w ćwiczeniach jest obowiązkowy
|
Zakres tematów: |
Technika wykonania i metodyka nauczania wybranych elementów gimnastycznych, sposoby ochrony i asekuracji:
– ćwiczenia zwinnościowo-akrobatyczne dynamiczne i statyczne,
– ćwiczenia równoważne,
– ćwiczenia w zwisach i podporach na drążku, poręczach symetrycznych i asymetrycznych, na kółkach.
– skoki.
Zasady bezpieczeństwa w gimnastyce.
Układy gimnastyczne (nauka i doskonalenie)
Piramidy akrobatyczne: dwójkowe, trójkowe i czwórkowe.
Gimnastyczne testy oceny sprawności fizycznej w badaniach naukowych.
|