Psychologia aktywności fizycznej (e)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-WF1PAFe-ND |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia aktywności fizycznej (e) |
Jednostka: | Kolegium III |
Grupy: |
1 rok, wychowanie fizyczne [ND] 1 rok, wychowanie fizyczne, moduł instruktorski [ND] 1 rok, wychowanie fizyczne, moduł zarządzanie w sporcie i rekreacji [ND] |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Litwic-Kaminska | |
Prowadzący grup: | Kamila Litwic-Kaminska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 Posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych podstaw i uwarunkowań edukacji w zakresie kultury fizycznej i sportu (K_W07) (B.1.W1) W02 Zna wybrane psychologiczne aspekty rozwoju człowieka na różnych etapach edukacji. Posiada wiedzę na temat wspierania rozwoju ucznia poprzez aktywność fizyczną (K_W12) (B.1.W2.) W03 Zna zasady holistycznego podejścia do człowieka jako istoty biopsychospołecznej. Posiada wiedzę na temat metod oddziaływania na człowieka w celu profilaktyki zdrowotnej (K_W15) (B.1.W4., B.1.W5.) W04 Rozumie podłoże psychologiczne relacji interpersonalnych w sytuacji zajęć ruchowych, sportowych i rekreacyjnych. Zna mechanizmy wpływu otoczenia na działania człowieka oraz zasady kierowania grupą (K_W16) (N_W12) (B.1.W3.) U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych zjawisk i procesów psychologicznych i społecznych odnoszących się do aktywności fizycznej i sportowej (K_U01) (N_U1) (B.1.U1., B.1.U2., B.1.U5., B.1.U8.) U02 Potrafi zidentyfikować wybrane problemy związane z funkcjonowaniem psychicznym w kulturze fizycznej i sporcie (K_U15) (B.1.U6., B.1.U7) U03 Potrafi komunikować się w zrozumiały i zgodny z zasadami etycznymi sposób. Potrafi zidentyfikować problemy w komunikacji interpersonalnej (K_U17) (B.1.U3., B.1.U4., B.1.U8.) K01 Ma świadomość znaczenia psychologii w pracy nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu i trenera (K_K01) (N_K3 ) (B.1.K1.) K02 Potrafi wyciągać wnioski na temat funkcjonowania psychofizycznego na podstawie obserwacji uczniów, zawodników, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywanym zawodem zachowując przy tym normy etyczne (K_K11) (B.1.K2.) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Brak |
|
Bilans pracy studenta: | Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim: 30 godz. wykładów Praca własna (PW) studenta: 20 godz. - opanowanie treści wykładowych, czytanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia Łącznie 30 godz. KB + 20 godz. PW = 50 godz. (2 ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO WYK
N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Litwic-Kaminska | |
Prowadzący grup: | Kamila Litwic-Kaminska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | EFEKTY SZCZEGÓŁOWE B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego; B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia; B.1.W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych; B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami; B.1.W5. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe. B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów; B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się; B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej; B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami; B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym; B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. EFEKTY OGÓLNE N_W12 procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia; N_U1 obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; N_K3 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią; EFEKTY PRZEDMIOTOWE W01 Posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych podstaw i uwarunkowań edukacji w zakresie kultury fizycznej i sportu (K_W07) W02 Zna wybrane psychologiczne aspekty rozwoju człowieka na różnych etapach edukacji. Posiada wiedzę na temat wspierania rozwoju ucznia poprzez aktywność fizyczną (K_W12) W03 Zna zasady holistycznego podejścia do człowieka jako istoty biopsychospołecznej. Posiada wiedzę na temat metod oddziaływania na człowieka w celu profilaktyki zdrowotnej (K_W15) W04 Rozumie podłoże psychologiczne relacji interpersonalnych w sytuacji zajęć ruchowych, sportowych i rekreacyjnych. Zna mechanizmy wpływu otoczenia na działania człowieka oraz zasady kierowania grupą (K_W16) U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych zjawisk i procesów psychologicznych i społecznych odnoszących się do aktywności fizycznej i sportowej (K_U01) U02 Potrafi zidentyfikować wybrane problemy związane z funkcjonowaniem psychicznym w kulturze fizycznej i sporcie (K_U15) U03 Potrafi komunikować się w zrozumiały i zgodny z zasadami etycznymi sposób. Potrafi zidentyfikować problemy w komunikacji interpersonalnej (K_U17) K01 Ma świadomość znaczenia psychologii w pracy nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu i trenera (K_K01) K02 Potrafi wyciągać wnioski na temat funkcjonowania psychofizycznego na podstawie obserwacji uczniów, zawodników, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywanym zawodem zachowując przy tym normy etyczne (K_K11) |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Nie dotyczy |
|
Bilans pracy studenta: | Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim: 30 godz. wykładów Praca własna (PW) studenta: 20 godz. - opanowanie treści wykładowych, czytanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia Łącznie 30 godz. KB + 20 godz. PW = 50 godz. (2 ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.