Liczba godzin: |
15
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
R. Kapuściński, Spotkanie z Innym, jako wyzwanie XXI wieku, Universitas , 2007
J. Kłoczowski, Filozofia dialogu, Poznań 2005
U. Ostrowska : Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym. Impuls Kraków, 2000
Maria Król-Fijewska, Trening asertywności, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1993;
Teresa Zubrzycka-Maciąg Trening asertywności w kształceniu pedagogicznym, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007;
Peter Hartley, Komunikacja w grupie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000
Mark Williams, Danny Penman, Mindfulness. Trening uważności, Warszawa 2014
|
Metody dydaktyczne: |
metody aktywizujące metody dyskusyjne wykład konwersatoryjny wykład w toku problemowym
|
Metody dydaktyczne - inne: |
- prezentacje multimedialne, zarejestrowane dialogi w ramach Akademii Dialogu i Wspierającego Uniwersytetu (UKW)
|
Literatura: |
B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999
J. Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999
S. P. Morreale, B. H. Spitzberg,J. K. Barge, Komunikacja miedzy ludźmi, Warszawa 2007
M. McKay, M. Davis, P. Fning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001
S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wydanie drugie uzupełnione. UNUS 1999 / Wyd. trzecie, Biblioteka Moderatora, 2004.
|
Efekty uczenia się: |
W01. Student zna istotę i elementy procesu komunikowania się, style i modele komunikacji (K_W13; Zna metody, techniki i sposoby komunikowania się społecznego i reagowania w sytuacjach kryzysowych)
W02. Student zna różne rodzaje dialogu, jego płaszczyzny oraz warunki konieczne do zaistnienia dialogu (K_W18; Ma wiedzę z zakresu różnych uwarunkowań zachowań ludzi i związanych z tym nieprawidłowości)
W03 Student wskazuje istotę i źródła konfliktów w grupie i indywidualne style rozwiązywania konfliktów (K_W19; Ma wiedzę z zakresu zachowań w sytuacjach kryzysowych)
U02. Student analizuje odmienne zachowania komunikacyjne ludzi i organizuje pracę w grupie ( kieruje grupą) w kontekście podstawowych reguł komunikacji (K_U24; Potrafi analizować zachowania ludzi i stosować prawidłowe sposoby komunikacji społecznej)
U02 Student wykorzystuje umiejętności komunikacyjne w rozwiązywaniu konfliktów w grupie i zespołowych stylach kierowania konfliktami (K_U25; Potrafi analizować sytuacje społeczne i stosować prawidłowe sposoby reagowania w sytuacjach kryzysowych)
U01. Student wyjaśnia znaczenie komunikacji i dialogu dla współpracy między ludźmi (K_U20; Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody, techniki do skutecznej komunikacji społecznej)
K01. Student jest zorientowany na budowanie relacji dialogowych w swoim życiu (K_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych)
|
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwium
|
Zakres tematów: |
1. Istota procesu komunikowania się i elementy tego procesu.
2. Formy, aspekty, style, kanały, funkcje i modele komunikacji. Komunikacja niewerbalna i jej znaczenie. Komunikaty werbalne i ich konstruowanie.
3. Komunikacja w grupach. Budowanie relacji interpersonalnych - organizacja pracy w grupie ( kierowanie grupą) w kontekście podstawowych reguł komunikacji.
4. Efektywność procesu komunikowania się w zarządzaniu i organizacji, skuteczna komunikacja w sytuacjach konfliktu.
5. Trudne sytuacje a komunikacja w grupie; Istota i źródła konfliktów w grupie,
6.Komunikacja a dialog. Pojęcie i rodzaje dialogu. Dialog w nauce i kulturze europejskiej. Wybrane konteksty rozważań o dialogu
7. Dialog społeczny jako efektywne narzędzie współpracy, zarządzania i jego koncepcje.
|