Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztat prasowy dziennikarza sportowego 1000-D23WPDS-SP
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: J. Fras, Dziennikarski warsztat językowy, wyd. 2, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2005.
S. Adams, W. Hicks, Wywiad dziennikarski, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia laboratoryjne
metody dyskusyjne
metody kooperatywne
metody pracy ze źródłami
warsztaty
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: M1. Analiza materiałów przykładowych.
M2. Ćwiczenia redakcyjne.
M3. Dyskusja nad pracami zredagowanymi przez studentów.
M4. Pogadanka
M5. Prezentacje multimedialne.

Literatura:

P. Andrews, Dziennikarstwo sportowe. Praktyczny przewodnik, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.

J. Wrycza-Bekier, Webwriting, Helion, Gliwice 2010.

L. Olszański, Media i dziennikarstwo internetowe, Wyd. Poltext, Warszawa 2012.

Efekty uczenia się:

Efekty kierunkowe:

K_W12 – zna metodykę tworzenia tekstów prasowych, zasad funkcjonowania radia oraz telewizji

K_U06 – ma umiejętność zbierania materiałów i wykorzystania ich w formułowaniu przekazów komunikacyjnych

K_U19 – pisze i mówi zgodnie z normami poprawności językowej i stylistycznej oraz innymi regułami zachowań językowych, potrafi oceniać teksty pod względem tych norm

K_K03 – potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, nawiązać z nimi kontakt i skłonić do współdziałania

Efekty przedmiotowe:

EP_01 – potrafi zredagować teksty prasowe przeznaczone do druku i publikacji w Internecie w zakresie gatunków wykorzystywanych w publikacjach o tematyce sportowej

EP_02 – ma umiejętność zbierania informacji i opinii dotyczących wydarzeń sportowych i dotyczących ludzi związanych ze sportem oraz wykorzystania ich do publikacji związanych ze sportem w prasie drukowanej i na stronach internetowych

EP_03 – potrafi zredagować komunikat związany z tematyka sportową w poprawnej polszczyźnie i odpowiadający regułom konstruowania publikacji prasowych w ramach poszczególnych gatunków

EP_04 – potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji w zakresie tematyki sportowej, nawiązać z nimi kontakt i skłonić do współdziałania, szczególnie w ramach posługiwania się metodą wywiadu

Metody i kryteria oceniania:

Ocena sumująca (1) ocenę pracy zaliczeniowej i (2) ocenę aktywności studenta (stawianie problemów i próby ich rozwiązania, zabierania głosu w dyskusji, sumienności i jakości wykonania zadań domowych) podczas zajęć.

Warunki zaliczenia:

Na ocenę 5

Student rozpoznaje podstawowe elementy tekstu prasowego oraz potrafi określić wszystkie ich strukturalne odmiany.

Student zna i potrafi zastosować wszystkie podstawowe zasady redagowania tekstu prasowego.

Student wie, jakie czynności podjąć, by zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu dziennikarskiego w zakresie podstawowych gatunków prasowych.

Student potrafi zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu prasowego.

Student potrafi dokonać selekcji informacji i opinii, wybrać adekwatną formę gatunkową i w jej zakresie zredagować wysokiej jakości tekst dla prasy drukowanej i internetowej.

Student potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, świetnie nawiązuje z nimi kontakt i najczęściej skłania je do współpracy.

Na ocenę 4

Student rozpoznaje podstawowe elementy tekstu prasowego oraz potrafi określić większość ich strukturalnych odmian.

Student zna i potrafi zastosować większość podstawowych zasad redagowania tekstu prasowego.

Student wie, jakie czynności podjąć, by zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu dziennikarskiego w zakresie podstawowych gatunków prasowych.

Student potrafi zdobyć większość informacji i opinii potrzebnych do zredagowania tekstu prasowego.

Student potrafi dokonać selekcji informacji i opinii, wybrać adekwatną formę gatunkową i w jej zakresie zredagować tekst dla prasy drukowanej i internetowej, ale zredagowane teksty są nie najwyższej jakości.

Student potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, nawiązać z nimi kontakt i często skłania je do współpracy.

Na ocenę 3

Student rozpoznaje podstawowe elementy tekstu prasowego, ale nie potrafi określić ich strukturalnych odmian.

Student zna i potrafi zastosować część podstawowych zasad redagowania tekstu prasowego.

Student często wie, jakie czynności podjąć, by zdobyć informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu dziennikarskiego w zakresie podstawowych gatunków prasowych.

Student potrafi zdobyć niektóre informacje i opinie potrzebne do zredagowania tekstu prasowego.

Student potrafi dokonać selekcji informacji i opinii, wybrać adekwatną formę gatunkową i w jej zakresie zredagować tekst dla prasy drukowanej i internetowej, ale zdarzają mu się błędne wybory.

Student często potrafi znaleźć odpowiednie osobowe źródła informacji, nawiązać z nimi kontakt, ale nie zawsze potrafi skłonić je do współpracy.

Zakres tematów:

1. Najkrótsze formy wykorzystywane w dziennikarstwie sportowym – flash, tweet, post, wzmianka. Ćwiczenia redakcyjne.

2. Wywiad w pracy dziennikarza sportowego – metoda i gatunek. Porady praktyczne. Ćwiczenia w realizacji.

3. Notatka, rozbudowana notatka i news agencyjny – jako podstawowe gatunki dziennikarskie w dziennikarstwie sportowym. Ćwiczenia redakcyjne.

4. Sprawozdania sportowe – różne formy, ze szczególnym uwzględnieniem feature (sprawozdania unaoczniającego) i relacji internetowej na żywo. Ćwiczenia redakcyjne.

5. Sylwetka w dziennikarstwie sportowym – sposoby realizacji.

6. Zamiana publikacji prasowych o tematyce sportowej przeznaczonych do druku na publikacje internetowe – z uwzględnieniem sposobów na wysokie pozycjonowanie publikacji w wyszukiwarkach internetowych. Ćwiczenia redakcyjne.

7. Zamiana publikacji o tematyce sportowej przeznaczonych do prasy opiniotwórczej na publikacje przeznaczone dla tabloidów. Ćwiczenia redakcyjne.

8. Proste odmiany reportażu o tematyce sportowej. Porady praktyczne. Ćwiczenia redakcyjne.

9. Komentarze sportowe w prasie drukowanej i na stronach internetowych. Ćwiczenia redakcyjne.

10. Artykuły publicystyczne o tematyce sportowej – jak podtrzymać zainteresowanie czytelnika. Porady praktyczne. Ćwiczenia redakcyjne.

11. Felieton sportowy – specyfika tego subgatunku. Ćwiczenia redakcyjne.

12. Zachowanie dziennikarza sportowego na konferencjach prasowych i briefingach. Porady praktyczne.

13. Budowanie kontaktów zawodowych i elementy etyki zawodowej dziennikarza sportowego. Porady praktyczne.

14. Dziennikarz sportowy w redakcji prasowej, jak zdobyć pracę? Pogadanka.

15. Prezentacja prac zaliczeniowych i dyskusja nad nimi.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 7:30 - 9:00, sala 21
Jarosław Reszka 12/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Placu Kościeleckich
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)