Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja i dialog w zarządzaniu i organizacji 1300-SI11KDZO-SP
Wykład (WYK) Semestr zimowy 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca:
R. Kapuściński, Spotkanie z Innym, jako wyzwanie XXI wieku, Universitas , 2007
J. Kłoczowski, Filozofia dialogu, Poznań 2005
M. Buber, Ja i Ty: wybór pism filozoficznych , Warszawa 1992
J. Bukowski, Zarys filozofii spotkania, Kraków 1987
U. Ostrowska : Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym. Impuls Kraków, 2000

Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
wykład konwersatoryjny
wykład w toku problemowym
Metody dydaktyczne - inne: - prezentacje multimedialne, zarejestrowane dialogi w ramach Akademii Dialogu i Wspierającego Uniwersytetu (UKW)
Literatura:

B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999

J. Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999

S. P. Morreale, B. H. Spitzberg,J. K. Barge, Komunikacja miedzy ludźmi, Warszawa 2007

M. McKay, M. Davis, P. Fning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001

S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wydanie drugie uzupełnione. UNUS 1999 / Wyd. trzecie, Biblioteka Moderatora, 2004.

Efekty uczenia się:

W01. Student zna istotę i elementy procesu komunikowania się, style i modele komunikacji (K_W13; Zna metody, techniki i sposoby komunikowania się społecznego i reagowania w sytuacjach kryzysowych)

W02. Student zna różne rodzaje dialogu, jego płaszczyzny oraz warunki konieczne do zaistnienia dialogu (K_W18; Ma wiedzę z zakresu różnych uwarunkowań zachowań ludzi i związanych z tym nieprawidłowości)

W03 Student wskazuje istotę i źródła konfliktów w grupie i indywidualne style rozwiązywania konfliktów (K_W19; Ma wiedzę z zakresu zachowań w sytuacjach kryzysowych)

U02. Student analizuje odmienne zachowania komunikacyjne ludzi i organizuje pracę w grupie ( kieruje grupą) w kontekście podstawowych reguł komunikacji (K_U24; Potrafi analizować zachowania ludzi i stosować prawidłowe sposoby komunikacji społecznej)

U02 Student wykorzystuje umiejętności komunikacyjne w rozwiązywaniu konfliktów w grupie i zespołowych stylach kierowania konfliktami (K_U25; Potrafi analizować sytuacje społeczne i stosować prawidłowe sposoby reagowania w sytuacjach kryzysowych)

U01. Student wyjaśnia znaczenie komunikacji i dialogu dla współpracy między ludźmi (K_U20; Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody, techniki do skutecznej komunikacji społecznej)

K01. Student jest zorientowany na budowanie relacji dialogowych w swoim życiu (K_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych)

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium

Zakres tematów:

1. Istota procesu komunikowania się i elementy tego procesu.

2. Formy, aspekty, style, kanały, funkcje i modele komunikacji. Komunikacja niewerbalna i jej znaczenie. Komunikaty werbalne i ich konstruowanie.

3. Komunikacja w grupach. Budowanie relacji interpersonalnych - organizacja pracy w grupie ( kierowanie grupą) w kontekście podstawowych reguł komunikacji.

4. Efektywność procesu komunikowania się w zarządzaniu i organizacji, skuteczna komunikacja w sytuacjach konfliktu.

5. Trudne sytuacje a komunikacja w grupie; Istota i źródła konfliktów w grupie,

6.Komunikacja a dialog. Pojęcie i rodzaje dialogu. Dialog w nauce i kulturze europejskiej. Wybrane konteksty rozważań o dialogu

7. Dialog społeczny jako efektywne narzędzie współpracy, zarządzania i jego koncepcje.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 11:30 - 13:00, sala 155
Elżbieta Okońska 24/26 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)