Uniwersytet Kazimierza Wielkiego - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauk przyrodniczych 1200-B11MNP-SD
Laboratorium (LAB) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rygory zaliczenia zajęć: zaliczenie na ocenę
Literatura uzupelniająca: Hajduk, Z. (2002). Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin: KUL.
Metody dydaktyczne: ćwiczenia konwersatoryjne
metody dyskusyjne
Metody dydaktyczne - inne: Dyskusja wokół referatów przygotowanych przez studentów. Zajęcia prowadzone zdalnie.
Literatura:

Chalmers, A. (1997) Czym jest to, co zwiemy nauką? Wydawnictwo Siedmioróg.

Grabowski, H. (2013) Wykłady z metodologii badań empirycznych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”

Efekty uczenia się:

P7S_WG Opisuje główne dyscypliny i nurty filozoficzne

P7S_WG W pracy badawczej konsekwentnie stosuje zasady interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o dane empiryczne, z wykorzystaniem odpowiedniej metodyki badawczej

P7S_WG Ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem metod i narzędzi badwczych stosowanych w biologii

P7S_UW Stosuje zaawansowane techniki i metody badawcze wykorzystywane w naukach biologicznych

P7S_UW Prowadzo obserwacje zjawisk i procesów biologicznych na różnych poziomach organizacji życia, poddaje je interpretacji i formułuje wnioski

P7S_KO Wykazuje zainteresowanie oraz przejawia aktywną postawę w aktualizowaniu wiedzy z zzakresu nauk biologicznych

P7S_KK Jest świadomy znaczenia biologii jako dyscypliny naukowej decydującej o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i ochronie środowiska naturalnego

Metody i kryteria oceniania:

Ocena na podstawie przygotowanego referatu, udziału w dyskusji, oraz pisemnego testu końcowego.

Kryteria oceny testu:

od 50% do 60% punktów – dst

powyżej 60% do 70% punktów - dst+

powyżej 70% do 80% punktów – db

powyżej 80% do 90% punktów - db+

powyżej 90% punktów - bdb

Zakres tematów:

Problem postępu w nauce.

Rola teorii w nauce: dyskusja na temat znaczenia teorii w rozwijaniu nauk przyrodniczych i ich wpływu na postęp

Kryterium demarkacji między nauką a pseudonauką wg Karla Poppera.

Koncepcja rewolucji naukowych Thomasa Kuhna. Koncepcja programów badawczych Imre Lakatosa.

Anarchizm metodologiczny Paula Feyerabenda.

Ewolucja metodologiczna w nauce: analiza zmian i postępu w metodach badawczych na przestrzeni czasu.

Darwinowska teoria ewolucji: program badawczy czy teoria fllozoficzna?

Rola technologii w poszerzaniu zakresu i skuteczności badań nauk przyrodniczych.

Etyka w badaniach naukowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 12:45 - 13:30, sala 30
Andrzej Oleksa 11/11 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek przy Al. Powstańców Wielkopolskich 10
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
J.K. Chodkiewicza 30
85-064 Bydgoszcz
tel: +48 52 32 66 429 https://ukw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)