Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Genetyka 1200-B35G-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Rygory zaliczenia zajęć: egzamin
Literatura uzupelniająca: Gajewski 1980. Genetyka ogólna i molekularna. PWN Warszawa
Hartl, Clark 2009. Podstawy genetyki populacyjnej. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
Metody dydaktyczne: wykład konwersatoryjny
wykład kursowy
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: Egzamin ustny przeprowadzony stacjonarnie.
Literatura:

Fletcher, Hickery, Winter 2000 Krótkie wykłady. Genetyka. PWN, Warszawa (lub wydania późniejsze).

Goc, Piątkowska, Dąbrowska 2021. Zbiór zadań i pytań z genetyki ogólne. Wydawnictwo Naukowe UMK. Toruń. (lub wydania

wcześniejsze)

Sadakierska-Chudy, Goc, Dąbrowska 2004. Genetyka ogólna. Skrypt do ćwiczeń dla studentów biologii. Wydawnictwo Naukowe UMK.

Toruń.

Efekty uczenia się:

W01 - przedstawia i charakteryzuje podstawowe prawa i reguły dziedziczenia cech [K_W04][K_W06]

W02 - omawia molekularne podstawy zmienności genetycznej i procesu dziedziczenia [K_W03][K_W04]

W03 – wyjaśnia podstawowe mechanizmy regulacji ekspresji genów [K_W04]

W04 – wymienia podstawowe metody badawcze stosowane w genetyce [K_W04]

U01 - wykorzystuje i stosuje prawa dziedziczenia w rozwiązywaniu problemów teoretycznych [K_U03]

U02 – potrafi wykazać związek pomiędzy zmiennością genetyczną a zmiennością fenotypową [K_U03]

K01 - jest świadomy wpływu różnych typów dziedziczenia na zmiany mogące zachodzić na poziomie osobniczym jak i populacyjnym [K_K01]

K02 –jest świadomy stałego i dynamicznego rozwoju wiedzy z zakresu genetyki [K_K02][K_K03]

K03 – jest świadomy znaczenia genetyki dla rozwoju nauk biologicznych oraz rozwoju gospodarczego [K_K04]

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin ustny

KRYTERIA OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ NA EGZAMINIE USTNYM Z GENETYKI

Osoba przystępująca do egzaminu z genetyki osiąga zakładane efekty kształcenia jeśli na egzaminie otrzyma ocenę co najmniej

dostateczną. Na początku semestru, studenci otrzymują wykaz zagadnień z zakresu genetyki, który obowiązuje na egzaminie. Celem

egzaminu jest dogłębne sprawdzenie wiedzy w zakresie wybranych (wylosowanych) zagadnień obejmujących cały zakres nauczania.

Egzamin prowadzony jest na zasadzie dyskusji (osoba egzaminująca może w trakcie wypowiedzi osoby egzaminowanej zadawać

dodatkowe pytania uszczegóławiające).

Egzamin ustny z genetyki odbywa się na zasadzie losowania zestawu pytań. Każdy zestaw zawiera trzy pytania:

1) pytanie z zakresu genetyki ogólnej (m.in. genetyka mendlowska, epistaza, sprzężenie genetyczne, sprzężenie z płcią, determinacja

płci, aberracje chromosomowe liczbowe i strukturalne, genetyka populacyjna, genetyka ilościowa);

2) pytanie z zakresu podstaw genetyki molekularnej (m.in. budowa i właściwości DNA, organizacja DNA w komórce pro- i eukariotycznej,

replikacja, transkrypcja, translacja, regulacja ekspresji genów, mutacje, metody i narzędzia genetyki molekularnej)

3) zadanie z zakresu genetyki ogólnej (student przedstawia wynik i omawia sposób rozwiązania zadania)

W trakcie egzaminu, osoba egzaminująca może zadawać dodatkowe pytania powiązane z pytaniami wymienionymi na wylosowanym

zestawie, a także inne pytania, w szczególności, gdy udzielona odpowiedź na wylosowane pytania uniemożliwia egzaminatorowi

wystawienie jednoznacznej oceny (np. konieczność upewnienia się co do oceny niedostatecznej lub bardzo dobrej, wahanie się pomiędzy

różnymi ocenami). Zadając pytania dodatkowe, egzaminator dąży do zachowania równomiernej proporcji między pytaniami z zakresu

genetyki ogólnej i genetyki molekularnej.

Kryteria ocen na egzaminie z genetyki:

a) Ocena niedostateczna – student/ka nie jest w stanie zademonstrować podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, nie rozumie pytań,

popełnia kardynalne błędy wskazujące na brak znajomości podstaw przedmiotu, wypowiedzi są niepełne, nie potrafi udzielić odpowiedzi

na proste pytania nawet po naprowadzeniu przez egzaminatora.

b) Ocena dostateczna – student/ka wykazuje elementarny poziom zrozumienia wiadomości, nie myli pojęć i definicji oraz ich nie

zniekształca, podaje definicje, wymienia właściwości, przytacza przykłady, wyjaśnia procesy genetyczne, opisuje je i charakteryzuje,

wskazuje podstawowe elementy teorii genetycznych, stosuje w praktyce podstawowe wiadomości (rozwiązanie zadania),.

c) Ocena dobra – wiedza studenta/studentki jest obszerna jednak ma pewne braki dotyczące szczegółów zagadnień, objaśnia pojęcia i

definicje, wskazuje na związki między różnymi zagadnieniami z zakresu genetyki, stosując w praktyce posiadane wiadomości

(rozwiązanie zadania) wyjaśnia szczegółowo podstawy teoretyczne problemu,.

d) Ocena bardzo dobra – student/ka w szerokim zakresie opanował/a zagadnienia z zakresu genetyki i potrafi ją wykorzystywać w

praktyce (rozwiązanie zadania). Student/ka rozwiązuje zagadnienia problemowe, wyczerpując całkowicie wiedzę zawartą w programie

przedmiotu. Analizując konkretne pytania, odnosi się do wiadomości z innych działów. Potrafi powiązać wiedzę ogólną ze szczegółową;

wypowiedź jest usystematyzowana i kompletna. Demonstruje wiedzę wykraczającą znacznie poza treści wykładów.

Ocena z egzaminu może być oceną połówkową, gdy spełnione są kryteria pośrednio dla oceny dostatecznej i dobrej (ocena 3,5), lub dla

oceny dobrej i bardzo dobrej (ocena 4,5).

Zakres tematów:

1. Historia rozwoju genetyki.

2. Podstawy genetyki mendlowskiej: I i II prawo Mendla

3. Sposoby dziedziczenia cech, współdziałanie alleliczne.

4. Sposoby dziedziczenia cech, współdziałanie niealleliczne, interakcje genów i epistaza.

5. Sprzężenia genetyczne.

6. Zasady mapowania genów: krzyżówki dwu- i trójpunktowe.

7. Determinacja płci.

8. Dziedziczenie cech sprzężonych z płcią.

9. Aberracje liczbowe i strukturalne chromosomów,

10. Genetyka populacyjna, wprowadzenie.

11. Stan równowagi genetycznej w populacji.

12. Reguła Hardy’ego-Weinberga, warunki utrzymania stanu równowagi genetycznej w populacjach.

13. Efektywna wielkość populacji i ochrona puli genowej.

14. Dziedziczenie cech ilościowych.

15. Organizmy modyfikowane genetycznie (GMO), a produkcja żywności.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:15 - 14:45, sala 30
Jarosław Burczyk 2/2 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Al. Powstańców Wielkopolskich 10
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)