Literatura uzupelniająca: |
Behnke, M., Chlebosz, K., Kaczmarek, M. (2017). Trening mentalny: psychologia sportu w praktyce. Zielonka: Inne Spacery – Sembrador.
Blecharz J., Siekańska M. (2009). Mój sport, moja radość. 10 zasad treningu dla dzieci uprawiających sport. Gdańsk: GWP.
Blecharz J., Siekańska M., Tokarz A. (2012) (red). Optymalizacja treningu sportowego i zdrowotnego z perspektywy psychologii. Praktyczna Psychologia Sportu. Monografie AWF. Kraków: AWF.
Hemmings, B., Holder, T. (2014) (red). Psychologia sportu: studia przypadków. Warszawa: PWN.
Jadwiga Kłodecka-Różalska - O treningu mentalnym, dorobku i przyszłych zastosowaniach psychologii w polskim sporcie; http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=259
Karageorghis C.I., Terry P.C. (2014). Psychologia dla sportowców. Zielonka: Inne Spacery – Sembrador.
Litwic-Kaminska, K., Jankowski K.S. (2022). Self-reported chronotype and objective sleep timing in university student athletes and nonathletes. Sleep Science, 15(3), 351-355.
Litwic-Kaminska, K. (2022, red.) Sport i aktywność fizyczna bez barier. Bydgoszcz: Wyd. UKW.
Litwic-Kaminska, K., Kotyśko, M. (2021). Opracowanie treningu relaksacyjnego w formie nagrania audio (SAT-relax) w oparciu o założenia treningu autogennego Schultza. Polskie Forum Psychologiczne, 26, 4, 421–432.
Litwic-Kaminska K. i Izdebski P. (2011). The problem of stress in sport psychology. Research review. [w:] H. Liberska (red.) Current psychosocial problems. (s. 225-246). Bydgoszcz: Wyd. UKW.
Litwic-Kaminska, K., Kotyśko, M. (2017). Comparison of good and poor sleepers: stress and life satisfaction of university athletes. Revista de Psicología del Deporte / Journal of Sport Psychology, Vol 26, Suppl 4, 121-126.
Litwic-Kaminska, K., Kotyśko, M. (2018). Temperament and chronotype among academic athletes – perspective of the regulative theory of temperament. Current Issues in Personality Psychology, 6(1), 79–90.
Litwic-Kaminska, K., Michalak, M., Sobieralska-Michalak, K. (2016). Attention and psychomotor reactions among students from sport and non-sport classes. Medycyna Sportowa (Polish Journal of Sports Medicine), 32(2), 123-131.
Parzelski D. (2006) (red.). Psychologia w sporcie. Warszawa: UW.
Piasecka A., Minda M., Kotyśko M., Litwic-Kaminska K. (2018). Poziom odczuwanego stresu a satysfakcja z życia u sportowców akademickich (Stress level and life satisfaction among academic athletes). Medycyna Sportowa / Polish J Sport Med; 3(4); Vol. 34, 167-173.
|
Literatura: |
Jarvis, M. (2002). Psychologia sportu. Gdańsk: GWP.
Krawczyński, M., Nowicki, D. (2004) (red.). Psychologia sportu w treningu dzieci i młodzieży. Warszawa: COS.
Łuszczyńska, A. (2011). Psychologia sportu i aktywności fizycznej: zagadnienia kliniczne. Warszawa: PWN.
Morris T., Summers J. (red., 1998). Psychologia sportu: strategie i techniki. Warszawa. COS.
Siekańska, M. (2012). Jak wspierać by nie wywierać presji? Zachowania rodziców wobec dzieci uprawiających sport wyczynowo. [W:] J. Blecharz, M. Siekańska, Tokarz A. (red.). Praktyczna Psychologia sportu: Optymalizacja treningu sportowego i zdrowotnego z perspektywy psychologii. (s. 317-332). Monografie nr 7, AWF Kraków.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Student na zaliczenie przedmiotu pisze test końcowy zawierający pytania zamknięte i otwarte. Student może otrzymać dodatkowe punkty za aktywne uczestnictwo w wykładach, które wliczają się do ostatecznego wyniku zaliczenia przedmiotu.
Kryteria oceny efektów uczenia się:
2,0 – student nie osiągnął wymaganych efektów uczenia się (punktacja do 49 %)
3,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym (50 do 59 % )
3,5 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dostatecznym plus (60 do 69 %)
4,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym (70 do 79 %)
4,5 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu dobrym plus (80 do 89 %)
5,0 – student osiągnął efekty uczenia się w stopniu bardzo dobrym (90 do 100 %)
|
Zakres tematów: |
1. Wstęp. Miejsce psychologii sportu i aktywności fizycznej w pracy nauczyciela wychowania fizycznego. Możliwości oddziaływania psychologicznego nauczyciela na uczniów.
2. Komunikacja interpersonalna w aktywności sportowej. Konflikt. Przeciwdziałanie nieprawidłowościom w komunikacji.
3. Samoocena i pewność siebie. Metody kształtowania pewności siebie.
4. Motywacja jako podstawa sukcesu w aktywności fizycznej
5. Zagadnienia kliniczne: Zaburzenia nastroju. Zaburzenia jedzenia i obrazu własnego ciała – anoreksja, bulimia, dysmorfia. Uzależnienia od substancji i behawioralne, w tym od aktywności fizycznej. Psychologiczne aspekty stosowania wspomagania farmakologicznego.
6. Wizualizacja w sporcie i aktywności fizycznej.
7. Wpływy społeczne na aktywność fizyczną i sportową.
8. Rola rodziców we wspieraniu dzieci uprawiających aktywność fizyczną.
9. Agresja w sporcie. Kibic versus pseudokibic.
10. Zastosowanie technik relaksacyjnych w aktywności sportowej (ćwiczenia świadomej regulacji oddechowej, trening autogenny, Jacobsona, pozytywny dialog wewnętrzny, trening koncentracji uwagi).
11. Zaliczenie przedmiotu.
|