Literatura uzupelniająca: |
1. Siwiński W., Tauber R. D. (2004), Rekreacja ruchowa: zagadnienia teoretyczno-metodologiczne, WSHiG, Warszawa.
2. Trześniowski R. (1995), Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa.
3. Osiński W. (2011), Teoria wychowania fizycznego, AWF, Poznań.
4. Kuba L. Paruzel-Dyja M. (2012), Fitness. Nowoczesne formy gimnastyki. Podstawy teoretyczne, AWF Katowice.
5. Bondarowicz M., Staniszewski T. (2000), Podstawy teorii i metodyki zabaw i gier ruchowych, AWF, Warszawa.
6. Strugarek J. (2010), Aktywny senior: zbiór gier rekreacyjnych dla osób starszych, UAM, Poznań.
|
Literatura: |
1.Rosławski A. (2001), Wybrane zagadnienia z geriatrii, AWF, Wrocław.
2. Kozdroń E. (2014), Podstawy teorii i metodyki rekreacji ruchowej: podręcznik dla instruktora rekreacji ruchowej, TKKF, Toruń.
3. Drabik J. (1996), Aktywność fizyczna w treningu osób dorosłych. Cz.2. AWF, Gdańsk.
4. Kuński H. (2003), Trening zdrowotny osób dorosłych: poradnik lekarza i trenera, Medsportpress, Warszawa.
5. Osiński W. (2022), Gerokinezjologia, Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym, PZWL, Warszawa.
6. Marchewka A., Dąbrowski Z., Żołądź J.A. (2013), Fizjologia starzenia się profilaktyka i rehabilitacja, PWN, Warszawa.
7. Kasperczyk T. (2001), Trening zdrowotny z elementami fizjoterapii, AWF Kraków.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnych ocen z planu metodycznego i samodzielnego prowadzenia zajęć. W przypadku kontuzji umożliwiającej przybycie na uczelnię, student uczestniczy w zajęciach obserwując je i wypełniając arkusz obserwacji. Wszystkie nieobecności powinny być usprawiedliwione i odrobione według wskazań nauczyciela.
Kryteria oceny efektów uczenia się:
2,0 – student nie osiągnął wymaganych efektów uczenia się (punktacja poniżej 50 %)
3,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym (51 do 60 % )
3,5 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym plus (61 do 70 %)
4,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym (71 do 80 %)
4,5 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym plus (81 do 90 %)
5,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym (91 do 100 %)
|
Zakres tematów: |
- cel zajęć, zasady bezpieczeństwa, przygotowanie do zajęć praktycznych, omówienie treści ćwiczeń, wymagań na zaliczenie przedmiotu, podstawowa i uzupełniająca literatura przedmiotu, przydział zadań;
- przedstawienie wybranych form aktywności fizycznej i rekreacji osób starszych: ćwiczenia oddechowe, trening wytrzymałościowy w profilaktyce nadciśnienia tętniczego i choroby niedokrwiennej serca u seniorów, ćwiczenia czynne z oporem i ich znaczenie w prewencji osteoporozy, ćwiczenia równoważne i korekcji chodu w profilaktyce upadków u seniorów, ćwiczenia czynne wolne z użyciem przyborów i przyrządów i ich znaczenie w prewencji choroby zwyrodnieniowej stawów i kręgosłupa, ćwiczenia stymulujące układ krążeniowo-oddechowy (rozgrzewka do różnych form aktywności ruchowej), gimnastyka rekreacyjna, Fitness – rozgrzewka, kroki bazowe i ich kombinacje, proste układy choreograficzne, wybrane gry i zabawy rekreacyjne (ruchowe).
- przygotowanie planu metodycznego oraz samodzielne prowadzenie zajęć przez studenta (zgodnie z wybranym tematem).
|