Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka ciągła dydaktyczna - II etap kształcenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-H36PDYD-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka ciągła dydaktyczna - II etap kształcenia
Jednostka: Kolegium I
Grupy: 3 rok, 6 sem., historia, spec. nauczycielska [SP]
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Puls
Prowadzący grup: Ewa Puls
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA – student:

W01 wyjaśnia specyfikę nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej (K_W04)

W02 wymienia cele kształcenia historycznego realizowane na II etapie edukacji (K_W04)

W03 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania historii na II etapie edukacji (K_W04)


UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole podstawowej/ i.in. Podstawę programową (K_U01)

U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole podstawowej (K_U05)

U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania- uczenia się historii w szkole podstawowej , z których korzysta opikun praktyki pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U08)

U04 projektuje lekcje historii w szkole podstawowej uwzględniając wyniki badań dotyczących m. in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, neurodydaktyki, teorii motywacji oraz

U05 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U12)

U06 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii na II etapie nauczania oraz oceny stopnia osiągania przez poszczególnych uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16)

U07 wykorzystuje TIK do przygotowania środków dydaktycznych oraz narzędzi kontroli i oceny dla uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi w tym: dysleksja, dysgrafia i ADHD oraz preferowanymi stylami uczenia się m. in. słuchowcy i wzrokowcy (K_U16)

U08 wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczące nauczania- uczenia się historii w Europie i Stanach Zjednoczonych (K_U17)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

student:

K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej w tym zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01)

K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K02)

K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03)

K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03)

K05 traktuje przykłady dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii jako źródło inspiracji; jest też zdolny ich do twórczej adaptacji; pamięta przy tym i odnotowuje w przypisie imię i nazwisko ich właściwego autora. Nigdy nie przedstawia cudzych pomysłów rozwiązań dydaktycznych jako swoich. (K_K04; K_K05)


K05 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela piekuna praktykio służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej II etapu nauczania (K_K05)

K07 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną i sposoby jej niekonwencjonalnego nauczania-uczenia się (K_K07)


***

Praktykant :

wdraża posiadaną wiedzę teoretyczną do praktyki szkolnej, tj. do planowania

i prowadzenia zajęć dydaktycznych i wychowawczych;

pogłębia znajomość założeń i treści programów nauczania w zakresie przedmiotu kierunkowego;

ćwiczy umiejętności dydaktyczno-wychowawcze w naturalnych warunkach pracy szkoły;

zdobywa odpowiedni zasób spostrzeżeń i doświadczeń pedagogicznych;

rozpoznnaje swoje predyspozycje i zamiłowanie do pracy pedagogicznej;

uczy się poczucia obowiązku i odpowiedzialności za wyniki procesu kształcenia;

kształtuje twórczą i partnerską postawę w procesie nauczania- uczenia oraz wychowania na II etapie edukacji.


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Dydaktyka rzedmiotu II etap kształcenia

Warsztat metodyczny nauczyciela historii

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Maresz
Prowadzący grup: Teresa Maresz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA – student:

W01 wyjaśnia specyfikę nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej (K_W04)

W02 wymienia cele kształcenia historycznego realizowane na II etapie edukacji (K_W04)

W03 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania historii na II etapie edukacji (K_W04)

UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole podstawowej/ i.in. Podstawę programową (K_U01)

U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole podstawowej (K_U05)

U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania- uczenia się historii w szkole podstawowej, z których korzysta opiekun praktyki pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U08)

U04 projektuje lekcje historii w szkole podstawowej uwzględniając wyniki badań dotyczących m. in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, neurodydaktyki, teorii motywacji oraz

U05 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U12)

U06 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii na II etapie nauczania oraz oceny stopnia osiągania przez poszczególnych uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16)

U07 wykorzystuje TIK do przygotowania środków dydaktycznych oraz narzędzi kontroli i oceny dla uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi w tym: dysleksja, dysgrafia i ADHD oraz preferowanymi stylami uczenia się m. in. słuchowcy i wzrokowcy (K_U16)

U08 wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczące nauczania- uczenia się historii w Europie i Stanach Zjednoczonych (K_U17)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student:

K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej w tym zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01)

K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K02)

K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03)

K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03)

K05 traktuje przykłady dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii jako źródło inspiracji; jest też zdolny ich do twórczej adaptacji; pamięta przy tym i odnotowuje w przypisie imię i nazwisko ich właściwego autora. Nigdy nie przedstawia cudzych pomysłów rozwiązań dydaktycznych jako swoich. (K_K04; K_K05)

K05 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela opiekuna praktyki służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej II etapu nauczania (K_K05)

K07 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną i sposoby jej niekonwencjonalnego nauczania-uczenia się (K_K07)


***

Praktykant :

wdraża posiadaną wiedzę teoretyczną do praktyki szkolnej, tj. do planowania

i prowadzenia zajęć dydaktycznych i wychowawczych;

pogłębia znajomość założeń i treści programów nauczania w zakresie przedmiotu kierunkowego;

ćwiczy umiejętności dydaktyczno-wychowawcze w naturalnych warunkach pracy szkoły;

zdobywa odpowiedni zasób spostrzeżeń i doświadczeń pedagogicznych;

rozpoznaje swoje predyspozycje i zamiłowanie do pracy pedagogicznej;

uczy się poczucia obowiązku i odpowiedzialności za wyniki procesu kształcenia;

kształtuje twórczą i partnerską postawę w procesie nauczania- uczenia oraz wychowania na II etapie edukacji.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Dydaktyka przedmiotu II etap kształcenia

Warsztat metodyczny nauczyciela historii

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Maresz
Prowadzący grup: Teresa Maresz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA – student:

W01 wyjaśnia specyfikę nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej (K_W04)

W02 wymienia cele kształcenia historycznego realizowane na II etapie edukacji (K_W04)

W03 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania historii na II etapie edukacji (K_W04)

UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole podstawowej/ i.in. Podstawę programową (K_U01)

U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole podstawowej (K_U05)

U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania- uczenia się historii w szkole podstawowej, z których korzysta opiekun praktyki pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U08)

U04 projektuje lekcje historii w szkole podstawowej uwzględniając wyniki badań dotyczących m. in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, neurodydaktyki, teorii motywacji oraz

U05 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U12)

U06 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii na II etapie nauczania oraz oceny stopnia osiągania przez poszczególnych uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U16)

U07 wykorzystuje TIK do przygotowania środków dydaktycznych oraz narzędzi kontroli i oceny dla uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi w tym: dysleksja, dysgrafia i ADHD oraz preferowanymi stylami uczenia się m. in. słuchowcy i wzrokowcy (K_U16)

U08 wyszukuje i w miarę możliwości wykorzystuje przykłady dobrych praktyk dotyczące nauczania- uczenia się historii w Europie i Stanach Zjednoczonych (K_U17)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student:

K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej w tym zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01)

K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K02)

K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K03)

K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K03)

K05 traktuje przykłady dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii jako źródło inspiracji; jest też zdolny ich do twórczej adaptacji; pamięta przy tym i odnotowuje w przypisie imię i nazwisko ich właściwego autora. Nigdy nie przedstawia cudzych pomysłów rozwiązań dydaktycznych jako swoich. (K_K04; K_K05)

K05 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela opiekuna praktyki służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej II etapu nauczania (K_K05)

K07 korzysta z oferty wybranych instytucji oświatowych i kulturalnych upowszechniających oraz popularyzujących wiedzę historyczną i sposoby jej niekonwencjonalnego nauczania-uczenia się (K_K07)


***

Praktykant :

wdraża posiadaną wiedzę teoretyczną do praktyki szkolnej, tj. do planowania

i prowadzenia zajęć dydaktycznych i wychowawczych;

pogłębia znajomość założeń i treści programów nauczania w zakresie przedmiotu kierunkowego;

ćwiczy umiejętności dydaktyczno-wychowawcze w naturalnych warunkach pracy szkoły;

zdobywa odpowiedni zasób spostrzeżeń i doświadczeń pedagogicznych;

rozpoznaje swoje predyspozycje i zamiłowanie do pracy pedagogicznej;

uczy się poczucia obowiązku i odpowiedzialności za wyniki procesu kształcenia;

kształtuje twórczą i partnerską postawę w procesie nauczania- uczenia oraz wychowania na II etapie edukacji.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Dydaktyka przedmiotu II etap kształcenia

Warsztat metodyczny nauczyciela historii

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka zawodowa, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Maresz
Prowadzący grup: Teresa Maresz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA – student:

W01 wyjaśnia specyfikę nauczania historii w klasie IV szkoły podstawowej (K_W01)

W02 wymienia cele kształcenia historycznego realizowane na II etapie edukacji (K_W03)

W03 charakteryzuje typy lekcji historii oraz metody i środki dydaktyczne właściwe do nauczania historii na II etapie edukacji (K_W03)

UMIEJĘTNOŚCI - student:

U01 pod kierunkiem nauczyciela akademickiego korzysta z literatury przedmiotu oraz analizuje aktualnie obowiązujące akty prawne dotyczące nauczania historii w szkole podstawowej i.in. Podstawę programową (K_U01)

U02 dobiera sposób komunikacji oraz metody nauczania-uczenia się i formy sprawdzania osiągniętych efektów do celów kształcenia i treści nauczania historii w szkole podstawowej (K_U05)

U03 ocenia aktualnie dostępne środki dydaktyczne (podręczniki, atlasy i zeszyty ćwiczeń) przeznaczone do nauczania- uczenia się historii w szkole podstawowej, z których korzysta opiekun praktyki pod kątem możliwości ich wykorzystania do realizacji obowiązującej podstawy programowej (K_U03)

U04 projektuje lekcje historii w szkole podstawowej uwzględniając wyniki badań dotyczących m. in. myślenia historycznego, kształtowania świadomości historycznej, rozwoju zainteresowań, neurodydaktyki, teorii motywacji oraz

U05 posługuje się terminologią wypracowaną przez dydaktyków historii (K_U08)

U06 stosuje zasoby Internetu i odpowiednio dobrane materiały z sieci do realizacji Podstawy programowej Historii na II etapie nauczania oraz oceny stopnia osiągania przez poszczególnych uczniów zawartych w tym dokumencie wymagań ogólnych i szczegółowych (K_U04)

U07 wykorzystuje TI do przygotowania środków dydaktycznych oraz narzędzi kontroli i oceny dla uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi w tym: dysleksja, dysgrafia i ADHD oraz preferowanymi stylami uczenia się m. in. słuchowcy i wzrokowcy (K_U10)

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student:

K01 jest przekonany o konieczności permanentnej aktualizacji wiedzy historycznej w tym zwłaszcza w zakresie treści nauczania w szkole podstawowej (K_K01)

K02 ocenia podręczniki i inne środki dydaktyczne zgodnie z obowiązującą w badaniach naukowych zasadą obiektywizmu (K_K02)

K03 dba o doskonalenie umiejętności precyzyjnego wyrażania myśli i argumentowania wypowiadanych opinii (K_K05)

K04 ma świadomość odpowiedzialności za głoszone poglądy (K_K05)

K05 traktuje przykłady dobrych praktyk nauczania-uczenia się historii jako źródło inspiracji; jest też zdolny ich do twórczej adaptacji; pamięta przy tym i odnotowuje w przypisie imię i nazwisko ich właściwego autora. Nigdy nie przedstawia cudzych pomysłów rozwiązań dydaktycznych jako swoich. (K_K04; K_K05)

K05 jest otwarty na informację zwrotną nauczyciela opiekuna praktyki służącą doskonaleniu poziomu wiedzy i umiejętności prezentowanych na zajęciach z Dydaktyki przedmiotowej II etapu nauczania (K_K05)

***

Praktykant :

wdraża posiadaną wiedzę teoretyczną do praktyki szkolnej, tj. do planowania

i prowadzenia zajęć dydaktycznych i wychowawczych;

pogłębia znajomość założeń i treści programów nauczania w zakresie przedmiotu kierunkowego;

ćwiczy umiejętności dydaktyczno-wychowawcze w naturalnych warunkach pracy szkoły;

zdobywa odpowiedni zasób spostrzeżeń i doświadczeń pedagogicznych;

rozpoznaje swoje predyspozycje i zamiłowanie do pracy pedagogicznej;

uczy się poczucia obowiązku i odpowiedzialności za wyniki procesu kształcenia;

kształtuje twórczą i partnerską postawę w procesie nauczania- uczenia oraz wychowania na II etapie edukacji.

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Dydaktyka przedmiotu II etap kształcenia

Warsztat metodyczny nauczyciela historii

Bilans pracy studenta:

5 pkt ECTS = 5 x 25 h = 125 h

0,5 pkt ECTS kontaktowe z opiekunem praktyki z ramienia uczelni + 4,5 pkt ECTS praca własna studenta

Praktyka w szkole podstawowej wg standardów przygotowania do zawodu nauczyciela = 60 h + praca własna w ramach przygotowania lekcji i zadań zleconych przez nauczyciela opiekuna praktyki w szkole

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)