Pedagogika kultury fizycznej (e)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1500-WF1PKFe-ND |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika kultury fizycznej (e) |
Jednostka: | Kolegium III |
Grupy: |
1 rok, wychowanie fizyczne [ND] 1 rok, wychowanie fizyczne, moduł instruktorski [ND] 1 rok, wychowanie fizyczne, moduł zarządzanie w sporcie i rekreacji [ND] |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Frołowicz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Frołowicz | |
Strona przedmiotu: | https://kulturafizyczna.ukw.edu.pl//jednostka/wydzial-nauk-o-zdrowiu/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W01 - student w pogłębiony sposób wyjaśnia miejsce kultury fizycznej w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem rekreacji, sportu, turystyki i tańca. Student wyjaśnia wpływ aktywności fizycznej na organizm i wpływ środków społecznych na osobowość (KW_01) (N_W1, N_W2) (B.2.W1., B.2.W2.). W02 - student omawia specyfikę pedagogika kultury fizycznej jako subdyscypliny pedagogicznej. Wymienia i charakteryzuje składowe pedagogiki kultury fizycznej (KW_03) (B.2 W3). W03 - student wymienia cele edukacyjne i opisuje ewaluację procesu dydaktyczno-wychowawczego dostosowanego do potrzeb ucznia (KW_04) (N_W7) (B.2 W4,. B.2 W5., B.2 W6., B.2 W7). U01 - student rozumie proces wychowania do i poprzez kulturę fizyczną. Posiada umiejętności diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznej (KU_01) (B.2.U2., B.2.U3., B.2.U4., B.2.U5.) U02 - student konstruuje plany i programy autorskie dostosowane do potrzeb uczniów, zawodników, grup społecznych z uwzględnieniem środowiska szkolnego, sportowego i rekreacyjnego (KU_02) (B.2.U1., B.2.U6., B.2.U7.). U03 - potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje ze źródeł literaturowych do przygotowania wystąpień ustnych. Opanował umiejętność wystąpienia ustnego wspartego prezentacją multimedialną (KU_06). K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i dokształcania zawodowego, rozwoju osobowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K01) (B.2.K3). K02 - weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej, jest świadomy własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów (K_K02) (B.2.K4). K03 - wyróżnia się postawą animatora, propagatora i organizatora niezbędną w wykonywaniu zawodu (K_K04) (B.2.K1., B.2.K2.). |
|
Bilans pracy studenta: | Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim: - 30 godz. wykładu. Praca własna (PW) studenta: - 15 godz. w tym: kwerenda literatury, opanowanie treści wykładowych , przygotowanie do egzaminu, Dodatkowo: - 5 godz. konsultacji z nauczycielem (GK). Łącznie 30 godz. KB + 15 godz. PW + 5 godz. GK = 50 godz. (2 ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
WYK
WYK
N WYK
WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Patrycja Lipińska | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Kultys | |
Strona przedmiotu: | https://kulturafizyczna.ukw.edu.pl//jednostka/wydzial-nauk-o-zdrowiu/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | B.2.W1. Zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty. B.2.W2. Zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. B.2.W3. Zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym. B.2.W4. Zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia dzieci i młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami. B.2.W5. Zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. B.2.W6. Zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice. B.2.W7. Zna i rozumie doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie. B.2.U1. Potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów. B.2.U2. Potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego. B.2.U3. Potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela. B.2.U4. Potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym. B.2.U5. Potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów. B.2.U6. Potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie. B.2.U7. Potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju. B.2.K1. Jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy. B.2.K2. Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej. B.2.K3. Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. B.2.K4. Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. EFEKTY OGÓLNE N_W1. Zna i rozumie podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących. N_W2. Zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne. N_W7. Zna i rozumie sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej. EFEKTY PRZEDMIOTOWE W01 - student w pogłębiony sposób wyjaśnia miejsce kultury fizycznej w edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem rekreacji, sportu, turystyki i tańca. Student wyjaśnia wpływ aktywności fizycznej na organizm i wpływ środków społecznych na osobowość (KW_01). W02 - student omawia specyfikę pedagogika kultury fizycznej jako subdyscypliny pedagogicznej. Wymienia i charakteryzuje składowe pedagogiki kultury fizycznej (KW_03). W03 - student wymienia cele edukacyjne i opisuje ewaluację procesu dydaktyczno-wychowawczego dostosowanego do potrzeb ucznia (KW_04). U01 - student rozumie proces wychowania do i poprzez kulturę fizyczną. Posiada umiejętności diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznej (KU_01). U02 - student konstruuje plany i programy autorskie dostosowane do potrzeb uczniów, zawodników, grup społecznych z uwzględnieniem środowiska szkolnego, sportowego i rekreacyjnego (KU_02). U03 - potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje ze źródeł literaturowych do przygotowania wystąpień ustnych. Opanował umiejętność wystąpienia ustnego wspartego prezentacją multimedialną (KU_06). K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia i dokształcania zawodowego, rozwoju osobowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K01). K02 - weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej, jest świadomy własnych ograniczeń i wie, kiedy zwrócić się do ekspertów (K_K02). K03 - wyróżnia się postawą animatora, propagatora i organizatora niezbędną w wykonywaniu zawodu (K_K04). |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | pedagogika, teoria wychowania fizycznego (poziom licencjacki) |
|
Bilans pracy studenta: | 2 ECTS Kontakt bezpośredni (KB) z nauczycielem akademickim: - 30 godz. wykładu. Praca własna (PW) studenta: - 15 godz. w tym: kwerenda literatury, opanowanie treści wykładowych , przygotowanie do egzaminu, Dodatkowo:- 5 godz. konsultacji z nauczycielem (GK). Łącznie 30 godz. KB + 15 godz. PW + 5 godz. GK = 50 godz. (2 ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.