Literatura uzupelniająca: |
1. Siwiński W., Tauber R. D. (2004), Rekreacja ruchowa: zagadnienia teoretyczno-metodologiczne, WSHiG, Warszawa.
2. Osiński W. (2011), Teoria wychowania fizycznego, AWF, Poznań.
3. Olex-Mierzejewska D. (2002), Fitness – teoretyczne i metodyczne podstawy prowadzenia zajęć, AWF, Katowice.
|
Literatura: |
1. Rosławski A. (2001), Wybrane zagadnienia z geriatrii, AWF, Wrocław.
2. Kozdroń E. (2014), Podstawy teorii i metodyki rekreacji ruchowej: podręcznik dla instruktora rekreacji ruchowej, TKKF, Toruń.
3. Drabik J. (1996), Aktywność fizyczna w treningu osób dorosłych. Cz.2. AWF, Gdańsk.
4. Kuński H. (2003), Trening zdrowotny osób dorosłych: poradnik lekarza i trenera, Medsportpress, Warszawa.
5. Osiński W. (2022,) Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, PZWL, Warszawa.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny.
Kryteria oceny efektów uczenia się:
2,0 – student nie osiągnął wymaganych efektów uczenia się (punktacja poniżej 50 %)
3,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym (51 do 60 % )
3,5 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym plus (61 do 70 %)
4,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym (71 do 80 %)
4,5 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym plus (81 do 90 %)
5,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym (91 do 100 %)
|
Zakres tematów: |
1.Podstawowe pojęcia związane z aktywnością ruchową i rekreacją.
2.Starość – pojęcie, kategorie starości według WHO, postawy wobec osób starszych, wybrane teorie starzenia się.
3.Pojęcie pomyślnego starzenia się, składniki i determinanty.
4.Motywy i bariery aktywności ruchowej osób starszych.
5.Korzyści aktywności fizycznej osób starszych.
6.Trening zdrowotny i jego zastosowanie w rekreacji osób starszych. Dawki ruchu dla osób starszych.
7.Promocja oraz społeczne i organizacyjne aspekty aktywności fizycznej osób starszych.
8.Podstawy tworzenia programów ćwiczeń dla osób starszych.
9.Postępowanie diagnostyczno-ewaluacyjne w zakresie sprawności fizycznej i funkcjonalnej oraz aktywności fizycznej.
|