Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika kultury fizycznej (e)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1500-WF1PKFe-ND
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika kultury fizycznej (e)
Jednostka: Kolegium III
Grupy: 1 rok, wychowanie fizyczne [ND]
1 rok, wychowanie fizyczne, moduł instruktorski [ND]
1 rok, wychowanie fizyczne, moduł zarządzanie w sporcie i rekreacji [ND]
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Frołowicz
Prowadzący grup: Tomasz Frołowicz
Strona przedmiotu: https://kulturafizyczna.ukw.edu.pl//jednostka/wydzial-nauk-o-zdrowiu/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W01 - student w pogłębiony sposób wyjaśnia miejsce kultury fizycznej w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem rekreacji, sportu, turystyki i tańca. Student wyjaśnia wpływ aktywności fizycznej na organizm i wpływ środków społecznych na osobowość (KW_01) (N_W1, N_W2) (B.2.W1., B.2.W2.).

W02 - student omawia specyfikę pedagogika kultury fizycznej jako subdyscypliny pedagogicznej. Wymienia i charakteryzuje składowe pedagogiki kultury fizycznej (KW_03) (B.2 W3).

W03 - student wymienia cele edukacyjne i opisuje ewaluację procesu dydaktyczno-wychowawczego dostosowanego do potrzeb ucznia (KW_04) (N_W7) (B.2 W4,. B.2 W5., B.2 W6., B.2 W7).

U01 - student rozumie proces wychowania do i poprzez kulturę fizyczną. Posiada umiejętności diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznej (KU_01) (B.2.U2., B.2.U3., B.2.U4., B.2.U5.)

U02 - student konstruuje plany i programy autorskie dostosowane do potrzeb uczniów, zawodników, grup społecznych z uwzględnieniem środowiska szkolnego, sportowego i rekreacyjnego (KU_02) (B.2.U1., B.2.U6., B.2.U7.).

U03 - potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje ze źródeł literaturowych do przygotowania wystąpień ustnych. Opanował umiejętność wystąpienia ustnego wspartego prezentacją multimedialną (KU_06).

K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i dokształcania zawodowego, rozwoju osobowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K01) (B.2.K3).

K02 - weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej, jest świadomy własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów (K_K02) (B.2.K4).

K03 - wyróżnia się postawą animatora, propagatora i organizatora niezbędną w wykonywaniu zawodu (K_K04) (B.2.K1., B.2.K2.).

Bilans pracy studenta:

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim:

- 30 godz. wykładu.

Praca własna (PW) studenta:

- 15 godz. w tym: kwerenda literatury, opanowanie treści wykładowych , przygotowanie do egzaminu,

Dodatkowo:

- 5 godz. konsultacji z nauczycielem (GK).

Łącznie 30 godz. KB + 15 godz. PW + 5 godz. GK = 50 godz. (2 ECTS)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Patrycja Lipińska
Prowadzący grup: Krzysztof Kultys
Strona przedmiotu: https://kulturafizyczna.ukw.edu.pl//jednostka/wydzial-nauk-o-zdrowiu/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Efekty kształcenia modułu zajęć:

B.2.W1. Zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty.

B.2.W2. Zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.

B.2.W3. Zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym.

B.2.W4. Zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami.

B.2.W5. Zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

B.2.W6. Zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice.

B.2.W7. Zna i rozumie doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie.

B.2.U1. Potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów.

B.2.U2. Potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego.

B.2.U3. Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela.

B.2.U4. Potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym.

B.2.U5. Potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów.

B.2.U6. Potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie.

B.2.U7. Potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju.

B.2.K1. Jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy.

B.2.K2. Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej.

B.2.K3. Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.

B.2.K4. Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.


EFEKTY OGÓLNE

N_W1. Zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących.

N_W2. Zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne.

N_W7. Zna i rozumie sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej.


EFEKTY PRZEDMIOTOWE

W01 - student w pogłębiony sposób wyjaśnia miejsce kultury fizycznej w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem rekreacji, sportu, turystyki i tańca. Student wyjaśnia wpływ aktywności fizycznej na organizm i wpływ środków społecznych na osobowość (KW_01).

W02 - student omawia specyfikę pedagogika kultury fizycznej jako subdyscypliny pedagogicznej. Wymienia i charakteryzuje składowe pedagogiki kultury fizycznej (KW_03).

W03 - student wymienia cele edukacyjne i opisuje ewaluację procesu dydaktyczno-wychowawczego dostosowanego do potrzeb ucznia (KW_04).

U01 - student rozumie proces wychowania do i poprzez kulturę fizyczną. Posiada umiejętności diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznej (KU_01).

U02 - student konstruuje plany i programy autorskie dostosowane do potrzeb uczniów, zawodników, grup społecznych z uwzględnieniem środowiska szkolnego, sportowego i rekreacyjnego (KU_02).

U03 - potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje ze źródeł literaturowych do przygotowania wystąpień ustnych. Opanował umiejętność wystąpienia ustnego wspartego prezentacją multimedialną (KU_06).

K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i dokształcania zawodowego, rozwoju osobowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K01).

K02 - weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej, jest świadomy własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów (K_K02).

K03 - wyróżnia się postawą animatora, propagatora i organizatora niezbędną w wykonywaniu zawodu (K_K04).

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

pedagogika, teoria wychowania fizycznego (poziom licencjacki)

Bilans pracy studenta:

2 ECTS

Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim:

- 30 godz. wykładu.

Praca własna (PW) studenta:

- 15 godz. w tym: kwerenda literatury, opanowanie treści wykładowych , przygotowanie do egzaminu,

Dodatkowo:- 5 godz. konsultacji z nauczycielem (GK).

Łącznie 30 godz. KB + 15 godz. PW + 5 godz. GK = 50 godz. (2 ECTS)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)