Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Emisja głosu z elementami komunikacji i kultury języka 1500-WF3EGKJ-NP
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 7
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Łastik A., Poznaj swój głos, Warszawa 2002
Łabus K., Autoprezentacja w zakresie pracy głosem, Warszawa 2011
Pawłowski Z., (red.), Emisja głosu, struktura, funkcja, diagnoza pedagogiczna, Warszawa 2008
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
warsztaty
Metody dydaktyczne - inne: Wykład konwersatoryjny, metody czynne – ćwiczenia praktyczne głosem, dyskusja, prezentacja multimedialna
Literatura:

Toczyska B., Kama makaka ma!(wprawki dykcyjne), Gdańsk 1992

Toczyska B., Sarabanda w chaszczach (ćwiczenia samogłosek),Gdańsk 1997

Przybysz – Piwko M.(red.), Emisja głosu nauczyciela, Warszawa 2006

Laskowska H., Podstawy emisji głosu, Bydgoszcz 2000

Rokitiańska M., Laskowska H., Zdrowy głos, Bydgoszcz 2003

Wierzchowska B., Wymowa polska, Warszawa 1971

Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy czyli o faflunieniu i bełkotaniu, Warszawa 2006

Gawęda K., Łazewski J.,Książeczka wymowy dla dzieci tudzież wyższych urzędników państwowych.Białystok 2003

Efekty uczenia się:

Wiedza:

W01- Student wykazuje się znajomością anatomii ze szczególnym uwzględnieniem budowy aparatu mowy/głosu i opisu budowy

elementów układów istotnych z punktu widzenia emisji głosu ( oddechowego, artykulacyjnego, rezonacyjnego, słuchowego i nerwowego),

zna zasady prawidłowej emisji i higieny głosu. Posiada wiedzę o języku/głosie jako narzędziu pracy nauczyciela wychowania fizycznego i

sprawnej komunikacji z uczniami a także ma wiedzę o problemach uczniów z ograniczoną znajomością języka polskiego i /lub

zaburzeniami komunikacji językowej. (K_W09)(N_W13)( C.W7)

Umiejętności:

U01 - Student posiada i wykorzystuje umiejętności komunikacji interpersonalnej niezbędnej w pracy nauczyciela wychowania fizycznego i

działalności pedagogicznej. Posługuje się prawidłową emisją głosu, poprawnym językiem polskim i sprawną komunikacją z uczniami.

Potrafi zidentyfikować sytuację głosową ucznia z utrudnioną komunikacją i służy swoim wsparciem, projektując we współpracy z logopedą

i pedagogiem zestaw ćwiczeń relaksujących, oddechowych, artykulacyjnych dostosowanych do jego potrzeb, ułatwiających mu integrację

z klasą szkolną. Potrafi zaplanować pracę z uczniem zdolny przygotowując go do udziału w współzawodnictwie sportowym (K_U12)

(N_U15, N_U16) (C.U1, C.U2, C.U5, C.U7,C.U8)

Kompetencje:

K01- Student weryfikuje zdobytą wiedzę o ludzkim głosie i kulturze języka oraz doskonali umiejętności komunikacyjne w trakcie

prowadzenia działalności praktycznej w zakresie wychowania fizycznego oraz w trakcie działań pedagogicznych (dydaktycznych,

wychowawczych i opiekuńczych). Poszukuje twórczych rozwiązań dydaktycznych w zakresie p

Metody i kryteria oceniania:

Ocena realizacji ćwiczeń kształtujących prawidłowe nawyki posługiwania się głosem. Pozytywna ocena z przygotowanych przez studenta

ćwiczeń i form aktywnych doskonalących właściwą technikę posługiwania się głosem oraz sprawdzających poziom opanowania przez

studenta założonych efektów kształcenia

Ocena bardzo dobra: student wykazuje dogłębną znajomość wiedzy w zakresie przewidzianym w sylabusie; potrafi biegle stosować tę wiedzę, również w złożonych i niestandardowych sytuacjach.

Ocena dobra: student wykazuje dużą znajomość wiedzy w zakresie przewidzianym w sylabusie; potrafi swobodnie stosować tę wiedzę, również w złożonych sytuacjach.

Ocena dostateczna: student wykazuje podstawową znajomość wiedzy w zakresie przewidzianym w sylabusie; potrafi stosować tę wiedzę w prostych sytuacjach.

Ocena niedostateczna: student nie osiągnął standardów opisanych w sylabusie.

Zakres tematów:

Praca nad głosem - kształtowanie właściwego toru oddechowego i wydłużanie oddech na wybranych tekstach.

Praca nad indywidualna barwą, natężeniem i wysokością głosu oraz prozodią mowy - akcent, melodia, rytm.

Świadoma kontrola tempa mowy jako elementu kultury komunikacyjnej człowieka.

Ćwiczenia fonacyjne usprawniające pracę żuchwy, ust i języka.

Ćwiczenia dykcji: poprawne formowanie samogłosek i spółgłosek, praca z tekstem.

Recytacja wierszy, czytanie prozy, krótka forma teatralna lub scenka kabaretowa.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda sobota, 18:30 - 20:00, sala 114 - budynek C
jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 12:45 - 15:00, sala 106 - budynek C
jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 12:45 - 14:15, sala 105 - budynek C
Ewa Sokołowska 17/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Sportowej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)