Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Nauka o współczesnej polszczyźnie - fonetyka i fonologia 1000-FP11NWPFF-SP
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Dyszak A.S., Benenowska I., Od głoski do zdania. Cz. I. Wiadomości, rozdz. O głosce, Bydgoszcz 2009;
Wiśniewski M., Zarys fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Toruń 1997;
Słownik wymowy polskiej, pod red. M. Karasia i M. Madejowej, Kraków 1977.
Więcek-Poborczyk I., Normy wymawianiowe polszczyzny a wariantywność wymowy, Warszawa 2014.

Metody dydaktyczne: zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Obserwacja narządów mowy podczas artykulacji głosek; analiza rentenogramów; analiza tekstu fonetycznego; praca z podręcznikiem; dyskusja;
Literatura:

Gramatyka współczesnego języka polskiego pod red. S. Urbańczyka, t. Fonetyka i fonologia, Kraków 1995;

Dłuska M., Fonetyka polska, Warszawa – Kraków 1986;

Karpowicz T., Kultura języka polskiego: wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2012 (część: Wymowa)

Koneczna H., Zawadowski W., Przekroje rentgenograficzne głosek polskich, Warszawa 1951;

Ostaszewska D., Tambor J., Podstawowe wiadomości z fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego, Katowice 1993;

Wierzchowska B., Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław 1980.

Efekty uczenia się:

1) wiedza

student rozróżnia fonetykę i fonologię, zna terminy fonetyczne i fonologiczne; student nazywa narządy mowy i opisuje ich funkcje, zna alfabet fonetyczny, rozpoznaje cechy głosek,

2) umiejętności

student rozpoznaje zjawiska fonetyczne i fonologiczne w ciągu fonicznym, wyjaśnia zjawisko koartykulacji;

wyjaśnia rolę systemu fonologicznego w porozumiewaniu się;

3) kompetencje społeczne

student dostrzegając różnice fonetyczne między użytkownikami języka z różnych regionów Polski, docenia zróżnicowanie wewnętrzne polszczyzny jako elementu dziedzictwa kulturowego kraju

Metody i kryteria oceniania:

Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach, 2 sprawdziany

(klasyfikacja głosek, typy upodobnień) oraz kolokwium zaliczeniowe - zapis fonetyczny podanego tekstu.

Warunki zaliczenia:

na ocenę dostateczną

student uczestniczy aktywnie w zajęciach, nazywa narządy mowy, rozpoznaje cechy głosek i zjawiska fonetyczne w ciągu fonicznym, pisze alfabetem fonetycznym, stosuje reguły fonotaktyczne w zapisie tekstu;

na ocenę dobrą

student uczestniczy aktywnie w zajęciach, nazywa narządy mowy i opisuje ich funkcje, rozpoznaje cechy głosek i wyjaśnia zjawiska fonetyczne w ciągu fonicznym, pisze alfabetem fonetycznym, stosuje reguły fonotaktyczne w zapisie tekstu, poprawnie zapisuje fonetycznie zjawiska fonologiczne;

na ocenę bardzo dobrą

student uczestniczy aktywnie w zajęciach, nazywa narządy mowy i opisuje ich funkcje, rozpoznaje cechy głosek i klasyfikuje głoski, wyjaśnia zjawiska fonetyczne w ciągu fonicznym, pisze alfabetem fonetycznym, stosuje reguły fonotaktyczne w zapisie tekstu, bezbłędnie zapisuje tekst fonetyczny.

Zakres tematów:

1. Przedmiot i treść zajęć laboratoryjnych (przedstawienie syllabusa).

2. Powstawanie głosek i budowa aparatu artykulacyjnego. Sposoby i reguły zapisu fonetycznego (slawistyczny i międzynarodowy).

3. Klasyfikacja dźwięków (samogłoski, spółgłoski i glajdy).

4. Miejsca i sposoby artykulacji głosek polskich. Obserwacja narządów mowy podczas artykulacji. Analiza rentenogramów.

5-6. Wymowa polskich samogłosek nosowych (asynchronia); podwyższenie i centralizacja samogłosek w sąsiedztwie głosek miękkich.

7. Wymowa spółgłosek zmiękczonych. Koartykulacja i jej rezultaty. Upodobnienia głosek w ciągach wypowiedzeniowych. Teksty w zapisie fonetycznym – ćwiczenia.

8-9. Różnice regionalne i indywidualne w wymowie ciągów fonicznych. Teksty w zapisie fonetycznym – ćwiczenia.

10. Sprawdzian – zapis fonetyczny i określanie głosek.

11-12. Rozpoznawanie, nazywanie i zapisywanie upodobnień (w zakresie dźwięczności, miejsca artykulacji, stopnia zbliżenia narządów mowy, tzw. rozsunięcia artykulacyjnego).

13. Ustalanie cech dystynktywnych i niedystynktywnych wybranych głosek.

14. Kolokwium – upodobnienia i inne zjawiska w koartykulacji głosek.

15. Zaliczenie przedmiotu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 10:00 - 10:45, sala 12b (PS)
Mirosława Wronkowska-Dimitrowa 19/20 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy ulicy Jagiellońskiej
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)