Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika aktywności ruchowej 1500-WF1PAR-NP
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 14
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Czabański B., Kształcenie psychomotoryczne, Wrocław 2000
Kozdroń E., Zorganizowana rekreacja ruchowa kobiet w starszym wieku w środowisku miejskim, Warszawa 2006
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
Metody dydaktyczne - inne: Prezentacja multimedialna, dyskusja panelowa, mapa myśli, praca w grupach (rozwiązywanie istotnych problemów pedagogicznychzwiązanych z wychowaniem do aktywności ruchowej)
Literatura:

Siwiński W., Pedagogika kultury fizycznej w zarysie, Poznań 2000

Strzyżewski S., Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, Warszawa 1996

Strzyżewski S., Aktywność motoryczna a rozwój osobniczy i zdatność do pracy umysłowej, Bydgoszcz-Poznań 1971

Muszkieta R., Nauczyciel i uczeń wyzwaniem dla przyszłości, Poznań 2003Muszkieta R., (red.) Wspomaganie rozwoju i edukacji

człowieka poprzez turystykę, sport i rekreację, Bydgoszcz 2009

Staniewska-Zątek W., Sankowski T., Muszkieta R., Turystyka i rekreacja jako formy aktywności społecznej, Poznań 2008

Efekty uczenia się:

K_W01 posiada wiedzę na temat historii, uwarunkowań, czynników rozwoju, kierunków, głównych systemów oraz ogólnych problemów

współczesnej kultury fizycznej; zna elementarną terminologię dotyczącą teoretycznych i praktycznych podstaw nauk i dyscyplin

stosowanych w wychowaniu fizycznym, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin

K_W03 ma podstawową wiedzę dotyczącą edukacji oraz jej biologicznych, medycznych, społeczno-kulturowych, filozoficznych, etycznych

podstaw oraz historycznych i współczesnych uwarunkowań

K_W16 zna miejsce kultury fizycznej w prewencji i leczeniu chorób cywilizacyjnych oraz miejsce wychowania fizycznego w edukacji; zna

teorie i prawa dotyczące mechanizmów oddziaływania środkami fizycznymi na organizm oraz środkami społecznymi na osobowość w

procesie kształcenia i wychowania

K_U2 potrafi projektować, analizować i dokumentować własne działania zawodowe, uwzględniając swój rozwój , zgodnie z normami i

zasadami etycznymi, uregulowaniami prawnymi zawodu nauczyciela

K_K2 weryfikuje zdobytą wiedzę i doskonali umiejętności w trakcie prowadzenia działalności praktycznej w zakresie kultury fizycznej oraz

w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych)

K_K5 postępuje zgodnie z zasadami etyki, stawia dobro ucznia, klienta oraz grup społecznych na pierwszym miejscu i okazuje szacunek

wobec nich

Efekty przedmiotowe:

W01 student zna terminologię aktywności ruchowej i wychowania fizycznego. Zna i potrafi scharakteryzować dziedziny kultury fizycznej K_W01.

W02 Zna biomedyczne i społeczne podstawy edukacji. Posiada wiedzę na temat metod i sposobów wychowania dzieci i młodzieży do

uczestnictwa w zajęciach ruchowych K_W03.

W03 Zna i rozumie profilaktyczny wpływ odpowiedniej aktywności fizycznej na organizm człowieka. Zna mechanizmy oddziaływania na

organizm ćwiczeniami ruchowymi i bodźcami klimatycznymi, a także możliwości oddziaływania środkami społecznymi na osobowość

wychowanka w procesie wychowania fizycznego K_W16.

U01 Student potrafi planować, realizować działania edukacyjne w zakresie aktywności ruchowej oraz prowadzić ich ewaluację. W swoich

działaniach uwzględnia zasady etyczne i uregulowania prawne zawodu nauczyciela K_U02.

K01 Wykazuje gotowość do samodoskonalenia własnej działalności pedagogicznej w zakresie aktywności ruchowej K_K02.

K02 Traktuje wychowanka podmiotowo, jest jego doradcą i partnerem w trosce o ciało i zdrowie K_K05.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę - test końcowy, zaliczenia cząstkowe

Ocena bardzo dobra: student wykazuje dogłębną znajomość wiedzy w zakresie przewidzianym w sylabusie; potrafi biegle stosować tę

wiedzę, również w złożonych i niestandardowych sytuacjach.

Ocena dobra: student wykazuje dużą znajomość wiedzy w zakresie przewidzianym w sylabusie; potrafi swobodnie stosować tę wiedzę,

również w złożonych sytuacjach.

Ocena dostateczna: student wykazuje podstawową znajomość wiedzy w zakresie przewidzianym w sylabusie; potrafi stosować tę wiedzę

w prostych sytuacjach.

Ocena niedostateczna: student nie osiągnął standardów opisanych w sylabusie.

Zakres tematów:

Pojęcie i rodzaje aktywności ruchowej(fizycznej) oraz jej znaczenie w poszczególnych okresach ontogenezy.

Rola aktywności fizycznej w profilaktyce przewlekłych chorób degeneracyjnych.

Miejsce aktywności fizycznej w dokumentach WHO oraz polskim Narodowym Programie Zdrowia. Podstawowe zadania i pojęcia pedagogiki aktywności ruchowej: wychowanie do aktywności ruchowej i przez aktywność ruchową,

samowychowanie do aktywności ruchowej, lekcja.

Wychowanie fizyczne a wychowanie zdrowotne.

Znaczenie czasu wolnego dla współczesnego człowieka i wychowawcze funkcje czasu wolnego.

Rekreacja i rekrea

cja ruchowa: pojęcie i formy.

Elementy procesu wychowania do uczestnictwa e rekreacji ruchowej: potrzeby, motywy, nawyki, umiejętności, postawy.

Wybrane metody wychowania do rekreacji ruchowej: metody wpływu osobistego, wpływu sytuacyjnego, wpływu społecznego, metody

kierowania samowychowaniem.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Halina Laskowska 39/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)