Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zdrowie, aktywność fizyczna i sport w podstawie programowej kształcenia ogólnego (e) 1500-WF1ZAFiSe-ND
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2023/24

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 10
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: 1) Dobosz J. Kondycja fizyczna dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Siatki centylowe. Warszawa: Wyd. AWF, 2012.
2) Woynarowska B.: Wymagania i inne zapisy dotyczące edukacji zdrowotnej w różnych przedmiotach nauczania. Warszawa: Wyd. ORE, 2009.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
ćwiczenia laboratoryjne
metody aktywizujące
metody pracy ze źródłami
Literatura:

1) Frołowicz T., Klonowska J. Medal dla KAŻDEGO (MdK). Program nauczania wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej. Warszawa, Wyd. ORE, 2018.

2) Frołowicz T., Klonowska J., Pogorzelska M. Zdrowie dla KAŻDEGO (ZdK). Program nauczania wychowania fizycznego dla szkoły ponadpodstawowej. Warszawa, Wyd. ORE, 2019.

3) Frołowicz T, Pogorzelska M., Klonowska J. Modułowy program wychowania fizycznego dla II etapu edukacji. Warszawa: Wyd. ORE, 2012.

4) Frołowicz T, Pogorzelska M., Klonowska J. Modułowy program wychowania fizycznego dla III i IV etapu edukacji. Warszawa: Wyd. ORE, 2012.

5) Frołowicz T., Pogorzelska M., Klonowska J.: WF z KLASĄ w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej – od planowania do oceniania. Warszawa, Wyd. ORE, 2013.

6) Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Wychowanie fizyczne. Szkoła podstawowa. Warszawa: Wyd. MEN, 2017.

7) Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Wychowanie fizyczne. Szkoła ponadpodstawowa. Warszawa: Wyd. MEN, 2018.

8) WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour. Geneva: World Health Organization; 2020.

Efekty uczenia się:

W02 – posiada wiedzę dotyczącą formułowania i operacjonalizowania celów edukacyjnych; oraz projektowania (np.; programów autorskich) i ewaluacji procesu kształcenia i wychowania dostosowanego do potrzeb ucznia, szkoły i środowiska [K_W04].

U01 – posiada podstawowe umiejętności kompilacji wiedzy z różnych źródeł, obejmującej formułowanie i analizę problemów z obszaru nauk o kulturze fizycznej oraz samodzielne tworzenia typowych prac pisemnych [K_U05].

U02 – potrafi prezentować i wyjaśniać problemy z zakresu ochrony i promocji zdrowia w sposób dostosowany do przygotowania uczniów, zawodników, klientów usług rekreacyjnych [K_U14].

U03 – potrafi zidentyfikować i zinterpretować kulturowe uwarunkowania problemów uczniów i nauczycieli, jako uczestników kultury fizycznej [K_U15].

K01 – jest przygotowany do planowania, organizacji i realizacji określonych przez siebie zadań w ramach procesu dydaktycznego z wykorzystaniem różnorodnych form, narzędzi, metod i środków stosownie do celów edukacji oraz potrzeb ucznia i jego otoczenia społecznego [K_K07].

Metody i kryteria oceniania:

Obecność na konwersatoriach jest obowiązkowa, a zaległości powstałe w wyniku każdej nieobecności muszą być uzupełnione w sposób wskazany przez nauczyciela prowadzącego zajęcia.

W trakcie semestru student wykonuje w zespole ok. 3 osobowym 3 pisemne prace projektowe dotyczące tematyki: 1) zdrowia, 2) aktywności fizycznej i 3) sportu, w związku z treściami podstawy programowej wychowania fizycznego. Każda praca jest punktowana do pięciu pktów. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny konwersatoriów jest uzyskanie w sumie co najmniej ośmiu pktów i nie mniej niż dwa pkty za każdą pracę.

Punktacja pracy (kolejne kryterium zawiera w sobie również wcześniejsze):

2 pkty – rozwiązania zadań opisane w pracy odnoszą się do podstawy programowej WF,

3-4 pkty – rozwiązania zadań opisane w pracy są dostosowane do wieku i kompetencji uczniów,

5 pktów – rozwiązania zadań opisane w pracy są innowacyjne

Skala ocen:

- bardzo dobry – 14-15 pktów,

- dobry plus – 12-13 pktów,

- dobry – 10-11 pktów,

- dostateczny plus – 9 pktów,

- dostateczny – 8 pktów.

Zakres tematów:

1) Realizacja w szkole treści kształcenia ogólnego dotyczących zdrowia, zachowań zdrowotnych i pozytywnych mierników zdrowia.

2) Aktywność i sprawność fizyczna jako treści wychowania fizycznego.

3) Pomiar i oceny aktywności i sprawności fizycznej jako zadanie edukacyjne.

4) Idea fair play jako treść przekazu edukacyjnego.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Tomasz Frołowicz, Dorota Łoboda 38/40 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)