Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań rynku turystycznego 1500-TR-G24MBRT-SP
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Runge J., 2006, Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej: elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Katowice.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia terenowe
metody aktywizujące
metody dyskusyjne
metody pracy ze źródłami
zajęcia realizowane innymi metodami
Metody dydaktyczne - inne: Praca z komputerem umożliwiająca wykorzystanie komputerowych programów statystycznych (np. pakietu Excel czy Statistica) wspierających analizy badawcze, praca z Internetem.
Literatura:

Buko J. (red. nauk.), 2012, Popyt turystyczny konsumpcja – segmentacja – rynki, Zeszyty Naukowe Nr 699, Ekonomiczne Problemy Usług Nr 84, Wydawnictwo Uniwersytet Szczeciński, Szczecin – wybrane fragmenty do zajęć.

http://stat.gov.pl – portal statystyczny Głównego Urzędu Statystycznego,

Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., 1996, Metody badawcze w naukach społecznych, Wydawnictwo „Zysk i S-ka”, Poznań.

Gołembski G. (red.), 1999, Regionalne aspekty rozwoju turystyki, PWN, Warszawa - Poznań.

Gołembski G. (red.), 2002, Metody stymulowania rozwoju turystyki w ujęciu przestrzennym, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań.

Efekty uczenia się:

W_02 – student ma wiedzę pozwalającą na prawidłowe interpretowanie procesów zachodzących na rynku turystycznym przy wykorzystaniu podstawowych metod badań, w tym wie o istnieniu komputerowych programów statystycznych (np. pakietu Excel czy Statistica) wspierających analizy badawcze (K_W02).

W_04 – student zachowuje się na zajęciach z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii (K_W07).

U_01 – student samodzielnie wykorzystuje i stosuje podstawowe narzędzia i metody badań dot. rynku turystycznego, w tym wykazuje się umiejętnościami informatycznymi w zakresie analizy danych ilościowych przy wykorzystaniu programów statystycznych (np. pakietu Excel czy Statistica) - (K_U01, K_U03, K_U04, K_U07).

K_01 – student rozumie konieczność ciągłego poszerzania swojej wiedzy oraz posiada zdolność działania w zespole pracowniczym (K_K02, K_K04).

Metody i kryteria oceniania:

1) komplet wykonanych zadań domowych, 2) lista obecności, 3) aktywność na zajęciach.

Zakres tematów:

- Źródła danych w badaniu zagadnień związanych z turystyką – sposoby pozyskiwania danych statystycznych, w tym z Banku Danych Lokalnych (http://stat.gov.pl) oraz bezpośrednio z informatorium Głównego Urzędu Statystycznego,

- obliczanie i analiza podstawowych wskaźników turystycznych na przykładzie wybranego obszaru (np. wskaźnik Baretje'a i Deferta, wskaźnik Charvata, gęstości ruchu turystycznego czy gęstości bazy noclegowej, wskaźnik Schneidera),

- określanie przydatności przestrzeni geograficznej dla ruchu turystycznego – metoda bonitacji punktowej, metoda entropii informacji,

- metoda oceny lojalności klientów rynku turystycznego z uwzględnieniem wskaźnika NPS (Net Promoter Score – tj. wskaźnika orędownictwa netto).

- przeprowadzenie analizy SWOT dla wybranego obszaru,

- konstruowanie narzędzi badawczych i ich wykorzystanie przy zbieraniu danych w metodach badań terenowych:

1) stworzenie przykładu karty inwentaryzacyjnej podmiotów rynku turystycznego oraz ich wykorzystanie w metodzie inwentaryzacji terenowej,

2) konstrukcja przykładowego formularza ankiety/kwestionariusza wywiadu,

3) wykorzystanie grupy metod ankietowych do realizacji badania popytu turystycznego na przykładzie ruchu turystycznego w Bydgoszczy (badania wykonywane cyklicznie, co dwa lata, dla Bydgoskiego Centrum Informacji Turystycznej),

- wykorzystując (dzięki metodzie ankiety) zebrany w terenie materiał empiryczny studenci dokonują próby przetworzenia i analizy danych liczbowych (statystycznych) dot. ruchu turystycznego w Bydgoszczy przy wykorzystaniu pakietu programów komputerowych Excel lub Statistica.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi czwartek (nieparzyste), 12:45 - 14:15, sala 12
Alicja Gonia 21/23 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Placu Kościeleckich
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)