Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja i dialog w zarządzaniu i organizacji 1300-SI11KDZO-SP
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: M. Śnieżyński , Sztuka dialogu, Kraków 2005
M. McKay, M. Davis, P. Fning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001
J. Kłoczowski, Filozofia dialogu, Poznań 2005
Maria Król-Fijewska, Trening asertywności, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1993;
Peter Hartley, Komunikacja w grupie, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2000
Mark Williams, Danny Penman, Mindfulness. Trening uważności, Warszawa 2014
podcasty o komunikacji "Wspierający uniwersytet" YouTube UKW
spotkania w ramach Akademii Dialogu YouYube UKW
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody gier dydaktycznych
warsztaty
Metody dydaktyczne - inne: metody symulacyjne , trening uważności
Literatura:

1. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 1999

2. J. Stewart (red) Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, , Warszawa 2010

3. R. Towalski (red) Dialog społeczny. Najnowsze dyskusje i koncepcje, Warszawa 2007

Efekty uczenia się:

W01. Student zna istotę i elementy procesu komunikowania się, style i modele komunikacji (K_W13; Zna metody, techniki i sposoby komunikowania się społecznego i reagowania w sytuacjach kryzysowych)

W02. Student zna różne rodzaje dialogu, jego płaszczyzny oraz warunki konieczne do zaistnienia dialogu (K_W18; Ma wiedzę z zakresu różnych uwarunkowań zachowań ludzi i związanych z tym nieprawidłowości)

W03 Student wskazuje istotę i źródła konfliktów w grupie i indywidualne style rozwiązywania konfliktów (K_W19; Ma wiedzę z zakresu zachowań w sytuacjach kryzysowych)

U02. Student analizuje odmienne zachowania komunikacyjne ludzi i organizuje pracę w grupie ( kieruje grupą) w kontekście podstawowych reguł komunikacji (K_U24; Potrafi analizować zachowania ludzi i stosować prawidłowe sposoby komunikacji społecznej)

U02 Student wykorzystuje umiejętności komunikacyjne w rozwiązywaniu konfliktów w grupie i zespołowych stylach kierowania konfliktami (K_U25; Potrafi analizować sytuacje społeczne i stosować prawidłowe sposoby reagowania w sytuacjach kryzysowych)

U01. Student wyjaśnia znaczenie komunikacji i dialogu dla współpracy między ludźmi (K_U20; Potrafi dobrać i zastosować odpowiednie metody, techniki do skutecznej komunikacji społecznej)

K01. Student jest zorientowany na budowanie relacji dialogowych w swoim życiu (K_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych)

Metody i kryteria oceniania:

- aktywny udział w zajęciach (min. 80%)

- wykonywanie ćwiczeń i zadań na zajęciach oraz prezentacja zadań w grupach

- przygotowanie portfolio (1. opisanie minimum dwóch wybranych ćwiczeń komunikacyjnych, 2. refleksje własne na temat jednego z podejmowanych zagadnień na przedmiocie, 3. recenzja dowolnie wybranego artykułu dotyczącego komunikacji i dialogu w zarządzaniu i organizacji)

Zakres tematów:

1. Nawiązanie kontaktu - metody budowania więzi międzyludzkich.

2. Komunikacja – rodzaje, kanały komunikacji.

3 Rozpoznawanie stylu komunikacji, nadawanie komunikatów, aktywne słuchanie, style komunikowania się, bariery komunikacyjne.

4. Budowanie relacji interpersonalnych - organizacja pracy w grupie - kierowanie grupą, w kontekście podstawowych reguł komunikacji. Trudne sytuacje a komunikacja w grupie (opór , bierność, trudne pytania, ataki personalne, ignorowanie prowadzącego).

5. Istota i źródła konfliktów w grupie, indywidualne style rozwiązywania konfliktów i zespołowe style kierowania konfliktami, praktyczne wskazówki dotyczące konstruktywnego rozwiązania konfliktu.

6. Prowadzenie dialogu w procesie zarządzania grupą - wymiar praktyczny. Metody dialogu – metody aktywizujące.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:30 - 13:00, sala 26
Elżbieta Okońska 13/30 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek główny
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)