Literatura uzupelniająca: |
Хазагеров, Г. Г.," Риторический словарь", Москва: Издательство "Флинта", 2009.
"Русские поэты XX века". Учебное пособие, Москва 2009.
Минералова И.Г., "Анализ художественного произведения. Стиль и внутренняя форма." Учебное пособие, Москва: Издательство "Флинта", 2011.
Ingdahl K., (Stockholm), Andrej Platonov"s Revolutionary Utopia. A Gnostic Reading, Wiener Slawistischer almanach, Band 46, 2000. s. 17-43.
Trojanowska, B., "Об одной небесно-озерной метафоре в романе А. Платонова «Чевенгур»", „Slavia Orientalis”, LXIV, nr 4, 2015, s. 783-790.
|
Literatura: |
Wolfgang Kasack, "Leksykon literatury rosyjskiej XX wieku", przekład i opracowanie Bronisław Kodzis, Ossolineum, Wrocław-Warszawa-Kraków 1996.
Л. С. Старикова, "«Лагерная проза» в контексте русской литературы XX века: понятие, границы, специфика", [в:] "Вестник Кемерского государственного университета" 2015, № 2 (62), т. 4, с. 169-174.
Абелюк, Е., К. Поливанов, "История русской литературы XX века. Книга вторая. После революций", Москва: Новое Литературное Обозрение, 2009.
Белякова, Н. Н., О. П. Быкова, М. М. Глушкова, Н. В. Красильникова, "Русские писатели XX века", Москва 2008.
Буслакова, Т. П., "Литература русского зарубежья, курс лекций", Москва 2005, c. 88-107.
Давыдова, Т. Т., "Русский неореализм. Идеология, поэтика, творческая эволюция", Москва 2006.
Жолковский, А. К.,"Новая и новейшая русская поэзия", Москва 2009, c. 83-112.
Жолковский, А. К., "Михаил Зощенко: поэтика недоверия", Москва 2007.
А. Генис, "Беседы о новой словесности", [в:] Расследования – ДВА, Москва 2002, с. 45-53; 84-93; 94-105; 106-124.
|
Efekty uczenia się: |
U04
potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów i inne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich analizę krytyczną, analizę i interpretację (teksty omawiane na wykładach i analizowane w części konwersatoryjnej) z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
K09
ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego własnego regionu, Polski, Europy, w tym szczególności Rosji, odznacza się otwartością na różnorodność kulturową.
|
Zakres tematów: |
1.W świecie poezji Aleksandra Błoka. Poemat „Dwunastu”, [ 2 zajęcia].
2. „Północ” i „południe” w świecie poetyckim Siergieja Jesienina, Cykl Motywy perskie.
3. Rewolucja i Włodziemrz Ilicz Lenin w „Myślach niewspółczesnych” Maksima Gorkiego.
4. Analiza opowiadania "Jama" ("Пещера") Jewgenija Zamiatina.
5. Twórczość Izaaka Babla. Nowy typ postaci bohatera. Problem relacji inteligencja a rewolucja. Analiza opowiadań "Przejście przez Zbrucz", "List", "Sól", "Moja pierwsza gęś".
6. W świecie satyrycznych opowiadań Michaiła Zoszczenki. Analiza opowiadań "Arystokratka", "Miłość" i "Goście".
7. Proza Andrieja Płatonowa. Symbolizacja tekstu na przykładzie opowiadania "W priekrasnom i jarostnom mirie".
8. Temat człowieka i GUŁ-agu w wybranych tekstach z cyklu Kołymskie opowiadania Warłama Szałamowa ("Apostoł Paweł", "Paczka", "Czerwony krzyż").
9. „Temat obozowy” w twórczości Aleksandra Sołżenicyna. Analiza powieści "Jeden dzień z życia Iwana Dienisowicza" A. Sołżenicyna.
|