Diagnostyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-Lg23DIP-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnostyka pedagogiczna |
Jednostka: | Kolegium II |
Grupy: |
2 rok, 3 sem., logopedia, wczesna interwencja logopedyczna [SP] |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć przygotowania pedagogicznego / kształcenia nauczycielskiego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WYK
KON
WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Deptuła | |
Prowadzący grup: | Maria Deptuła, Katarzyna Gawda, Alicja Potorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W-1:Student zna etapy postępowania diagnostycznego oraz zasady budowania narzędzi diagnostycznych do badań prowadzonych według strategii ilościowej. Zna podstawowe techniki badawcze: obserwację, wywiad, ankietę i techniki socjometryczne. [K_W06] W-2: Student posiada podstawową wiedzę o działaniach osób dorosłych sprzyjających tworzeniu specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju psychospołecznego dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. [K_W24] U-1 Odwołując się do wiedzy naukowej prezentowanej na wykładach, konwersatoriach i w zadanej do studiowania literaturze student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy dotyczące możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem (np. w czasie zabawy/ wykonywania zadań szkolnych) i/lub relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja) biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w przedszkolu/szkole. [K_U20] U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. Potrafi opracować wskaźniki do ich oceny i zastosować je w schedule obserwacyjnej i/lub w pytaniach do wywiadu. [K_U25] U-3 W odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku dziecka z trudnościami w nauce i/lub funkcjonowaniu społecznym student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne wskazując: - minimum 2 zmienne, które należałoby uwzględnić w postępowaniu diagnostycznym, - adekwatne do nich techniki badawcze i gotowe narzędzia badawcze spośród prezentowanych na wykładach, konwersatoriach i w literaturze obowiązkowej. [K_U26] U-4: Do podanego opisu przypadku problemów dziecka student potrafi wskazać cele interwencji pedagogicznej zmierzającej do stworzenia mu lepszych warunków rozwoju psychospołecznego w przedszkolu/ klasie szkolnej [K_U29] K-1 Student zna zasady etyczne prowadzenia badań diagnostycznych i potrafi je zastosować we własnym projekcie postępowania diagnostycznego.[K_K02] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Deptuła | |
Prowadzący grup: | Maria Deptuła, Alicja Potorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W-1:Student zna etapy postępowania diagnostycznego oraz zasady budowania narzędzi diagnostycznych do badań prowadzonych według strategii ilościowej. Zna podstawowe techniki badawcze: obserwację, wywiad, ankietę i techniki socjometryczne. [K_W06] W-2: Student posiada podstawową wiedzę o działaniach osób dorosłych sprzyjających tworzeniu specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju psychospołecznego dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. [K_W24] U-1 Odwołując się do wiedzy naukowej prezentowanej na wykładach, konwersatoriach i w zadanej do studiowania literaturze student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy dotyczące możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem (np. w czasie zabawy/ wykonywania zadań szkolnych) i/lub relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja) biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w przedszkolu/szkole. [K_U20] U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. Potrafi opracować wskaźniki do ich oceny i zastosować je w schedule obserwacyjnej i/lub w pytaniach do wywiadu. [K_U25] U-3 W odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku dziecka z trudnościami w nauce i/lub funkcjonowaniu społecznym student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne wskazując: - minimum 2 zmienne, które należałoby uwzględnić w postępowaniu diagnostycznym, - adekwatne do nich techniki badawcze i gotowe narzędzia badawcze spośród prezentowanych na wykładach, konwersatoriach i w literaturze obowiązkowej. [K_U26] K-1 Student zna zasady etyczne prowadzenia badań diagnostycznych i potrafi je zastosować we własnym projekcie postępowania diagnostycznego.[K_K02] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Deptuła | |
Prowadzący grup: | Szymon Borsich, Maria Deptuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W-1:Student zna etapy postępowania diagnostycznego oraz zasady budowania narzędzi diagnostycznych do badań prowadzonych według strategii ilościowej. Zna podstawowe techniki badawcze: obserwację, wywiad, ankietę i techniki socjometryczne. [K_W06] W-2: Student posiada podstawową wiedzę o działaniach osób dorosłych sprzyjających tworzeniu specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju psychospołecznego dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. [K_W24] U-1 Odwołując się do wiedzy naukowej prezentowanej na wykładach, konwersatoriach i w zadanej do studiowania literaturze student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy dotyczące możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem (np. w czasie zabawy/ wykonywania zadań szkolnych) i/lub relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja) biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w przedszkolu/szkole. [K_U20] U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. Potrafi opracować wskaźniki do ich oceny i zastosować je w schedule obserwacyjnej i/lub w pytaniach do wywiadu. [K_U25] U-3 W odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku dziecka z trudnościami w nauce i/lub funkcjonowaniu społecznym student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne wskazując: - minimum 2 zmienne, które należałoby uwzględnić w postępowaniu diagnostycznym, - adekwatne do nich techniki badawcze i gotowe narzędzia badawcze spośród prezentowanych na wykładach, konwersatoriach i w literaturze obowiązkowej. [K_U26] K-1 Student zna zasady etyczne prowadzenia badań diagnostycznych i potrafi je zastosować we własnym projekcie postępowania diagnostycznego.[K_K02] |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Deptuła | |
Prowadzący grup: | Maria Deptuła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W-1:Student zna etapy postępowania diagnostycznego oraz zasady budowania narzędzi diagnostycznych do badań prowadzonych według strategii ilościowej. Zna podstawowe techniki badawcze: obserwację, wywiad, ankietę i techniki socjometryczne. [K_W06] W-2: Student posiada podstawową wiedzę o działaniach osób dorosłych sprzyjających tworzeniu specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju psychospołecznego dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. [K_W24] U-1 Odwołując się do wiedzy naukowej prezentowanej na wykładach, konwersatoriach i w zadanej do studiowania literaturze student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy dotyczące możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem (np. w czasie zabawy/ wykonywania zadań szkolnych) i/lub relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja) biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w przedszkolu/szkole. [K_U20] U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. Potrafi opracować wskaźniki do ich oceny i zastosować je w schedule obserwacyjnej i/lub w pytaniach do wywiadu [K_U25] U-3 W odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku dziecka z trudnościami w nauce i/lub funkcjonowaniu społecznym student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne wskazując: - minimum 2 zmienne, które należałoby uwzględnić w postępowaniu diagnostycznym - adekwatne do nich techniki badawcze i gotowe narzędzia badawcze spośród prezentowanych na wykładach, konwersatoriach i w literaturze obowiązkowej. [K_U26] K-1 Student zna zasady etyczne prowadzenia badań diagnostycznych i potrafi je zastosować we własnym projekcie postępowania diagnostycznego.[K_K02] |
|
Bilans pracy studenta: | 15h wykładów; 15h konwersatoriów; 20h przygotowanie pracy zadanej w ramach konwersatoriów (praca zespołowa) oraz do kolokwium i pisemnego zaliczenia wykładów - 2 pkt. ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Nikel | |
Prowadzący grup: | Marta Nikel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W-1:Student zna etapy postępowania diagnostycznego oraz zasady budowania narzędzi diagnostycznych do badań prowadzonych według strategii ilościowej. Zna podstawowe techniki badawcze: obserwację, wywiad, ankietę i techniki socjometryczne. [K_W06] W-2: Student posiada podstawową wiedzę o działaniach osób dorosłych sprzyjających tworzeniu specyficznych i niespecyficznych warunków rozwoju psychospołecznego dzieciom w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. [K_W24] U-1 Odwołując się do wiedzy naukowej prezentowanej na wykładach, konwersatoriach i w zadanej do studiowania literaturze student potrafi w odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku postawić hipotezy dotyczące możliwych przyczyn wybranych trudności dziecka w przedszkolu i szkole w zakresie opanowania emocji i kierowania swoim zachowaniem (np. w czasie zabawy/ wykonywania zadań szkolnych) i/lub relacji z rówieśnikami (odrzucenie / izolacja) biorąc pod uwagę właściwości indywidualne dziecka i warunki rozwoju, jakie tworzą mu dorośli w przedszkolu/szkole. [K_U20] U-2: Student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne w celu uzyskania wiedzy niezbędnej do zrozumienia przyczyn trudności dziecka w zakresie samoregulacji i/lub funkcjonowania w relacjach z rówieśnikami (na przykładzie odrzucenia rówieśniczego z powodu nieśmiałości lub agresji), oraz zinterpretować jego wyniki. W postępowaniu uwzględnia zarówno kompetencje dziecka (efekty rozwoju), jak i specyficzne i niespecyficzne warunki rozwoju psychospołecznego. Potrafi opracować wskaźniki do ich oceny i zastosować je w schedule obserwacyjnej i/lub w pytaniach do wywiadu [K_U25] U-3 W odniesieniu do przedstawionego opisu przypadku dziecka z trudnościami w nauce i/lub funkcjonowaniu społecznym student potrafi zaprojektować postępowanie diagnostyczne wskazując: - minimum 2 zmienne, które należałoby uwzględnić w postępowaniu diagnostycznym - adekwatne do nich techniki badawcze i gotowe narzędzia badawcze spośród prezentowanych na wykładach, konwersatoriach i w literaturze obowiązkowej. [K_U26] K-1 Student zna zasady etyczne prowadzenia badań diagnostycznych i potrafi je zastosować we własnym projekcie postępowania diagnostycznego.[K_K02] |
|
Bilans pracy studenta: | 15h wykładów; 15h konwersatoriów; 18h pracy własnej + 2h konsultacji = 50h 2 pkt. ECTS Praca własna studentów obejmuje zapoznanie się z literaturą przedmiotu, samodzielną analizę literatury, przygotowywanie się do zajęć, samodzielne rozwiązywanie problemów postawionych przez prowadzącą , wykonywanie zleconych zadań indywidualnie / w parach/w małych grupach, w trakcie zajęć/ w domu, przygotowanie w małych grupach narzędzia badawczego (schudły obserwacyjnej) i jego prezentacja, przygotowanie do kolokwium i pisemnego zaliczenia na ocenę wykładów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Nikel | |
Prowadzący grup: | Marta Nikel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.