Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-Lg11PO-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia ogólna
Jednostka: Kolegium II
Grupy: 1 rok, 1 sem., logopedia [SP]
Punkty ECTS i inne: 1.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć przygotowania pedagogicznego / kształcenia nauczycielskiego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Kosiol
Prowadzący grup: Marta Kosiol
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Miotk-Mrozowska
Prowadzący grup: Magdalena Miotk-Mrozowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Najważniejsze szkoły w psychologii. Procesy poznawcze. Uczenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – uczenie się przez warunkowanie, modelowanie, wgląd. Uczenie się jako zapamiętywanie informacji, funkcjonowanie pamięci. Temperament i osobowość. Inteligencja. Rozumowanie i rozwiązywanie problemów. Procesy regulacyjne: emocje i motywacja. Problematyka wpływu społecznego. (K_W01; K_W20; K_U20; K_K01; K_K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Miotk-Mrozowska
Prowadzący grup: Magdalena Miotk-Mrozowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Najważniejsze szkoły w psychologii. Procesy poznawcze. Uczenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – uczenie się przez warunkowanie, modelowanie, wgląd. Uczenie się jako zapamiętywanie informacji, funkcjonowanie pamięci. Temperament i osobowość. Inteligencja. Rozumowanie i rozwiązywanie problemów. Procesy regulacyjne: emocje i motywacja. Problematyka wpływu społecznego. (K_W01; K_W20; K_U20; K_K01; K_K02)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Pilarska
Prowadzący grup: Natalia Pilarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Najważniejsze szkoły w psychologii. Procesy poznawcze. Uczenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – uczenie się przez warunkowanie, modelowanie, wgląd. Uczenie się jako zapamiętywanie informacji, funkcjonowanie pamięci. Temperament i osobowość. Inteligencja. Rozumowanie i rozwiązywanie problemów. Procesy regulacyjne: emocje i motywacja. Problematyka wpływu społecznego. (K_W01; K_W20; K_U20; K_K01; K_K02)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

brak

Bilans pracy studenta:

Przedmiot - 1 punkt ECTS, w tym:

-15 h wykładów

-10 h pracy własnej studenta (przygotowywanie się do zajęć, studiowanie literatury, przygotowanie pracy zaliczeniowej)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Miotk-Mrozowska
Prowadzący grup: Magdalena Miotk-Mrozowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Najważniejsze szkoły w psychologii. Procesy poznawcze. Uczenie się w różnych koncepcjach teoretycznych – uczenie się przez warunkowanie, modelowanie, wgląd. Uczenie się jako zapamiętywanie informacji, funkcjonowanie pamięci. Temperament i osobowość. Inteligencja. Rozumowanie i rozwiązywanie problemów. Procesy regulacyjne: emocje i motywacja. Problematyka wpływu społecznego. (K_W01; K_W20; K_U20; K_K01; K_K02)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

brak

Bilans pracy studenta:

Przedmiot - 1 punkt ECTS, w tym:

-15 h wykładów

-10 h pracy własnej studenta (przygotowywanie się do zajęć, studiowanie literatury, przygotowanie pracy zaliczeniowej)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Michalak
Prowadzący grup: Maciej Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W01 zna podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze,

spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces

mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę

uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji

zachowania, zdolności i uzdolnienia; psychologię różnic

indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji,

temperamentu, osobowości i stylu poznawczego (P6S_WG)

K_W03 zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji:

zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację

interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych,

agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń,

stresu i radzenia sobie z nim, porozumiewania się ludzi w

instytucjach; reguły współdziałania; procesy komunikowania

się; style komunikowania się uczniów i nauczyciela; zasady

porozumiewania się emocjonalnego w klasie i w sytuacjach

konfliktowych; bariery w komunikowaniu się, w

szczególności w klasie; różne formy komunikowania się −

autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie,

komunikację niewerbalną; wpływ mediów na zmiany

współczesnej komunikacji oraz na proces wychowawczy (P6S_WG)

K_W04 zna proces uczenia się: modele uczenia się – koncepcje

klasyczne i współczesne ujęcia, metody i techniki uczenia się,

trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich

przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz

wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, techniki i

metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między (P6S_WG)

K_W10, zna i rozumie normy aktywności dziecka, w tym naukę i

zabawę; zagadnienia rozwoju zainteresowań, poszerzania

autonomii i samodzielności (P6S_WG)

K_W15 zna i rozumie rolę kontaktów społecznych ucznia, w tym w

grupie rówieśniczej, koleżeństwa, przyjaźni i konfliktów

wśród uczniów; rolę osób znaczących i autorytetów;

zagadnienia zmiany autorytetów, kryzysu autorytetu

nauczyciela, rodzica i opiekuna, buntu okresu dorastania i

jego funkcji; zagrożenia w wychowaniu młodzieży;

podkultury młodzieżowe (P6S_WK)

K_W16 zna i rozumie cel pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi

w przedszkolu i uczniami w szkole na różnych etapach

edukacyjnych; istotę programu wychowawczego; zagadnienia

edukacji zdrowotnej, bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i

uczniów w szkole oraz poza nimi (zajęcia terenowe,

wycieczki); potrzebę ochrony zdrowia dziecka, w tym

zdrowia psychicznego; znaczenie edukacji dla

bezpieczeństwa i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz

innych; (P6S_WK)

K_U05 potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie

uczenia się, komunikowania się oraz w funkcjonowaniu

społecznym, w tym uwarunkowane czynnikami

środowiskowymi (P6S_UW)

K _U07 potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia

ucznia (P6S_UW)

K_K04 jest gotowy do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla

komunikacji w klasie szkolnej i poza nią (P6S_KK)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

brak

Bilans pracy studenta:

Przedmiot - 1 punkty ECTS, w tym:

- 30 godzin wykładów

-15 h pracy własnej studenta (przygotowywanie się do zajęć, studiowanie literatury, przygotowanie pracy zaliczeniowej)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Karolina Mudło-Głagolska
Prowadzący grup: Karolina Mudło-Głagolska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

K_W01 zna podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze,

spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces

mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę

uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji

zachowania, zdolności i uzdolnienia; psychologię różnic

indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji,

temperamentu, osobowości i stylu poznawczego (P6S_WG)

K_W03 zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji:

zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację

interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych,

agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń,

stresu i radzenia sobie z nim, porozumiewania się ludzi w

instytucjach; reguły współdziałania; procesy komunikowania

się; style komunikowania się uczniów i nauczyciela; zasady

porozumiewania się emocjonalnego w klasie i w sytuacjach

konfliktowych; bariery w komunikowaniu się, w

szczególności w klasie; różne formy komunikowania się −

autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie,

komunikację niewerbalną; wpływ mediów na zmiany

współczesnej komunikacji oraz na proces wychowawczy (P6S_WG)

K_W04 zna proces uczenia się: modele uczenia się – koncepcje

klasyczne i współczesne ujęcia, metody i techniki uczenia się,

trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich

przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz

wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, techniki i

metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między (P6S_WG)

K_W10, zna i rozumie normy aktywności dziecka, w tym naukę i

zabawę; zagadnienia rozwoju zainteresowań, poszerzania

autonomii i samodzielności (P6S_WG)

K_W15 zna i rozumie rolę kontaktów społecznych ucznia, w tym w

grupie rówieśniczej, koleżeństwa, przyjaźni i konfliktów

wśród uczniów; rolę osób znaczących i autorytetów;

zagadnienia zmiany autorytetów, kryzysu autorytetu

nauczyciela, rodzica i opiekuna, buntu okresu dorastania i

jego funkcji; zagrożenia w wychowaniu młodzieży;

podkultury młodzieżowe (P6S_WK)

K_W16 zna i rozumie cel pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi

w przedszkolu i uczniami w szkole na różnych etapach

edukacyjnych; istotę programu wychowawczego; zagadnienia

edukacji zdrowotnej, bezpieczeństwa dzieci w przedszkolu i

uczniów w szkole oraz poza nimi (zajęcia terenowe,

wycieczki); potrzebę ochrony zdrowia dziecka, w tym

zdrowia psychicznego; znaczenie edukacji dla

bezpieczeństwa i dbałości o bezpieczeństwo własne oraz

innych; (P6S_WK)

K_U05 potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie

uczenia się, komunikowania się oraz w funkcjonowaniu

społecznym, w tym uwarunkowane czynnikami

środowiskowymi (P6S_UW)

K _U07 potrafi rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia

ucznia (P6S_UW)

K_K04 jest gotowy do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla

komunikacji w klasie szkolnej i poza nią (P6S_KK)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

brak

Bilans pracy studenta:

Przedmiot - 1 punkty ECTS, w tym:

- 30 godzin wykładów

-15 h pracy własnej studenta (przygotowywanie się do zajęć, studiowanie literatury, przygotowanie pracy zaliczeniowej)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)