Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody diagnozy i rozwiązywania konfliktów społecznych 1100-Ps-W47mdrk-SJ
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 25
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Balawejder, K. (1992). Konflikty interpersonalne. Analiza psychologiczna. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Balawejder, K. (1998). Komunikacja, konflikty, negocjacje w organizacji. Katowice: Uniwersytet Śląski.
Miotk-Mrozowska, M. (2009). Komunikacja interpersonalna w internecie. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
Miotk-Mrozowska, M. (2007). Komunikacja internetowa jako model porozumiewania się osób niewidomych. [W:] B. Kaja, A. Molesztak (red.).
Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. T. VII. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
Miotk, M. (2004). Psychologiczna analiza komunikacji interpersonalnej za pośrednictwem Internetu. Czasopismo Psychologiczne, 10, 1, 101-114.
Miotk, M. (2003). Ja cielesne w procesie komunikacji internetowej. Polskie Forum Psychologiczne, 8, 1-2, 87-110.
Nęcki, Z. (2005). Negocjacje w biznesie. Kraków: Antykwa.
Ury, W. (2006). Dochodząc do zgody. Taszów: Moderator.

Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
ćwiczenia laboratoryjne
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
metody problemowe
wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne - inne: Studium przypadku
Literatura:

Chełpa, S., Witkowski, T. (1999). Psychologia konfliktów. Wrocław: Moderator.

Deutsch, M., Coleman, P.T. (2000). Rozwiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Efekty uczenia się:

W01 Student zna podstawowe teorie rozwoju psychicznego, sposoby badania tego procesu oraz koncepcje wspomagania rozwoju człowieka w ciągu życia w kontekście pomocy w sytuacjach konfliktowych (K_W03)

W02 Student posiada wiedzę teoretyczną w zakresie diagnostyki, pomocy i prewencji w sytuacji konfliktu oraz zna podstawowe problemy i zadania związane z działalnością zawodową w tym obszarze pracy psychologicznej (K_W11)

U01 Student potrafi stosować wiedzę teoretyczną w analizie i wyjaśnianiu oraz rozwiązywaniu konfliktów (K_U05)

U02 Student potrafi diagnozować poziom rozwoju osoby, ocenić możliwości i zagrożenia oraz opracować program wspomagania rozwoju osób lub grup społecznych w różnym wieku w kontekście sytuacji konfliktowych (K_U09)

K01 Student poddaje krytycznej ocenie swoją wiedzę i umiejętności, zna swoje w tym zakresie ograniczenia oraz rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w obszarze pracy psychologicznej w sytuacji konfliktu (K_K01)

K02 Student jest otwarty na potrzeby osób w złej sytuacji życiowej czy należących do różnych grup ryzyka zaburzeń, osób i grup społecznych przejawiających różnego rodzaju odmienność i dyskryminowanych oraz wykazuje gotowość do wspomagania jednostek i struktur społecznych, inicjowania takich działań i ujawnia postawę przedsiębiorczości w obszarze pracy psychologicznej w sytuacji konfliktu (K_K03)

K03 Student potrafi współpracować ze specjalistami reprezentującymi różne obszary praktyki społecznej w zakresie działalności diagnostycznej, pomocowej i profilaktycznej względem sytuacji konfliktowych (K_K05)

Metody i kryteria oceniania:

- Indywidualny projekt diagnozy i interwencji w sytuacji konfliktu opracowywany przez Studenta

- Kolokwium ustne z zakresu treści programowych, próg zaliczenia 60%

Zakres tematów:

1. Teoretyczne podstawy problematyki konfliktu:

• Charakterystyka zjawiska i sposoby definiowania konfliktów

• Przyczyny konfliktu

• Warunki uniknięcia konfliktu

• Warunki i obszary eskalacji konfliktu

2. Diagnoza sytuacji konfliktowej:

• Istota konfliktu

• Fazy konfliktu

3. Radzenie sobie z konfliktem

• Style reagowania na konflikt

• Sposoby rozwiązywania konfliktów

• Przeciwdziałanie konfliktom

4. Projekt diagnozy i interwencji w sytuacji konfliktu.

Student opracowuje projekt interwencji w odniesieniu do wybranej przez siebie realnej sytuacji konfliktowej z obszaru praktyki zawodowej, życia rodzinnego i innych. W oparciu o wiedzę przekazaną w trakcie zajęć student sporządza projekt interwencji obejmujący:

• Opis sytuacji zgodny z wymogami przeprowadzania obserwacji psychologicznej

• Diagnozę sytuacji konfliktowej

• Proponowane formy oddziaływań wspomagających uczestników sytuacji konfliktowej

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, czwartek (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30, sala 408
Magdalena Miotk-Mrozowska 14/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Staffa
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)