Pedagogika opiekuńcza z profilaktyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-Lg11POP-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika opiekuńcza z profilaktyką |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: |
1 rok, 1 sem., logopedia [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć przygotowania pedagogicznego / kształcenia nauczycielskiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07); W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09); W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20). U01 - Student potrafi w oparciu o wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii analizować i interpretować zachowanie dziecka w klasie szkolnej a także zna wyjaśnienia dotyczące potencjalnych przyczyn tego zachowania (K_U20); U02 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad projektując scenariusz zajęć wychowawczo-profilaktycznych adresowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (właściwie formułuje cele i dobiera treści) (K_U23); U03 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25); - K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11); - K02 - Student potrafi dokonać oceny projektów zajęć wychowawczo-profilaktycznych adresowanych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami (dokonuje recenzji przedstawionego przez prowadzącego zajęcia scenariusza zajęć) (K_K12). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak wymogów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07); W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09); W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20). U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (K_U23); U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25); - K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak wymogów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Szymon Borsich, Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07); W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09); W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20). U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (K_U23); U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25); - K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak wymogów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07); W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09); W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20). U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (K_U23); U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25); - K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak wymogów |
|
Bilans pracy studenta: | 15 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 20 godzin pracy własnej studenta = 50 godzin = 2 ECTS Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: metody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07); W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09); W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20). U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (K_U23); U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25); - K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak wymogów |
|
Bilans pracy studenta: | 15 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 20 godzin pracy własnej studenta = 50 godzin = 2 ECTS Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: metody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Jarczyńska | |
Prowadzący grup: | Jolanta Jarczyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - Student posiada wiedzę na temat kryteriów doboru oddziaływań profilaktycznych, zna kluczowe elementy programu profilaktycznego oraz zasady budowy szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych (K_W13); W02 - Student zna i rozumie cel pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w przedszkolu i uczniami w szkole oraz istotę szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego. Świadomy jest potrzeby ochrony zdrowia dziecka, w tym jego zdrowia fizycznego i psychicznego (mechanizmu powstawania zaburzeń w zachowaniu u dzieci, w tym zaburzeń internalizacyjnych oraz eksternalizacyjnych) (K_W16); U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie komunikowania (K_U05); U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki i psychologii potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia. Identyfikuje czynniki ryzyka i czynniki chroniące rozwój ucznia (K_U07); U03 - potrafi zaprojektować działania profilaktyczne w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (K_U12); - K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia i pomocy w przedszkolu i szkole (K_K03); - K02 - jest gotowy do samodzielnego studiowania literatury i pogłębiania wiedzy pedagogicznej na temat tworzenia warunków do wspomagania rozwoju dziecka (K_K05); - K03 - wykazuje się umiejętnością współpracy, np. z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy pedagoga/logopedy (K_K08). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak wymogów |
|
Bilans pracy studenta: | Wykłady = 15 h w kontakcie z prowadzącym (1 pkt. ECTS) + praca własna Studenta= 15h (1 pkt. ECTS). Razem 2pkt. ECTS. Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w innej części sylabusa: metody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.