Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zdrowie, aktywność fizyczna i sport w podstawie programowej kształcenia ogólnego (e) 1500-WF1ZAFiSe-ND
Wykład (WYK) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 17
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1) Demel M. Wychowanie zdrowotne. W: Kultura fizyczna, sport. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, red. Z. Krawczyk. Warszawa, Wyd. Instytut Kultury, 1997, s. 31-44.
2) Domaradzki J. O definicjach zdrowia i choroby. Folia Medica Lodziensia, 2013, 40/1, s. 5-29
3) Pawłucki A. Wychowanie jako kulturowa rzeczywistość. Na przykładzie wychowania do wartości ciała. Gdańsk, Wyd. AWF, 1992.
Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
wykład konwersatoryjny
wykład kursowy
wykład w toku problemowym
Literatura:

1) Biernat E. Międzynarodowy kwestionariusz aktywności fizycznej – polska długa wersja. Medycyna Sportowa (Polish J Sport Med.), 2013, 1(4); Vol. 29, s. 1-15.

2) Global Recommendations on Physical Activity for Health. Geneva, Wyd. WHO, 2010.

3) Lipiec J. Filozofia czystej gry. Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, 1997, nr 1, s. 4-12

4) Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Wychowanie Fizyczne. Warszawa: Wyd. ORE, 2017.

5) Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła ponadpodstawowa: liceum ogólnokształcące, technikum oraz szkoła branżowa I i II stopnia. Wychowanie Fizyczne. Warszawa: Wyd. ORE, 2018.

6) Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem. Wychowanie przedszkolne i edukacja wczesnoszkolna. Warszawa: Wyd. ORE, 2017.

7) WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Geneva: World Health Organization; 2020.

8) Woynarowska B.: Wymagania i inne zapisy dotyczące edukacji zdrowotnej w różnych przedmiotach nauczania. Warszawa: Wyd. ORE, 2009.

Efekty uczenia się:

W01 – zna miejsce wychowania fizycznego w edukacji, prawidłowości dotyczące mechanizmów oddziaływania środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania na III i IV etapie edukacyjnym [K_W01].

W02 – posiada wiedzę dotyczącą formułowania i operacjonalizowania celów edukacyjnych; oraz projektowania (np.; programów autorskich) i ewaluacji procesu kształcenia i wychowania dostosowanego do potrzeb ucznia, szkoły i środowiska [K_W04].

W03 – posiada wiedzę dotyczącą edukacji i jej podmiotów, a w szczególności psycho-socjo-kulturowych podstaw i uwarunkowań działań edukacyjnych [K_W07].

K01 – jest przygotowany do planowania, organizacji i realizacji określonych przez siebie zadań w ramach procesu dydaktycznego z wykorzystaniem różnorodnych form, narzędzi, metod i środków stosownie do celów edukacji oraz potrzeb ucznia i jego otoczenia społecznego [K_K07].

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny zaliczenia konwersatoriów. Zaliczenie polega na pisemnym rozwiązaniu dwóch zadań otwartych (punktowanych łącznie do 20 pktów). Zadania obejmują całość tematyki przedmiotu (wykładu i konwersatoriów).

W trakcie semestru student gromadzi punkty za udział w dyskusji w czasie wykładów. Zdobyte w ten sposób punkty są doliczane do wyniku pisemnej pracy zaliczeniowej i mogą być powodem zwolnienia z obowiązku przystąpienia do pracy pisemnej.

Skala ocen:

- bardzo dobry – 18-20 pktów,

- dobry plus – 16-17 pktów,

- dobry – 14-15 pktów,

- dostateczny plus – 12-13 pktów,

- dostateczny – 10-11 pktów.

Zakres tematów:

- Aktywność fizyczna, zdrowie, wypoczynek i sport jako wartości kultury fizycznej

- Relacje między wartościami, wartości wyższego i niższego rzędu, wartości egzystencjalne i symboliczne, wartości instrumentalne i symboliczne

- Zdrowie, zachowania zdrowotne, pozytywne mierniki zdrowia w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

- Aktywność i sprawność fizyczna jako mierniki zdrowia w podstawie programowej WF.

- Pomiar i oceny aktywności i sprawności fizycznej – narzędzia do zastosowania w szkole.

- Moralny standard minimum i maksimum w sporcie.

- Idea fair play jako przekaz edukacyjny.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Tomasz Frołowicz 38/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)