Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Logorytmika 1100-Lg23LOG-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Kilińska -Ewertowska, E. (1991). Ćwiczenia logorytmiczne (Zeszyt I). Gdańsk: Wyd. Akademii Muzycznej.
Kronenberger, M. (2004). Muzykoterapia. Podstawy teoretyczne do zastosowania muzykoterapii w profilaktyce stresu. Szczecin: Wyd. Mediator.
Kronenberger, M. (2004). Muzykoterapia. Wykorzystanie technik aktywnych i receptywnych w profilaktyce stresu. Łódź: Wyd. Global Enterprises.
Lewandowska, K. (2001). Muzykoterapia dziecięca. Gdańsk.
Sikorski, W.(2016). Psychoterapia sprzyjająca mózgowi. Wyd.: Difin. Stachyra, K. (red.) (2012). Modele, metody i podejścia w muzykoterapii. Lublin: Wyd. UMCS.
Zalewski, M. (2008). Muzyczna zabawa. Rzeszów: Wyd. Oświatowe FOSZE.
Metody dydaktyczne: metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody kooperatywne
metody nauczania ruchu
metody realizacji zadań ruchowych
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Literatura:

Baczała D., Błeszyński, J. (2014). Muzyka w logopedii. Toruń: Wyd. Naukowe UMK.

Kilińska-Ewertowska, E. (1987). Logorytmika. Lublin: Wyd. UMCS.

Kaja, B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz. Wyd. Naukowe AB.

Kisiel, M. (2007). Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza: Prace naukowe Wyższej Szkoły Biznesu.

Kronenberger, M. (2006). Rytmika: rytm, ruch, muzyka, estetyka, kształcenie, wychowanie, profilaktyka, terapia, taniec, teatr. Łódź: Global Enterprises.

Metera, A. (2002). Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji. Leszno: Wyd. Centrum Technik Nauki Metronom.

Siepsiak, M. (2017). Muzykoterapeutyczne formy pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju mowy i problemami w komunikacji językowej. W: Kompetencje językowe człowieka. Norma i zaburzenia. red. E. Łukasiewicz, Ł. Warchoł. Bydgoszcz: Wyd. UKW.

Efekty uczenia się:

W01 - posiada wiedzę w zakresie możliwości terapeutycznego wykorzystania muzyki i ćwiczeń muzyczno-ruchowych w profilaktyce, terapii i rehabilitacji logopedycznej oraz założeń i realizacji koncepcji logorytmiki (K_W06)

U01 - posiada umiejętność stosowania technik oddechowych oraz relaksacyjnych z muzyką (K_U11)

U02 - potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu logorytmiki, terapeutycznego oddziaływania muzyki oraz technik oddechowych i relaksacyjnych do przygotowania projektu (opracowania scenariusza zajęć logorytmicznych i jego realizacji) (K_U12)

U03 - potrafi dostosować metody i treści do potrzeb oraz możliwości uczniów (w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) (K_U28)

K01 - charakteryzuje się wrażliwością wobec problemów drugiego człowieka i jest gotowy do niesienia pomocy osobom z zaburzeniami mowy (K_K01)

K02 – jest przygotowany do realizacji zajęć z wykorzystaniem elementów logorytmiki (K_K12)

Metody i kryteria oceniania:

Przygotowanie oraz wykonywanie wybranych ćwiczeń i zadań; dobór muzyki do wskazanych technik; przygotowanie projektu i jego prezentacja na zajęciach; kolokwium z wiedzy z ćwiczeń oraz wskazanej literatury (kryterium zaliczenia – min. 60% poprawnych odpowiedzi.)

Zakres tematów:

Logorytmika jako forma muzykoterapii aktywnej. Elementy rytmiki Emila Jaques-Dalcroz`a i system muzyczny Carla Orffa.

Logorytmika - założenia teoretyczne wg E.Kilińskiej-Ewertowskiej.

Techniki oddechowe i relaksacyjne.

Muzyczne ćwiczenia w profilaktyce logopedycznej - muzyka aktywizująca i relaksacyjna.

Dobór muzyki do ćwiczeń i prowadzenie ćwiczeń aktywizujących i relaksujących

Elementy muzyki; ćwiczenia z zakresu techniki ruchu.

Ćwiczenia orientacji przestrzennej; ćwiczenia napinająco-rozluźniające.

Ćwiczenia percepcyjno-ruchowe oraz słowno-ruchowe.

Muzykowanie z użyciem instrumentarium Orffa.

Kształtowanie form ruchowo-przestrzennych oraz ćwiczenia w percypowaniu i odtwarzania rytmu, metrum, tempa, melodii, artykulacji.

Interpretacje tekstów oraz utworów muzycznych. Ćwiczenia kształcące inwencję twórczą.

Scenariusz zajęć logorytmicznych; metodyka prowadzenia zajęć logorytmicznych.

Prowadzenie zajęć logorytmicznych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 8:00 - 9:30, sala 135
Ewa Danek 22/28 szczegóły
2 każda środa, 9:45 - 11:15, sala 135
Ewa Danek 28/28 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)