Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historyczne podstawy wychowania 1100-P11HPW-SP
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Bogucka M., Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od antyku po wiek XXI, Warszawa 2005
Nauczanie w dawnych czasach. Edukacja w średniowieczu i u progu ery nowożytnej, red. W. Iwańczak i K. Bracha, Kielce 1997.
O edukacji dawnych Polaków, opr. T. Duralska-Macheta, Warszawa 1982.
Żołądź-Strzelczyk D., Dziecko w dawnej Polsce, Poznań 2000.
Żołądź-Strzelczyk, Jamrożek W., Studia z dziejów edukacji kobiet na ziemiach polskich, Poznań 2001.
Janeczek S., Edukacja oświeceniowa a szkoła tradycyjna, Lublin 2008.
Bieńkowski T., Jan Amos Komeński o nauczaniu i wychowaniu, Pułtusk 1998, 2002.
Vives, Jan Ludwik, O wychowaniu niewiasty chrześcijańskiej ks. I, w: tenże, O podawaniu umiejętnosci, Wrocław 1968.
Jan Amos Komeński w kontekście kultury i historii europejskiej XVII wieku, red. B. Sitarska, R. Mnich, Siedlce 2010.
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. I-II, opr. S. Wołoszyn, Kielce 1998.
Metody dydaktyczne: metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
Literatura:

A. Orczyk, Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008

S. Litak, Historia wychowania, t. I: Do wielkiej rewolucji francuskiej, Kraków 2004

S. Wołoszyn, Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, t. 1, Kielce 1995

Myśliciele o wychowaniu, t. I-II., Warszawa 1996-2000

Historia wychowania. Skrypt dla studentów pedagogiki, red. D. Drynda, Warszawa 2006.

Efekty uczenia się:

W_01; W_02; W_03; U_01; U_02; U_03; U_04; K_01.

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzenie w formie pisemnej wiedzy z zakresu problematyki realizowanej na zajęciach, umiejętności analizy i interpretacji tekstu źródłowego oraz pisemna prezentacja samodzielnie opracowanego zagadnienia z zakresu historii wychowania (W_01; W_02; W_03; U_01; U_02; U_03; U_04; K_01

Zakres tematów:

Wybrane zagadnienia z zakresu praktyki i myśli edukacyjnej:

1. Podstawowe założenia i elementy krytyki źródła historycznego.

2. Organizacja i funkcjonowanie uniwersytetu średniowiecznego w świetle uregulowań prawnych (statuty, przywileje fundacyjne)

3. System edukacji szkolnej w koncepcji Jana Amosa Komeńskiego (Wielka Dydaktyka)

4. Dyskurs nad edukacją umysłowa i wychowaniem kobiet w średniowieczu i wczesnej nowożytności (Konrad Bitschin, Andrzej Glaber z Kobylina, Sebastian Petrycy, Jan Ludwik Vives)

5. Edukacja dziecka w myśli pedagogicznej wczesnej nowożytności (Erazm z Rotterdamu, J.A. Komeński, J. Locke, J.J. Rousseau).

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:45 - 13:15, sala 112
Witold Brzeziński 31/36 szczegóły
2 każda środa, 13:30 - 15:00, sala 112
Witold Brzeziński 33/36 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Pawilon
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)