Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
M. Śnieżyński , Sztuka dialogu, Kraków 2005
M. McKay, M. Davis, P. Fning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001
J. Kłoczowski, Filozofia dialogu, Poznań 2005
Maria Król-Fijewska, Trening asertywności, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1993;
Peter Hartley, Komunikacja w grupie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000
Mark Williams, Danny Penman, Mindfulness. Trening uważności, Warszawa 2014
podcasty o komunikacji "Wspierający uniwersytet" YouTube UKW
spotkania w ramach Akademii Dialogu YouYube UKW
|
Metody dydaktyczne: |
ćwiczenia konwersatoryjne metody aktywizujące metody dyskusyjne metody gier dydaktycznych warsztaty
|
Metody dydaktyczne - inne: |
metody symulacyjne , trening uważności
|
Literatura: |
1. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999
2. J. Stewart (red) Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, , Warszawa 2010
3. R. Towalski (red) Dialog społeczny. Najnowsze dyskusje i koncepcje, Warszawa 2007
|
Efekty uczenia się: |
W01. Student zna istotę i elementy procesu komunikowania się, style i modele komunikacji (K_W13; Zna metody, techniki i sposoby komunikowania się społecznego i reagowania w sytuacjach kryzysowych)
W02. Student zna różne rodzaje dialogu, jego płaszczyzny oraz warunki konieczne do zaistnienia dialogu (K_W18; Ma wiedzę z zakresu różnych uwarunkowań zachowań ludzi i związanych z tym nieprawidłowości)
W03 Student wskazuje istotę i źródła konfliktów w grupie i indywidualne style rozwiązywania konfliktów (K_W19; Ma wiedzę z zakresu zachowań w sytuacjach kryzysowych)
U02. Student analizuje odmienne zachowania komunikacyjne ludzi i organizuje pracę w grupie ( kieruje grupą) w kontekście podstawowych reguł komunikacji (K_U24; Potrafi analizować zachowania ludzi i stosować prawidłowe sposoby komunikacji społecznej)
U02 Student wykorzystuje umiejętności komunikacyjne w rozwiązywaniu konfliktów w grupie i zespołowych stylach kierowania konfliktami (K_U25; Potrafi analizować sytuacje społeczne i stosować prawidłowe sposoby reagowania w sytuacjach kryzysowych)
U01. Student wyjaśnia znaczenie komunikacji i dialogu dla współpracy między ludźmi (K_U20; Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody, techniki do skutecznej komunikacji społecznej)
K01. Student jest zorientowany na budowanie relacji dialogowych w swoim życiu (K_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych)
|
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywny udział w zajęciach (min. 80%)
- wykonywanie ćwiczeń i zadań na zajęciach oraz prezentacja zadań w grupach
- przygotowanie portfolio (1. opisanie minimum dwóch wybranych ćwiczeń komunikacyjnych, 2. refleksje własne na temat jednego z podejmowanych zagadnień na przedmiocie, 3. recenzja dowolnie wybranego artykułu dotyczącego komunikacji i dialogu w zarządzaniu i organizacji)
|
Zakres tematów: |
1. Nawiązanie kontaktu - metody budowania więzi międzyludzkich.
2. Komunikacja – rodzaje, kanały komunikacji.
3 Rozpoznawanie stylu komunikacji, nadawanie komunikatów, aktywne słuchanie, style komunikowania się, bariery komunikacyjne.
4. Budowanie relacji interpersonalnych - organizacja pracy w grupie - kierowanie grupą, w kontekście podstawowych reguł komunikacji. Trudne sytuacje a komunikacja w grupie (opór , bierność, trudne pytania, ataki personalne, ignorowanie prowadzącego).
5. Istota i źródła konfliktów w grupie, indywidualne style rozwiązywania konfliktów i zespołowe style kierowania konfliktami, praktyczne wskazówki dotyczące konstruktywnego rozwiązania konfliktu.
6. Prowadzenie dialogu w procesie zarządzania grupą - wymiar praktyczny. Metody dialogu – metody aktywizujące.
|