Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka literatury i języka polskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-FP-N23DLIJP-SP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka literatury i języka polskiego
Jednostka: Kolegium I
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Profil:

ogólnoakademicki

Typ przedmiotu:

moduł zajęć do wyboru

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-10
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA

W01

omawia założenia nauczania komunikacyjnego, także w zakresie stosowania najnowocześniejszych źródeł i metod nauczania

W02

definiuje i opisuje zasady edukacji polonistycznej na drugim poziomie edukacji oraz współpracę szkoły z innymi instytucjami edukacyjno-kulturotwórczymi; definiuje programowe pojęcia gramatyczne i literaturoznawcze

W03

przedstawia podstawowe informacje z zakresu metodyki nauczania języka polskiego w szkole, w tym zasady etyki zawodu nauczyciela, zasady prowadzenia badań diagnostycznych oraz metodykę nauczania i sposób funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

UMIEJĘTNOŚCI

U01

objaśnia cele i procedury metod nauczania i stosuje je w zależności od omawianych tekstów kultury oraz działów gramatyki w nawiązaniu do wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz nowoczesnych technologii informatycznych

U02

dokonuje ewaluacji programów i podręczników szkolnych, na bazie których opracowuje scenariusz lekcji; opisuje metody nauczania, kwalifikując i dostosowując je do scenariusza lekcji, zależnie od stawianych celów, materiału nauczania oraz możliwości uczniów i prowadzi na jego podstawie lekcję próbną w szkole podstawowej

U03

sprawdza pracę pisemną ucznia, klasyfikuje błędy, pisze recenzję i ocenia

U04

realizuje zadania wynikające z praktyk szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

U01

realizuje zadania wynikające z praktyk szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

wiadomości z zakresu historii i teorii literatury polskiej i powszechnej, nauki o języku, pedagogiki, psychologii

zaliczenie zajęć z dydaktyki nauczania języka polskiego w semestrze zimowym

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

WIEDZA

W01

omawia założenia nauczania komunikacyjnego, także w zakresie stosowania najnowocześniejszych źródeł i metod nauczania

W02

definiuje i opisuje zasady edukacji polonistycznej na drugim poziomie edukacji oraz współpracę szkoły z innymi instytucjami edukacyjno-kulturotwórczymi; definiuje programowe pojęcia gramatyczne i literaturoznawcze

W03

przedstawia podstawowe informacje z zakresu metodyki nauczania języka polskiego w szkole, w tym zasady etyki zawodu nauczyciela, zasady prowadzenia badań diagnostycznych oraz metodykę nauczania i sposób funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

UMIEJĘTNOŚCI

U01

objaśnia cele i procedury metod nauczania i stosuje je w zależności od omawianych tekstów kultury oraz działów gramatyki w nawiązaniu do wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz nowoczesnych technologii informatycznych

U02

dokonuje ewaluacji programów i podręczników szkolnych, na bazie których opracowuje scenariusz lekcji; opisuje metody nauczania, kwalifikując i dostosowując je do scenariusza lekcji, zależnie od stawianych celów, materiału nauczania oraz możliwości uczniów i prowadzi na jego podstawie lekcję próbną w szkole podstawowej

U03

sprawdza pracę pisemną ucznia, klasyfikuje błędy, pisze recenzję i ocenia

U04

realizuje zadania wynikające z praktyk szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

U01

realizuje zadania wynikające z praktyk szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

wiadomości z zakresu historii i teorii literatury polskiej i powszechnej, nauki o języku, pedagogiki, psychologii

zaliczenie zajęć z dydaktyki nauczania języka polskiego w semestrze zimowym

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-14
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

Efekty kształcenia modułu zajęć: WIEDZA

W_01 (W K_W07 P6S_WG) posiada elementarne wiadomości z zakresu technik informatycznych, przetwarzania tekstów, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, które wykorzystywane są w nowoczesnych metodach nauczania oraz przygotowywania scenariuszy lekcyjnych.

W_02 (K_W16 P6S_WG) posiada wiedzę na temat podstawowych zadań, norm i procedur związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań diagnostycznych stosowanych w instytucjach związanych z działalnością, edukacyjną i wychowawczą (w ramach metodyki nauczania języka polskiego również w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, specjalnie uzdolnionych itp.)

W_3 (K_W17 P6S_WK) zna zasady funkcjonowania instytucji (w tym instytucji kulturalnych) związanych z działalnością charakterystyczną dla edukacji, w tym zwłaszcza dla kształcenia literackiego i kulturowego.

UMIEJĘTNOŚCI

U_01 (K_U01 P6S_UW) potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu kultury, literatury i języka/ pedagogiki, psychologii, dydaktyki, etyki, emisji głosu, a także z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy i wykorzystuje te umiejętności do planowania procesu dydaktycznego.

U_02 (K_U07 P6S_UW) posiada umiejętności diagnozowania, dostosowania i oceny treści oraz doboru odpowiednich źródeł ze względu na potrzeby i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).

U_03 (K_U11 P6S_UK) potrafi konstruować wypowiedzi i prace pisemne, ustne, prezentacje multimedialne w języku polskim oraz obcym, podejmuje typowe zagadnienia kultury i literatury oraz języka, wykorzystujące podstawową terminologię i materiał źródłowy w planowaniu i prowadzeniu procesu dydaktycznego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_01 (K_K03 P6S_KO) dostrzega sens, wartość i potrzebę podejmowania działań zawodowych w środowisku społecznym; chętnie podejmuje wyzwania zawodowe; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych

Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: Wiedza z zakresu historii i teorii literatury oraz językoznawstwa

Dydaktyka literatury i języka polskiego w zakresie II etapu nauczania

Psychologii i pedagogika w zakresie dotyczącym uczniów na II i III etapie nauczania


Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

wiadomości z zakresu historii i teorii literatury polskiej i powszechnej, nauki o języku, pedagogiki, psychologii

zaliczenie zajęć z dydaktyki nauczania języka polskiego w semestrze zimowym

Bilans pracy studenta:

liczba punktów ECTS: 4

godziny pracy studenta ogółem: 100 ,w tym:

30 godz. udział w zajęciach

70 godz. praca własna studenta:

- przygotowanie do zajęć

- przygotowanie prezentacji na temat wybranego podręcznika do nauczania języka polskiego

- przygotowanie operacjonalizacji celów lekcji

- przeprowadzenie analizy porównawczej wybranych źródeł

- wstępne opracowanie planu lekcji

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Strona przedmiotu: https://usosweb.ukw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=1000-FP-N23DLIJP-SP&callback=g_a7c68385
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Efekty kształcenia modułu zajęć:

W_01

K_W07 P6S_WG posiada umiejętności diagnozowania, dostosowania i oceny treści oraz doboru odpowiednich źródeł ze względu na potrzeby i możliwości odbiorców oraz nadawców przekazów medialnych/uczestników wydarzeń kulturalnych/uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

K_W12 P6S_WG zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej

K_W14 P6S_WG ma wiedzę na temat najistotniejszych zagadnień periodyzacji literatury polskiej w zakresie poszczególnych epok (tj. staropolskiej, oświecenia, romantyzmu, pozytywizmu itd.), charakteryzuje reprezentatywne dla nich utwory literackie oraz ich kulturowe koincydencje

K_W15 P6S_WG

charakteryzuje związki współczesnej literatury i kultury polskiej z uniwersaliami literackimi i kulturowymi

N_W02 "posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu

W_02

N_W08 posiada podstawową wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do podstawowego etapu edukacyjnego (tj. klas IV-VIII szkoły podstawowej) i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju; posiada wiedzę o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych

K_W16 P6S_WG potrafi zaplanować wlasny rozwój naukowy i zawodowy; efektywnie doskonalić własny warsztat zawodowy z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania oraz przetwarzania informacji i materiałów

W_03

N_W12 "posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań (norm, procedur i dobrych praktyk) stosowanych w działalności pedagogicznej;

K_W17 P6S_WK zna zasady funkcjonowania instytucji związanych z działalnością charakterystyczną dla danego modułu oraz ich znaczenie we współczesnym życiu literackim i kulturalnym, edukacji/wychowaniu

N_W17 "posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela.

U_01

K_U01 P6S_UW potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu kultury, literatury i języka/ pedagogiki, psychologii, dydaktyki, etyki, emisji głosu, a także z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy

N_U03 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych

U_02

K_U07 P6S_UW posiada umiejętności diagnozowania, dostosowania i oceny treści oraz doboru odpowiednich źródeł ze względu na potrzeby i możliwości odbiorców oraz nadawców przekazów medialnych/uczestników wydarzeń kulturalnych/uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi)

N_U05 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z kształceniem na poszczególnych etapach edukacyjnych

N_U06 "potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej.

U_03

K_U10 P6S_UK potrafi tworzyć i odbierać zróżnicowane teksty mówione i pisane w różnych gatunkach, konwencjach i stylach dostosowane do sytuacji komunikacyjnej

K_U11 P6S_UK potrafi konstruować wypowiedzi i prace pisemne, ustne, prezentacje multimedialne w języku polskim oraz obcym, podejmuje typowe zagadnienia kultury i literatury oraz języka, wykorzystujące podstawową terminologię i materiał źródłowy

U_012 potrafi organizować pracę z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce i

KK_01

K_K03 P6S_KO dostrzega sens, wartość i potrzebę podejmowania działań zawodowych w środowisku społecznym; chętnie podejmuje wyzwania zawodowe; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych.

KK_02

K_K09 P6S_KR jest gotów do odpowiedzialnego, niezależnego rozwiązywania problemów związanych z własną aktywnością zawodową, wykazuje się refleksją na tematy etyczne, dostrzega potrzebę przestrzegania zasad etyki zawodowej.

KK03

N_K02

ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi



Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne:

Wiadomości z zakresu historii i teorii literatury polskiej i powszechnej, nauki o języku, pedagogiki, psychologii.

Bilans pracy studenta:

Punkty ECTS: 4.00

Ogółem godziny pracy studenta - 100, w tym:

30 godz. - udział w zajęciach,

70 godz. - praca własna studenta, czyli:

- przygotowanie do zajęć,

- analiza i interpretacja tekstów kultury omawianych na lekcjach języka polskiego (m. in. poezji)'

- opracowanie scenariuszy lekcji,

- przygotowanie prezentacji multimedialnej na zajęcia;

- opracowanie innych środków dydaktycznych wspomagających tok lekcji;

- opracowanie autorskich metod aktywizujących;


Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Rypel
Prowadzący grup: Agnieszka Rypel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)