Liczba godzin: |
30
|
Limit miejsc: |
(brak limitu) |
Zaliczenie: |
Egzamin |
Rygory zaliczenia zajęć: |
egzamin
|
Literatura uzupelniająca: |
Birch, A. (2005). Psychologia rozwojowa w zarysie: od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: PWN.
Boyd, D., Bee, H. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Zysk i S-ka.
Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki.2 TOM (ss. 95-292). Gdańsk: GWP.
Łoś, Z. (2010). Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław: Wydawnictwo UWr.
Stuart-Hamilton, I. (2006). Psychologia starzenia się. Poznań: Zysk i S-ka.
|
Metody dydaktyczne: |
wykład kursowy
|
Literatura: |
Brzezińska A.(red.). (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
Schaffer, H.R. (2010). Psychologia rozwojowa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Trempała J. (red.). (2011). Psychologia rozwoju człowieka.Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Turner, S. J., Helms, D.B. (1999). Rozwój człowieka. Warszawa:WSiP.
Vasta, R, Haith, M.M, Miller, S.A. (1995). Psychologia dziecka.Warszawa: WSiP.
|
Efekty uczenia się: |
W01 Student posiada wiedzę na temat wychowania i kształcenia, w tym ich psychologicznych podstaw (K_W05).
W03 Student posiada wiedzę psychologiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się (K_W20).
U02 Student potrafi posługiwać się wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii w celu diagnozowania, analizowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań praktycznych w przedszkolu i szkole (K_U25).
K01 Student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi wobec problemów drugiego człowieka i jest gotowy do niesienia pomocy osobom z zaburzeniami mowy, języka, komunikacji, czynności fizjologicznych aparatu mowy (K_K01).
|
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi z progiem zaliczenia minimum 50% punktów oraz zadaniami wymagającymi zastosowania wiedzy do rozwiązywania problemów
Obecność (dozwolona 1 nieusprawiedliwiona nieobecność)
|
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia w psychologii rozwoju: zmiana, dojrzewanie, wzrost, doświadczenia indywidualne, zdarzenia (życiowe i krytyczne), zadania rozwojowe, obszary i rodzaje zmian rozwojowych.
2. Czynniki rozwoju psychicznego –dylemat natura czy wychowanie? Rola wyposażenia genetycznego, środowiska i aktywności własnej jednostki w rozwoju.
3. Wybrane teorie rozwoju osobowości: m.in. humanistyczna teoria rozwoju osobowości Maslowa, teoria rozwoju psychospołecznego Eriksona.
4. Wybrane teorie rozwoju społeczno-moralnego: teoria poznawczo-rozwojowa Piageta i Kohlberga, teoria społecznego uczenia się Bandury i Waltersa.
5. Teoria zadań rozwojowych Havighursta.
|