Dydaktyka wychowania fizycznego (e)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-WF1DWFe-ND |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka wychowania fizycznego (e) |
Jednostka: | Kolegium III |
Grupy: |
1 rok, wychowanie fizyczne [ND] 1 rok, wychowanie fizyczne, moduł instruktorski [ND] 1 rok, wychowanie fizyczne, moduł zarządzanie w sporcie i rekreacji [ND] |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 50 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mirosława Szark-Eckardt | |
Prowadzący grup: | Mirosława Szark-Eckardt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 – zna metody realizacji zadań, strategie nauczania, zna podstawowe terminy związane z dydaktyką wychowania fizycznego i jej miejsce w ramowych planach nauczania, zagadnienia związane z procesem nauczania; zna kompetencje nauczyciela wychowanie fizycznego oraz jego role; rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia z osobna (K_W02), D.1. W1., D.1.W3., D.1.W4., D.1.W5., D.1.W6., D.1.W9., D.1.W12. W02 - posiada wiedzę dotyczącą formułowania i operacjonalizowania celów edukacyjnych; projektowania (np.; programów autorskich), realizacji i ewaluacji procesu dydaktyczno - wychowawczego dostosowanego do potrzeb ucznia, szkoły i środowiska; formułowania oceny ucznia; zna organizację pracy w klasie szkolnej i sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej (K_W04) (N_W3, N_W5, N_W6, N_W14, N_W15), D.1.W2., D1W7., D1W8., D.1.W10., D.1.W11., D.1.W13, D.1.W14., D.1.W15. U01 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych i na jej podstawie podjąć działania praktyczne, posiada umiejętności planowania, projektowania i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego w szkole ponadpodstawowej w oparciu o program, odpowiednie środki, metody, formy i nowoczesne technologie, potrafi przeprowadzić diagnozę grupy uczniów i każdego ucznia z osobna, potrafi współpracować z rodzicami, opiekunami i pracownikami szkoły (K_U01) (N_U1, N_U3, N_U6, N_U7), D.1.U7., D.1.U10., D.1.U11. U02 - potrafi skonstruować plany i programy autorskie dostosowane do potrzeb uczniów, potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów, potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi uczniów, potrafi ocenić pracę i umiejętności uczniów (K_U02) (N_U1, N_U2, N_U3, N_U6), D.1.U4., D.1.U6., D.1.U5., D.1.U8., D.1.U9. U03 - posiada umiejętność prowadzenia wybranej dokumentacji obowiązującej w szkołach, w tym także projektować i dokumentować swój rozwój zawodowy, potrafi analizować rozkład materiału, identyfikować zadania szkolne z celami kształcenia i treści nauczanego przedmiotu z innymi treściami nauczania (K_U04) D.1.U1., D.1.U2., D.1.U3. K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i dokształcania zawodowego, rozwoju osobowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K01) D.1.K7., D.1.K8., D.1.K9. K02 - weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej, jest świadomy własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów, postępuje zgodnie z zasadami etyki i tego samego uczy swoich podopiecznych (K_K02) D.1.K6. K03 - jest przygotowany do planowania, organizacji i realizacji określonych przez siebie zadań w ramach procesu dydaktycznego z wykorzystaniem różnorodnych form, narzędzi, metod i środków stosownie do celów i potrzeb ucznia, jest gotów do zachęcania uczniów do systematyczne aktywności fizycznej i promowania odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych, a także do kształtowania wśród nich umiejętności współpracy (K_K07) D.1.K1., D.1.K2., D.1.K3., D.1.K4., D.1.K5. |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | psychologia, pedagogika |
|
Bilans pracy studenta: | Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim: - 50 godz. ćwiczeń - 40 godz. wykłady - 2 godziny rozliczenie ćwiczeń - 2 godz. egzamin Praca własna (PW) studenta: 30 godz. w ramach części ćwiczeniowej, m.in. przygotowanie do zajęć, realizacja prac cząstkowych: (przygotowanie lekcji innowacyjnej i problemowej, prezentacja na okreslony temat itp.) 26 godz. w ramach wykładów - opanowanie treści wykładowych i przygotowanie się do egzaminu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WYK
WYK
WYK
WYK
LAB
WYK
LAB
LAB
LAB
LAB
N LAB
LAB
WYK
LAB
LAB
WYK
LAB
LAB
LAB
WYK
LAB
LAB
LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 50 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michalina Kuska, Mirosława Szark-Eckardt | |
Prowadzący grup: | Michalina Kuska, Klaudia Labenz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Egzamin Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | EFEKTY SZCZEGÓŁOWE D.1.W1. miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych; D.1.W2. podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć; D.1.W3. integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału; D.1.W4. kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; D.1.W5. konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć; D.1.W6. metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym; D.1.W7. organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową; D.1.W8. sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów; D.1.W9. metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; D.1.W10. rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny; D.1.W11. egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu; D.1.W12. diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów, i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; D.1.W13. znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; D.1.W14. warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; D.1.W15. potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy. D1.U1. identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi; D1.U2. przeanalizować rozkład materiału; D1.U3. identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania; D1.U4. dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów; D1.U5. kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy; D1.U6. podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym; D1.U7. dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; D1.U8. merytorycznie, profesjonalnie i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu; D1.U9. skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów; D1.U10. rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym; D1.U11. przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia. D.1.K1. adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; D.1.K2. popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym; D.1.K3. zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej; D.1.K4. promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej; D.1.K5. kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów; D.1.K6. budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; D.1.K7. rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; D.1.K8. kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu; D.1.K9. stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. EFEKTY OGÓLNE N_W3 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań uczniów; N_W5 zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji; N_W6 zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania; N_W14 treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem; N_W15 metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów. N_U1 obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; N_U2 adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; N_U3 rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym; N_U6 tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia; N_U7 podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów; EFEKTY PRZEDMIOTOWE W01 – zna metody realizacji zadań, strategie nauczania, zna podstawowe terminy związane z dydaktyką wychowania fizycznego i jej miejsce w ramowych planach nauczania, zagadnienia związane z procesem nauczania; zna kompetencje nauczyciela wychowanie fizycznego oraz jego role; rozumie diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia z osobna (K_W02 W02 - posiada wiedzę dotyczącą formułowania i operacjonalizowania celów edukacyjnych; projektowania (np.; programów autorskich), realizacji i ewaluacji procesu dydaktyczno - wychowawczego dostosowanego do potrzeb ucznia, szkoły i środowiska; formułowania oceny ucznia; zna organizację pracy w klasie szkolnej i sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej (K_W04) U01 - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych i na jej podstawie podjąć działania praktyczne, posiada umiejętności planowania, projektowania i prowadzenia lekcji wychowania fizycznego w szkole ponadpodstawowej w oparciu o program, odpowiednie środki, metody, formy i nowoczesne technologie, potrafi przeprowadzić diagnozę uczniów, potrafi współpracować z rodzicami, opiekunami i pracownikami szkoły (K_U01) U02 - potrafi skonstruować plany i programy autorskie dostosowane do potrzeb uczniów, potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów, potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące rozwojowi uczniów, potrafi ocenić pracę i umiejętności uczniów (K_U02) U03 - posiada umiejętność prowadzenia wybranej dokumentacji obowiązującej w szkołach, w tym także projektować i dokumentować swój rozwój zawodowy, potrafi analizować rozkład materiału, identyfikować zadania szkolne z celami kształcenia i treści nauczanego przedmiotu z innymi treściami nauczania (K_U04) K01 - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i dokształcania zawodowego, rozwoju osobowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K01) K02 - weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej, jest świadomy własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów, postępuje zgodnie z zasadami etyki i tego samego uczy swoich podopiecznych (K_K02) K03 - jest przygotowany do planowania, organizacji i realizacji określonych przez siebie zadań w ramach procesu dydaktycznego z wykorzystaniem różnorodnych form, narzędzi, metod i środków stosownie do celów i potrzeb ucznia, jest gotów do zachęcania uczniów do systematyczne aktywności fizycznej i promowania odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych, a także do kształtowania wśród nich umiejętności współpracy (K_K07) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | pedagogika, psychologia, podstawy dydaktyki wychowania fizycznego, metodyki poszczególnych dyscyplin |
|
Bilans pracy studenta: | Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim: - 50 godz. ćwiczeń - 40 godz. wykłady - 2 godziny rozliczenie ćwiczeń - 2 godz. egzamin Praca własna (PW) studenta: 30 godz. w ramach części ćwiczeniowej, m.in. przygotowanie do zajęć, realizacja prac cząstkowych: (przygotowanie lekcji innowacyjnej i problemowej, prezentacja na okreslony temat itp.) 26 godz. w ramach wykładów - opanowanie treści wykładowych i przygotowanie się do egzaminu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.