Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Zaliczenie na ocenę |
Rygory zaliczenia zajęć: |
zaliczenie na ocenę
|
Literatura uzupelniająca: |
Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005
Nauczanie w dawnych czasach. Edukacja w średniowieczu i u progu ery nowożytnej, red. W. Iwańczak i K. Bracha, Kielce 1997.
O edukacji dawnych Polaków, opr. T. Duralska-Macheta, Warszawa 1982.
Żołądź-Strzelczyk D., Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2000.
Żołądź-Strzelczyk, Jamrożek W., Studia z dziejów edukacji kobiet na ziemiach polskich, Poznań 2001.
Janeczek S., Edukacja oświeceniowa a szkoła tradycyjna, Lublin 2008.
Bieńkowski T., Jan Amos Komeński o nauczaniu i wychowaniu, Pułtusk 1998, 2002.
Vives, Jan Ludwik, O wychowaniu niewiasty chrześcijańskiej ks. I, w: tenże, O podawaniu umiejętnosci, Wrocław 1968.
Jan Amos Komeński w kontekście kultury i historii europejskiej XVII wieku, red. B. Sitarska, R. Mnich, Siedlce 2010.
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I-II, opr. S. Wołoszyn, Kielce 1998.
|
Metody dydaktyczne: |
metody dyskusyjne metody pracy ze źródłami
|
Literatura: |
A. Orczyk, Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008
S. Litak, Historia wychowania, t. I: Do wielkiej rewolucji francuskiej, Kraków 2004
S. Wołoszyn, Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1, Kielce 1995
Myśliciele o wychowaniu, t. I-II., Warszawa 1996-2000
Historia wychowania. Skrypt dla studentów pedagogiki, red. D. Drynda, Warszawa 2006.
|
Efekty uczenia się: |
W_01; W_02; W_03; U_01; U_02; U_03; U_04; K_01.
|
Metody i kryteria oceniania: |
Sprawdzenie w formie pisemnej wiedzy z zakresu problematyki realizowanej na zajęciach, umiejętności analizy i interpretacji tekstu źródłowego oraz pisemna prezentacja samodzielnie opracowanego zagadnienia z zakresu historii wychowania (W_01; W_02; W_03; U_01; U_02; U_03; U_04; K_01
|
Zakres tematów: |
Wybrane zagadnienia z zakresu praktyki i myśli edukacyjnej:
1. Podstawowe założenia i elementy krytyki źródła historycznego.
2. Organizacja i funkcjonowanie uniwersytetu średniowiecznego w świetle uregulowań prawnych (statuty, przywileje fundacyjne)
3. System edukacji szkolnej w koncepcji Jana Amosa Komeńskiego (Wielka Dydaktyka)
4. Dyskurs nad edukacją umysłowa i wychowaniem kobiet w średniowieczu i wczesnej nowożytności (Konrad Bitschin, Andrzej Glaber z Kobylina, Sebastian Petrycy, Jan Ludwik Vives)
5. Edukacja dziecka w myśli pedagogicznej wczesnej nowożytności (Erazm z Rotterdamu, J.A. Komeński, J. Locke, J.J. Rousseau).
|