Dydaktyka literatury i języka polskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-FP-N23DLIJP-SP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka literatury i języka polskiego |
Jednostka: | Kolegium I |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Profil: | ogólnoakademicki |
Typ przedmiotu: | moduł zajęć do wyboru |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-10 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rypel | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rypel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | WIEDZA W01 omawia założenia nauczania komunikacyjnego, także w zakresie stosowania najnowocześniejszych źródeł i metod nauczania W02 definiuje i opisuje zasady edukacji polonistycznej na drugim poziomie edukacji oraz współpracę szkoły z innymi instytucjami edukacyjno-kulturotwórczymi; definiuje programowe pojęcia gramatyczne i literaturoznawcze W03 przedstawia podstawowe informacje z zakresu metodyki nauczania języka polskiego w szkole, w tym zasady etyki zawodu nauczyciela, zasady prowadzenia badań diagnostycznych oraz metodykę nauczania i sposób funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi UMIEJĘTNOŚCI U01 objaśnia cele i procedury metod nauczania i stosuje je w zależności od omawianych tekstów kultury oraz działów gramatyki w nawiązaniu do wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz nowoczesnych technologii informatycznych U02 dokonuje ewaluacji programów i podręczników szkolnych, na bazie których opracowuje scenariusz lekcji; opisuje metody nauczania, kwalifikując i dostosowując je do scenariusza lekcji, zależnie od stawianych celów, materiału nauczania oraz możliwości uczniów i prowadzi na jego podstawie lekcję próbną w szkole podstawowej U03 sprawdza pracę pisemną ucznia, klasyfikuje błędy, pisze recenzję i ocenia U04 realizuje zadania wynikające z praktyk szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP KOMPETENCJE SPOŁECZNE U01 realizuje zadania wynikające z praktyk szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | wiadomości z zakresu historii i teorii literatury polskiej i powszechnej, nauki o języku, pedagogiki, psychologii zaliczenie zajęć z dydaktyki nauczania języka polskiego w semestrze zimowym |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rypel | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rypel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | WIEDZA W01 omawia założenia nauczania komunikacyjnego, także w zakresie stosowania najnowocześniejszych źródeł i metod nauczania W02 definiuje i opisuje zasady edukacji polonistycznej na drugim poziomie edukacji oraz współpracę szkoły z innymi instytucjami edukacyjno-kulturotwórczymi; definiuje programowe pojęcia gramatyczne i literaturoznawcze W03 przedstawia podstawowe informacje z zakresu metodyki nauczania języka polskiego w szkole, w tym zasady etyki zawodu nauczyciela, zasady prowadzenia badań diagnostycznych oraz metodykę nauczania i sposób funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi UMIEJĘTNOŚCI U01 objaśnia cele i procedury metod nauczania i stosuje je w zależności od omawianych tekstów kultury oraz działów gramatyki w nawiązaniu do wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz nowoczesnych technologii informatycznych U02 dokonuje ewaluacji programów i podręczników szkolnych, na bazie których opracowuje scenariusz lekcji; opisuje metody nauczania, kwalifikując i dostosowując je do scenariusza lekcji, zależnie od stawianych celów, materiału nauczania oraz możliwości uczniów i prowadzi na jego podstawie lekcję próbną w szkole podstawowej U03 sprawdza pracę pisemną ucznia, klasyfikuje błędy, pisze recenzję i ocenia U04 realizuje zadania wynikające z praktyk szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP KOMPETENCJE SPOŁECZNE U01 realizuje zadania wynikające z praktyk szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | wiadomości z zakresu historii i teorii literatury polskiej i powszechnej, nauki o języku, pedagogiki, psychologii zaliczenie zajęć z dydaktyki nauczania języka polskiego w semestrze zimowym |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-14 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rypel | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rypel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rypel | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rypel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rypel | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rypel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | Efekty kształcenia modułu zajęć: WIEDZA W_01 (W K_W07 P6S_WG) posiada elementarne wiadomości z zakresu technik informatycznych, przetwarzania tekstów, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, które wykorzystywane są w nowoczesnych metodach nauczania oraz przygotowywania scenariuszy lekcyjnych. W_02 (K_W16 P6S_WG) posiada wiedzę na temat podstawowych zadań, norm i procedur związanych z projektowaniem i prowadzeniem badań diagnostycznych stosowanych w instytucjach związanych z działalnością, edukacyjną i wychowawczą (w ramach metodyki nauczania języka polskiego również w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, specjalnie uzdolnionych itp.) W_3 (K_W17 P6S_WK) zna zasady funkcjonowania instytucji (w tym instytucji kulturalnych) związanych z działalnością charakterystyczną dla edukacji, w tym zwłaszcza dla kształcenia literackiego i kulturowego. UMIEJĘTNOŚCI U_01 (K_U01 P6S_UW) potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu kultury, literatury i języka/ pedagogiki, psychologii, dydaktyki, etyki, emisji głosu, a także z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy i wykorzystuje te umiejętności do planowania procesu dydaktycznego. U_02 (K_U07 P6S_UW) posiada umiejętności diagnozowania, dostosowania i oceny treści oraz doboru odpowiednich źródeł ze względu na potrzeby i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). U_03 (K_U11 P6S_UK) potrafi konstruować wypowiedzi i prace pisemne, ustne, prezentacje multimedialne w języku polskim oraz obcym, podejmuje typowe zagadnienia kultury i literatury oraz języka, wykorzystujące podstawową terminologię i materiał źródłowy w planowaniu i prowadzeniu procesu dydaktycznego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_01 (K_K03 P6S_KO) dostrzega sens, wartość i potrzebę podejmowania działań zawodowych w środowisku społecznym; chętnie podejmuje wyzwania zawodowe; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: Wiedza z zakresu historii i teorii literatury oraz językoznawstwa Dydaktyka literatury i języka polskiego w zakresie II etapu nauczania Psychologii i pedagogika w zakresie dotyczącym uczniów na II i III etapie nauczania |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | wiadomości z zakresu historii i teorii literatury polskiej i powszechnej, nauki o języku, pedagogiki, psychologii zaliczenie zajęć z dydaktyki nauczania języka polskiego w semestrze zimowym |
|
Bilans pracy studenta: | liczba punktów ECTS: 4 godziny pracy studenta ogółem: 100 ,w tym: 30 godz. udział w zajęciach 70 godz. praca własna studenta: - przygotowanie do zajęć - przygotowanie prezentacji na temat wybranego podręcznika do nauczania języka polskiego - przygotowanie operacjonalizacji celów lekcji - przeprowadzenie analizy porównawczej wybranych źródeł - wstępne opracowanie planu lekcji |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rypel | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rypel | |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.ukw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/edytujPrzedmiot&prz_kod=1000-FP-N23DLIJP-SP&callback=g_a7c68385 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Efekty kształcenia modułu zajęć: | W_01 K_W07 P6S_WG posiada umiejętności diagnozowania, dostosowania i oceny treści oraz doboru odpowiednich źródeł ze względu na potrzeby i możliwości odbiorców oraz nadawców przekazów medialnych/uczestników wydarzeń kulturalnych/uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) K_W12 P6S_WG zna podstawowe pojęcia z zakresu współczesnego języka polskiego, wyjaśnia istotę komunikacji językowej K_W14 P6S_WG ma wiedzę na temat najistotniejszych zagadnień periodyzacji literatury polskiej w zakresie poszczególnych epok (tj. staropolskiej, oświecenia, romantyzmu, pozytywizmu itd.), charakteryzuje reprezentatywne dla nich utwory literackie oraz ich kulturowe koincydencje K_W15 P6S_WG charakteryzuje związki współczesnej literatury i kultury polskiej z uniwersaliami literackimi i kulturowymi N_W02 "posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu W_02 N_W08 posiada podstawową wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej, poszerzoną w odniesieniu do podstawowego etapu edukacyjnego (tj. klas IV-VIII szkoły podstawowej) i uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami w rozwoju; posiada wiedzę o problemach, metodach, technikach i narzędziach badawczych K_W16 P6S_WG potrafi zaplanować wlasny rozwój naukowy i zawodowy; efektywnie doskonalić własny warsztat zawodowy z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania oraz przetwarzania informacji i materiałów W_03 N_W12 "posiada wiedzę na temat metodyki wykonywania zadań (norm, procedur i dobrych praktyk) stosowanych w działalności pedagogicznej; K_W17 P6S_WK zna zasady funkcjonowania instytucji związanych z działalnością charakterystyczną dla danego modułu oraz ich znaczenie we współczesnym życiu literackim i kulturalnym, edukacji/wychowaniu N_W17 "posiada wiedzę na temat etyki zawodu nauczyciela. U_01 K_U01 P6S_UW potrafi wyszukiwać, zaobserwować, analizować, oceniać, interpretować, selekcjonować i użytkować pochodzące z różnych źródeł informacje z zakresu kultury, literatury i języka/ pedagogiki, psychologii, dydaktyki, etyki, emisji głosu, a także z zakresu nowoczesnych technologii informatycznych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy N_U03 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną (dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą), korzystając z różnych źródeł (w języku polskim i obcym) i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych U_02 K_U07 P6S_UW posiada umiejętności diagnozowania, dostosowania i oceny treści oraz doboru odpowiednich źródeł ze względu na potrzeby i możliwości odbiorców oraz nadawców przekazów medialnych/uczestników wydarzeń kulturalnych/uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) N_U05 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych związanych z kształceniem na poszczególnych etapach edukacyjnych N_U06 "potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej. U_03 K_U10 P6S_UK potrafi tworzyć i odbierać zróżnicowane teksty mówione i pisane w różnych gatunkach, konwencjach i stylach dostosowane do sytuacji komunikacyjnej K_U11 P6S_UK potrafi konstruować wypowiedzi i prace pisemne, ustne, prezentacje multimedialne w języku polskim oraz obcym, podejmuje typowe zagadnienia kultury i literatury oraz języka, wykorzystujące podstawową terminologię i materiał źródłowy U_012 potrafi organizować pracę z uczniami, indywidualizować zadania i dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) oraz zmian zachodzących w świecie i w nauce i KK_01 K_K03 P6S_KO dostrzega sens, wartość i potrzebę podejmowania działań zawodowych w środowisku społecznym; chętnie podejmuje wyzwania zawodowe; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych. KK_02 K_K09 P6S_KR jest gotów do odpowiedzialnego, niezależnego rozwiązywania problemów związanych z własną aktywnością zawodową, wykazuje się refleksją na tematy etyczne, dostrzega potrzebę przestrzegania zasad etyki zawodowej. KK03 N_K02 ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
|
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstepne: | Wiadomości z zakresu historii i teorii literatury polskiej i powszechnej, nauki o języku, pedagogiki, psychologii. |
|
Bilans pracy studenta: | Punkty ECTS: 4.00 Ogółem godziny pracy studenta - 100, w tym: 30 godz. - udział w zajęciach, 70 godz. - praca własna studenta, czyli: - przygotowanie do zajęć, - analiza i interpretacja tekstów kultury omawianych na lekcjach języka polskiego (m. in. poezji)' - opracowanie scenariuszy lekcji, - przygotowanie prezentacji multimedialnej na zajęcia; - opracowanie innych środków dydaktycznych wspomagających tok lekcji; - opracowanie autorskich metod aktywizujących; |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Rypel | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Rypel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.