Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika opiekuńcza z profilaktyką

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-Lg11POP-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika opiekuńcza z profilaktyką
Jednostka: Kolegium II
Grupy: 1 rok, 1 sem., logopedia [SP]
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć przygotowania pedagogicznego / kształcenia nauczycielskiego

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07);

W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09);

W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20).

U01 - Student potrafi w oparciu o wiedzę z zakresu pedagogiki i psychologii analizować i interpretować zachowanie dziecka w klasie szkolnej a także zna wyjaśnienia dotyczące potencjalnych przyczyn tego zachowania (K_U20);

U02 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad projektując scenariusz zajęć wychowawczo-profilaktycznych adresowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (właściwie formułuje cele i dobiera treści) (K_U23);

U03 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25);

- K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11);

- K02 - Student potrafi dokonać oceny projektów zajęć wychowawczo-profilaktycznych adresowanych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami (dokonuje recenzji przedstawionego przez prowadzącego zajęcia scenariusza zajęć) (K_K12).

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Brak wymogów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07);

W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09);

W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20).

U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (K_U23);

U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25);

- K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11).


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Brak wymogów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Szymon Borsich, Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07);

W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09);

W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20).

U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (K_U23);

U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25);

- K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11).


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Brak wymogów

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07);

W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09);

W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20).

U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (K_U23);

U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25);

- K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11).


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Brak wymogów

Bilans pracy studenta:

15 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 20 godzin pracy

własnej studenta = 50 godzin = 2 ECTS

Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w

innej części sylabusa: metody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - Student posiada wiedzę na temat tworzenia przez logopedę w miejscu pracy- zwłaszcza w przedszkolu i w szkole podstawowej bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Rozumie istotę promocji i ochrony zdrowia uczniów. Posiada wiedzę o kształtowaniu u dzieci umiejętności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wie, w jaki sposób budować poczucie bezpieczeństwa u dzieci w relacji z nimi w trakcie wykonywania swoich zadań zawodowych (K_W07);

W02 - Student posiada wiedzę na temat procesów komunikacji interpersonalnej, w tym technik aktywnego słuchania i blokad utrudniających komunikację w działalności pedagogicznej (K_W09);

W03 - Student posiada wiedzę o profilaktyce w szkole jako części procesu wychowania. Zna cele działań profilaktycznych i kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych (stopnie zagrożenia, grupy ryzyka, rodzaje profilaktyki oraz strategie profilaktyczne i ich skuteczność). Posiada wiedzę o konstruowaniu klasowych i szkolnych programów profilaktycznych (K_W20).

U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (K_U23);

U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać czynniki ryzyka i czynniki chroniące oraz zaprojektować hipotetyczną ścieżkę ryzyka rozwoju problemów w rozwoju psychospołecznym lub zaburzeń zachowania oraz wskazać przykładowe działania wraz z określeniem poziomu profilaktyki, do których one należą (K_U25);

- K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia w przedszkolu i szkole (K_K11).


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Brak wymogów

Bilans pracy studenta:

15 godzin wykładów + 15 godzin konwersatoriów + 20 godzin pracy

własnej studenta = 50 godzin = 2 ECTS

Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w

innej części sylabusa: metody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jolanta Jarczyńska
Prowadzący grup: Jolanta Jarczyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - Student posiada wiedzę na temat kryteriów doboru oddziaływań profilaktycznych, zna kluczowe elementy programu profilaktycznego oraz zasady budowy szkolnych programów wychowawczo-profilaktycznych (K_W13);

W02 - Student zna i rozumie cel pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w przedszkolu i uczniami w szkole oraz istotę szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego. Świadomy jest potrzeby ochrony zdrowia dziecka, w tym jego zdrowia fizycznego i psychicznego (mechanizmu powstawania zaburzeń w zachowaniu u dzieci, w tym zaburzeń internalizacyjnych oraz eksternalizacyjnych) (K_W16);

U01 - Student przyswoił sobie zasadę etyczną - przede wszystkim nie szkodzić dzieciom - nie naruszać ich mechanizmów obronnych oraz zasadę podmiotowego traktowania dziecka – unikania technik psychomanipulacji. Przestrzega tych zasad i uwzględnia je w krytycznej analizie wybranego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie komunikowania (K_U05);

U02 - Student korzystając z wiedzy z zakresu profilaktyki i psychologii potrafi w opisie sytuacji dziecka rozpoznać rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia ucznia. Identyfikuje czynniki ryzyka i czynniki chroniące rozwój ucznia (K_U07);

U03 - potrafi zaprojektować działania profilaktyczne w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty (K_U12);

- K01 - Student potrafi identyfikować specjalne potrzeby edukacyjne dzieci wynikające z symptomów zaburzeń eksternalizacyjnych i internalizacyjnych (potrafi odróżniać jedne symptomy od drugich) i uzasadniać dlaczego te dzieci potrzebują specjalnego wsparcia i pomocy w przedszkolu i szkole (K_K03);

- K02 - jest gotowy do samodzielnego studiowania literatury i pogłębiania wiedzy pedagogicznej na temat tworzenia warunków do wspomagania rozwoju dziecka (K_K05);

- K03 - wykazuje się umiejętnością współpracy, np. z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy pedagoga/logopedy (K_K08).

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Brak wymogów

Bilans pracy studenta:

Wykłady = 15 h w kontakcie z prowadzącym (1 pkt. ECTS) + praca własna Studenta= 15h (1 pkt. ECTS). Razem 2pkt. ECTS.

Praca własna studenta obejmuje przygotowanie dwóch prac zaliczeniowych (ich rodzaje, sposób prezentacji i kryteria oceny opisane są w

innej części sylabusa: metody weryfikacji i kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)