Narzędzia i techniki programowania. Programowanie proceduralne i programowanie obiektowe. Mechanizmy OOP. Rapid Application Development (RAD) jako rozszerzenie interfeisów IDE. Programowanie wizualne (WYSIWYG), zdarzeniowe, komponentowe, wykotzystanie rozbudowanych bibliotek komponentow.
Klasy w OOP. Biblioteki klas platformy .NET. ASP.NET, ADO.NET i NET Framework. Charakterystyka środowiska MS Visual Studio. Pojęcie projektu (Project).Pojęcie rozwiązania (Solution). Szablon projektu. Paleta instrumentów ToolBox.
Elementy języka C#. Abstrakcyjny typy oraz deklarowanie i stosowanie zmiennych języka C#. Funkcje dla konwertacii danych. Obiekty i zdarzenia w środowisku MS Visual Studio. Pierwszy tradycyjny program. Środowisko programistyczne MS Visual Studio. Paleta składników ToolBox BCB. Menu w BCB.
Podstawy obiektowego projektowania w środowisku w MS Visual Studio. Obiekty i moduły. Definiowanie obiektów. Typy obiektów. Inicjacja i finalizacja. Przegląd elementów biblioteki ToolBox. Składniki Label, TextBox, Button, CheckBox, PictureBox oraz ich stosowanie. NumericUpDown, PictureBox, ProgressBar, RadioButton, RichTextBox, ListBox, ListView ich własności oraz stosowanie w środowisku MS Visual Studio.
Obiekty bez reprezentacji wizualnej w MS Visual Studio Timer, saveFileDialog, openFileDialog FontDialog, PrintDialog, ColorDialog. Tworzenie egzemplarzy składników w czasie wykonywania programu. Składnik RichTextBox, stosowanie ego w środowisku MS Visual Studio dla tekstowych plików z wykorzystaniem obiektów bez reprezentacji wizualnej OpenDialog, SaveDialog.
Omówienie wybranych komponentów MS Visual Studio wraz z przykładami ich praktycznego wykorzystania. Menu główne oraz menu podręczne. Kategoria Menus & Toolbars. Składniki ContextMenuStrip, MenuStrip, StatusStrip, ToolStrip. Przyklady tworzena menu. Kategoria Data MS Visual Studio. Komponenty DataSet, DataGridView, BindingSource, BindingNavigator oraz ich wykorzystanie.
Zestaw zaawansowanych elementów kategorii Components: BackgroundWorker, Directo-ryEntry, DirectorySearcher, ErrorProvider, FileSystemWatcher, ServiceController, Timer. Kategoria Printing i komponenty związane z drukowaniem: PageSetupDialog, PrintDialog, PrintDocument, PrintPreviewDialog.
Kategoria Dialogs - zestaw podstawowych okien dialogowych: ColorDialog, FolderBrowserDialog, FontDialog. Biblioteka Windows Forms MS Visual Studio. Kklasy przestrzeni Sys-tem.Windows.Forms. System.ComponentModel.Component I Sys-tem.Windows.Forms.Control. System.Windows. Forms.Application.
Wprowadzanie grafiki zasobami MS Visual Studio. Kontrolka PictureBox. Kontrolki PictureBox, ImageMap. Stworzenie aplikacii dla malowania prostej i kola, elipsy. Kontrolka Image. Przekształcenie obrazka, umieszczonych w komponencie PictureBox. Pryklad sterowania kolorami MS Visual Studio.
Wykorzystanie Internetu w C#. Kontrolka WebBrowser.Stworzenie Internetowej przeglądarki w MS Visual Studio. Korzystanie z Web Servisów.
.Omówienie środowiska programisty IDE Jawa NetBeans. Aplikacji, Aplety, Serwery i Serwelety. Java Virtual Machine (JVM) - rodzaj wirtualnego komputera.
Elementy składowe Java API. Podstawowe elementy języka Java. Cechy języka Java, różnice pomiędzy C# i Java. Fazy tworzenia programu w Java.Tworzenie kodu źródłowego. Tworzenie klasy w Jawa NetBeans.
Stworzenie nowego projektu w Jawa NetBeans. Tworzenie pliku źródłowego. Ustawienie własności Runtime i uruchomienie programu. Programowanie graficzne w Java. AWT(Abstract Windowing Toolkit) - pierwsza biblioteka okienkowa Javy.
Swing - nowsza wersja biblioteki okienkowej, dostępna od wersji 1.2 języka Java. SWT (Standard Widget Toolkit) firmy IBM. Aplikacji okienkowy.Najważniejsze metody klasy JFrame: Frame, Container . Przykład aplikacji z interfejsem okienkowym.
Tworzenie apletów w środowisku Javy. Wazniejsze metody klasy jApplet: jApplet(), Container getContentPane(), void setContentPane(Container cp), void setJMenuBar (JMenuBar menuBar) i void setLayout (LayoutManager manager). Umieszczanie apletu Java na stronie WWW. Tworzenie apletow w środowiśku Jawa NetBeans. Konwersja apletu do aplikacji
Przeglad komponentów Swing. Etykieta jLabel, Przycisk JButton. Pola edycyjne i tekstowe: jTextField i JTextAre, Przewijanie – JscrollPane. Przyciski wyboru jToogleButton i pochodne. Okienka dialogowe – jOptionPane. Menedzery układu JNB. Zdarzenia. ActionListener. Adaptery.
Algorytmy zagadnienia zapisie UML Diagramy odwzorowujące dynamiczne własności systemu i Diagramy implementacyjne. Diagram klas w znanych metodykach obiektowych i ich realizacja w dla środowisk programistycznych Visual Studio, Java Net Beans oraz IBM Rational Rose.
Dziedziczenie (inheritance), czyli ustalenie związku generalizacji/specjalizacji pomiędzy klasami.Asocjacja (association), czyli dowolny związek pomiędzy obiektami dziedziny przedmiotowej, który ma znaczenie dla modelowania.
Agregacja (aggregation), czyli szczególny przypadek asocjacji, odwzorowujący stosunek całość-część pomiędzy obiektami z modelowanej dziedziny przedmiotowej
|