Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia aktywności fizycznej (e)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-WF1PAFe-ND
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologia aktywności fizycznej (e)
Jednostka: Kolegium III
Grupy: 1 rok, wychowanie fizyczne [ND]
1 rok, wychowanie fizyczne, moduł instruktorski [ND]
1 rok, wychowanie fizyczne, moduł zarządzanie w sporcie i rekreacji [ND]
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Litwic-Kaminska
Prowadzący grup: Kamila Litwic-Kaminska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 Posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych podstaw i uwarunkowań edukacji w zakresie kultury fizycznej i sportu (K_W07) (B.1.W1)

W02 Zna wybrane psychologiczne aspekty rozwoju człowieka na różnych etapach edukacji. Posiada wiedzę na temat wspierania rozwoju ucznia poprzez aktywność fizyczną (K_W12) (B.1.W2.)

W03 Zna zasady holistycznego podejścia do człowieka jako istoty biopsychospołecznej. Posiada wiedzę na temat metod oddziaływania na człowieka w celu profilaktyki zdrowotnej (K_W15) (B.1.W4., B.1.W5.)

W04 Rozumie podłoże psychologiczne relacji interpersonalnych w sytuacji zajęć ruchowych, sportowych i rekreacyjnych. Zna mechanizmy wpływu otoczenia na działania człowieka oraz zasady kierowania grupą (K_W16) (N_W12) (B.1.W3.)

U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych zjawisk i procesów psychologicznych i społecznych odnoszących się do aktywności fizycznej i sportowej (K_U01) (N_U1) (B.1.U1., B.1.U2., B.1.U5., B.1.U8.)

U02 Potrafi zidentyfikować wybrane problemy związane z funkcjonowaniem psychicznym w kulturze fizycznej i sporcie (K_U15) (B.1.U6., B.1.U7)

U03 Potrafi komunikować się w zrozumiały i zgodny z zasadami etycznymi sposób. Potrafi zidentyfikować problemy w komunikacji interpersonalnej (K_U17) (B.1.U3., B.1.U4., B.1.U8.)

K01 Ma świadomość znaczenia psychologii w pracy nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu i trenera (K_K01) (N_K3 ) (B.1.K1.)

K02 Potrafi wyciągać wnioski na temat funkcjonowania psychofizycznego na podstawie obserwacji uczniów, zawodników, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywanym zawodem zachowując przy tym normy etyczne (K_K11) (B.1.K2.)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Brak

Bilans pracy studenta:

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim:

30 godz. wykładów

Praca własna (PW) studenta:

20 godz. - opanowanie treści wykładowych, czytanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia

Łącznie 30 godz. KB + 20 godz. PW = 50 godz. (2 ECTS)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Litwic-Kaminska
Prowadzący grup: Kamila Litwic-Kaminska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

EFEKTY SZCZEGÓŁOWE

B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego;

B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia;

B.1.W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;

B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami;

B.1.W5. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe.

B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;

B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;

B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;

B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;

B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;

B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;

B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;

B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób.

B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;

B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych.


EFEKTY OGÓLNE

N_W12 procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia;

N_U1 obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;

N_K3 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią;


EFEKTY PRZEDMIOTOWE

W01 Posiada wiedzę dotyczącą psychologicznych podstaw i uwarunkowań edukacji w zakresie kultury fizycznej i sportu (K_W07)

W02 Zna wybrane psychologiczne aspekty rozwoju człowieka na różnych etapach edukacji. Posiada wiedzę na temat wspierania rozwoju ucznia poprzez aktywność fizyczną (K_W12)

W03 Zna zasady holistycznego podejścia do człowieka jako istoty biopsychospołecznej. Posiada wiedzę na temat metod oddziaływania na człowieka w celu profilaktyki zdrowotnej (K_W15)

W04 Rozumie podłoże psychologiczne relacji interpersonalnych w sytuacji zajęć ruchowych, sportowych i rekreacyjnych. Zna mechanizmy wpływu otoczenia na działania człowieka oraz zasady kierowania grupą (K_W16)

U01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych zjawisk i procesów psychologicznych i społecznych odnoszących się do aktywności fizycznej i sportowej (K_U01)

U02 Potrafi zidentyfikować wybrane problemy związane z funkcjonowaniem psychicznym w kulturze fizycznej i sporcie (K_U15)

U03 Potrafi komunikować się w zrozumiały i zgodny z zasadami etycznymi sposób. Potrafi zidentyfikować problemy w komunikacji interpersonalnej (K_U17)

K01 Ma świadomość znaczenia psychologii w pracy nauczyciela wychowania fizycznego, instruktora sportu i trenera (K_K01)

K02 Potrafi wyciągać wnioski na temat funkcjonowania psychofizycznego na podstawie obserwacji uczniów, zawodników, klientów, grup społecznych w kontekście związanym z wykonywanym zawodem zachowując przy tym normy etyczne (K_K11)

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Nie dotyczy

Bilans pracy studenta:

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim:

30 godz. wykładów

Praca własna (PW) studenta:

20 godz. - opanowanie treści wykładowych, czytanie zadanej literatury i przygotowanie do zaliczenia

Łącznie 30 godz. KB + 20 godz. PW = 50 godz. (2 ECTS)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)